סגור
פיטר הוטון
פיטר הוטון (creative commons)

10 תובנות על עתיד הספורט מאת פיטר הוטון

פיטר הוטון, 57, הוא אחד מהאנשים עם הכי הרבה ניסיון בתעשיית הספורט הגלובלית. הוא הצטרף השבוע להנהלת Hype Sports Innovation, שיושבת בפתח תקווה ומובילה זיהוי, טיפוח והשקעה בסטארט-אפים בעולם הספורט. אלו התובנות שלו על עתיד תקשורת והחדשנות בספורט

פיטר הוטון, 57, הוא אחד מהאנשים עם הכי הרבה ניסיון בתעשיית הספורט הגלובלית. "איש השנה בעסקי הספורט" לשעבר הוא בעל יותר מ-35 שנות ניסיון בתקשורת הספורט והחזיק בתפקידים במספר ענקיות תקשורת.
הוא היה מנכ"ל יורוספורט, היה סגן נשיא בפוקס ספורטס, ניהל את ESPN Star והיה גם ראש מחלקת הספורט של מטא. כיום הוא יועץ לגופי ספורט שונים - בין השאר גם לליגה הסעודית בכדורגל, ארגון הטריאתלון העולמי, איגוד הרוגבי ליג העולמי ועוד.
לאחרונה הוא הצטרף להנהלת Hype Sports Innovation, שמובילה זיהוי, טיפוח והשקעה בסטארטאפים בעולם הספורט ולה יש את פורטפוליו ההשקעות הגדול ביותר בסטארטפים בתחום הספורט (יותר מ-200 חברות הזנק) והם עובדים עם מותגי ספורט כגון ה-NFL, ריאל מדריד, NBA, הבונדסליגה ועוד. החברה יושבת באצטדיון המושבה בפתח תקווה והוטון מצטרף להיות חלק מהנהלה בה יש מקצוענים בגופים כגון אופ"א, פפסי, NFL ועוד.
אלו המחשבות שלו על עתיד הספורט:

1. לפעמיים צריך לתת את התוכן בחינם
"לאחרונה פורטונה דיסלדורף החליטו להכניס את האוהדים שלה בחינם. הספונסרים אמורים לסבסד את זה ואני חושב שיש כאן חשיבה נהדרת מחוץ לקופסה. זה, בעיני, יעזור להם. הם יפיצו את התוכן שלהם בחינם, מה שמעלה מודעות, יגרום ליותר אנשים להכיר אותם ויביא לכך שיותר אנשים ירצו לצרוך את התוכן שלהם. בעיני זה לא שונה מהרבה ממשחקי המחשב כיום. תשחק בחינם אבל אתה יכול לקנות מוצרי פרמיום כדי לשפר את החוויה שלך, ליהנות יותר. אז מעניין מאוד לאן זה יתפתח. אני חושב שכדורגל הנשים התפתח יפה מאוד כשהוא מאמץ את הגישה הזו. התכנים בטלוויזיה בערוצים פתוחים ולא בערוצים בתשלום. זה ענף שלא נהנה מהשקעה גדולה וכל הצמיחה שלו אורגנית. וזה פנטסטי. כמובן שהטלוויזיה היתה זרז גדול מאוד להתפתחות המשחק".
2. מוזיקה וספורט דומים
"מוזיקה וספורט הן תעשיות דומות בהרבה מובנים ועל תעשיית המוזיקה, ממש לא מזמן, אמרו שזה הסוף שלה כי אנשים לא קנו יותר דיסקים. חשבו שהמודל העסקי נהרס. אבל לאנשים אכפת ממוזיקה. יש קשר רגשי למוזיקה ואם איכפת לך ויש שם רגש - אז יש גם כלכלה. בספורט זה סיפור דומה ואנחנו, כמנהלים, תמיד מנסים לעודד אנשים שיהיה איכפת להם יותר מהספורט שלנו. ובספורט יש בסיס עצום לרגש. יש היסטוריה, יש קהילה סביב מועדונים - זה ממש לא תעשייה חדשה".
3. ענקיות הטק לא נוהרות לספורט
"בעבר חשבו שפייסבוק, גוגל, אפל, אמזון ועוד יכנסו בכל הכוח לעולם זכויות השידור אבל אני חושב שיש להם מודל כלכלי חזק מספיק גם בלי לשדר ספורט. פייסבוק לא צריכים את הספורט. הספורט טוב בלגרום לאנשים לאמץ טכנולוגיות חדשות ופייסבוק לא צריכה את זה. פייסבוק ואפל וענקיות טק אחרות רואות את עצמן כמספקות כלים, לא כמספקות תוכן. תוכן זו הדרך לאמץ את הכלים הללו אבל לא כל תוכן מתאים. ובכל מקרה, כל כניסה שלהם לעולם הספורט היא במטרה לבדוק את השטח. למשל, אפל שילמו כסף לליגת ה-MLS מתוך מטרה לבדוק דברים שקשורים למודל התוכן שלהם. יוטיוב חתמו על הסכם עם ה-NFL כדי להביא עוד תוכן ליוטיוב טי.וי - מוצר חדש והכל יהיה מבוסס עם ליגת הפוטבול על חלוקת הכנסות. בכל מקרה, הגישה שלהם מאוד שונה מהגישה של חברת תקשורת שרואה בספורט כתנאי הכרחי לעתיד החברה. רופרט מורדוק אמר שאנשים מגיעים לכבלים בשביל ספורט וסרטים אבל תמיד יש חיפוש אחר המודל המתאים ביותר".
4. כל ענף צריך מודל כלכלי משלו
"כל ענף וכל ליגה צריכים לבדוק מה המודל הכלכלי הכי מתאים להם. כל ליגה תצטרך לבדוק אם מודל נטפליקס, למשל, יכול להתאים לה. הפרמיירליג, למשל, זה מותג בינלאומי חזק. אחד מהמוצרים הגדולים והחשובים ביותר בשווקים רבים. אנשים כבר יגיעו לזה. אולי הם יכולים לנסות מודל נטפליקס ולמכור משחקים ישירות ללקוח כמו שה-NBA עושה עם הליג-פאס אבל אני לא בטוח שזה הדבר הכי נכון. לפרמיירליג יש ערך מאוד גדול עבור סקיי. וקשר ישיר עסקי עם הלקוח עשוי למנוע גיוס של אוהדים חדשים".
5. הצעירים רוצים גיימינג - גם בספורט
"אחת מהסיבות שאני אוהב את העבודה של Hype זה שאני מגלה הרבה מאוד המצאות ואנשים יצירתיים. אני, למשל, אוהב את הרעיון של צריכת תוכן ספורטיבי דרך VR (מציאות מדומה). אתה יכול לעטוף את עצמך בתוכן, אתה יכול לבחור את הדאטה שאתה רוצה על המסך, אתה יכול לבחור זוויות צפייה שונה, איך אתה מדבר ועם מי במהלך המשחק. יש כמה חברות ב-Hype שעושות עבודה מרתקת בנושא הזה. אני חושב שאנחנו צריכים להבין שעבור הצעירים, צריכת אירוע ספורט יהיה קצת כמו גיימינג. אתה יכול לשחק מול מאות אלפים בערוץ הטוויצ' שלך, אתה יכול לצפות בגיימינג עם קהילה סביבך. היום הגיימינג זה כבר לא אדם שיושב לבדו מול המסך. אתה כל הזמן משווה את עצמך מול אנשים אחרים, אתה כל הזמן בשיח עם חברים, אתה מקבל החלטות. ואני בטוח שזה יגיע גם לספורט כי היום הספורט הוא על מסך טלוויזיה אבל לא רק. אנשים רואים את המשחק כשמולם עוד מסכים. הם מדברים עם חברים במהלך המשחק, יש להם טאבלט לנתונים, הם משחקים או מהמרים במהלך המשחק. אין יותר צפייה פאסיבית במשחקים".
6. הכל עניין של זמן אבל לא רק
"אומרים שהדור החדש חסר סבלנות ואין לו את היכול לשבת במשך שעה וחצי מול משחק ספורט. אבל תשאל כל הורה והוא יגיד לך שחווית הגיימינג היא לא בדיוק משהו קצר. הרבה מאוד תלוי איך הספורט מתקשר עם האוהד הצעיר - לא בהכרח כמה זמן הוא שם אותו מול המסך. יש הרבה דרכים לצרוך תוכן ספורטיבי ויש היום יותר תוכן ספורטיבי מאי פעם. אני אוהד דרבי קאונטי שבליגה השלישית ואני יכול לצפות היום בכל משחק שלה כשאני גר בקליפורניה. אתה באמת יכול למצוא את הסיפורים שאתה רוצה לעקוב אחריהם הכל פתוח. יש דמוקרטיזציה של התוכן בספורט וזה נהדר".
7. רשויות הספורט מבינות לאן הספורט הולך
"אני חושב שרשויות הספורט עובדות קשה כדי להבין לאן הולך הספורט. יש בהן כמה אנשים מאוד איכותיים. הם חושבים על הבעיות המרכזיות, הם מודעים לבעיות, הם מנסים דברים חדשים. לארגוני ספורט יש הרבה מאוד דאטה. הם מכירים את המגמות. והם יודעים שצריכים להקדים לדבר הגדול הבא. ואנחנו רואים גם שחלק מהגופים השמרנים והוותיקים ביותר עשו את הדברים הכי חדשניים - למשל ה-MLB קיצרו את זמן המשחק בכל מיני דרכים".
8. סנכרון של כל האחראים הוא קריטי
"בסעודיה יש כדורגל מאוד שורשי. שום דבר שם לא חדש הוא חלש. זו אחת מהליגות החזקות ביותר במזרח התיכון, ראינו את נבחרת סעודיה מתחרה היטב במונדיאל וגם את אל-הילאל מצליחה בגביע העולם למועדונים (ועשויה להחתים את ליאו מסי לפי הדיווחים - א"ד). יש שם קהל, יש שם מסורת, המספרים של המדיה החברתית גדולים מאוד, יש שם תשתית לבנות עליה. אין כאן אלמנט של לבנות ליגה מחדש בשוק רווי. כרגע גם הליגה משודרת בכל מקום בעולם - שזה צעד קדימה מעולה. יש עניין וזה לא רק בגלל שחקן אחד וגם פיתוח הליגה לא צריך להיות תלוי באיזה שחקן או שניים אתה מבין. צריך לייצר מערכת שבתוכה הקבוצות מקבלות הדרכה נכונה, מאמצות טכנולוגיות חדשות, משקיעות בעתיד שלהן. כליגה, כל ליגה, צריכה חזון לטווח הארוך, להראות אמביציה, להגדיל את הערך. מה שמאוד מרשים אותי בכדורגל הסעודי זה שבפגישות שעשינו שם - ישבו כולם מסביב לשולחן. האחראים על הליגה, בעלי הקבוצות, אנשי ההתאחדות, האנשים שאחראים לכדורגל צעירים, שרים של הממשלה, כולם בחדר אחד, מדברים על איך בונים ביחד את הכדורגל הסעודי. התיאום והסנכרון קריטיים במובן הזה".
9. יש לישראל תפקיד בעתיד הספורט הגלובלי
"הרבה מאוד דברים בתעשיית הספורטק יוצאים מישראל. WSC, וחברת ZONE7 מישראל נמצאות בחזית הספורט-טק. יש בישראל הרבה מאוד רעיונות והרבה מאוד אנשים עם הרבה מאוד כישרון".
10. הבסיס הוא תמיד הכי חשוב
"לדעתי מה שהכי חשוב עבור הצרכן זה לשלוט בתוכן שהוא מקבל. זה נכון גם לזווית צילום. זה לא שהצרכן יהיה כמו הבמאי, שהוא מוכשר לתפקיד הזה, אבל הוא כן צריך להיות בעל שליטה בחוויה שלו. וכל אלמנט שמסייע בזה יש לו מקום בעתיד של הספורט. אבל חשוב לציין את הבסיס. הספורט תמיד היה ותמיד יהיה מסורת. תמיד יהיה משהו שמחבר בין אנשים, בין חברים, בין חברי משפחה".