מנכ"ל הטכנולוגיות של לה ליגה: "אנחנו רוצים להגיע לישראל עם שיתופי פעולה טכנולוגיים"
מנכ"ל הטכנולוגיות של לה ליגה: "אנחנו רוצים להגיע לישראל עם שיתופי פעולה טכנולוגיים"
מיגל אנחל ליאל גונגורה, חברה חדשה שהוקמה כדי לפתח ולמכור מוצרי טכנולוגיית ספורט, מספר איך החברה שהוקמה על ידי הליגה הספרדית, מתכננת להגדיל את מספר הצופים הצעירים בכדורגל ואיך היא תייצר כסף מפיתוחים טכנולוגיים שנוצרו מהדאטה והניסיון הרב שיש לליגה הספרדית הבכירה. הוא גם מדבר על שיתופי פעולה אפשריים בישראל
פלורנטינו פרס, נשיא ריאל מדריד, הסביר את הצורך הדחוף בסופרליג בכך ש"הצעירים כבר לא מתעניינים בכדורגל". "צעירים כבר לא רואים משחקים בטלוויזיה" אמר. "צריך לשקול לקצר משחקים".
הנתונים מלמדים שיש משהו בדבריו. לפי סקר בארה"ב של חברת הייעוץ Morning Consul, שיעור בני הדור Z שמגדירים עצמם כאוהדי ספורט עומד על 53% - נמוך ביחס למבוגרים בכלל (63%) ונמוך בהרבה מדור ההורים שלהם (69%). עבור צעירים רבים (דור Z) העניין בענפים כמו eSports כבר גדול בהרבה מהעניין בענפים כגון בייסבול (MLB), הוקי (NHL) או נאסקר (מכוניות מירוץ).
לפי סקר בבריטניה של YouGov העניין של צעירים בכדורגל לא הצטמק באחוזים כאלה אבל לפחות 30% מהם אומרים שלצפות בכדורגל בטלוויזיה זה משהו שהם לא יעשו. 49% מהם מעדיפים לצפות בכדורגל באינטרנט או באפליקציית מובייל - בעוד שרק בסביבות 20% מהמבוגרים חושבים בצורה הזאת.
צעירים תופסים כדורגל כמשעמם ואיטי
לפי פרס, זו הבעיה העיקרית של הכדורגל, שנתפס על ידי הצעירים כמשעמם ואיטי. לא משהו ששווה לפתוח עבורו את הטלוויזיה. הענף כבר לא מעניין את הצעירים הוא טוען. "הם לא יכולים לראות משחק שלם". ואולם, לפי סקר שלה ליגה בעצמה, מדאטה שאספו דרך מיזם LaLiga Tech, צעירים דווקא מביעים עניין בליגה הספרדית. לפי הנתונים שלהם, בעונה שעברה עלה מספר הצופים הצעירים (עד גיל 24) למרות שהיתה ירידה של 7.8% ברייטינג. העניין בלה ליגה בקרב צעירים בעולם עלה ב-3% ובספרד ב-7%. "צעירים מתעניינים בכדורגל" מסביר טום וודס, ממערך הדוברות והשיווק של לה ליגה. "במיוחד בפלטפורמות השונות ובמדיה החברתית".
הנתונים מלמדים ש-17 מתוך 25 הספורטאים עם הכי הרבה עוקבים במדיות החברתיות הם כדורגלנים. בטיק-טוק הכדורגל מייצר 87 מיליארד צפיות בשנה - שזה יותר מסרטוני אימונים ביתיים (56.2 מיליארד) וכדורסל (36 מיליארד). כמו כן, רוב המנויים לחשבון היוטיוב של לה ליגה (7.4 מיליון מנויים) הם צעירים בני 18 עד 24. ונתונים אלו נכונים גם לאינסטגרם.
אז האם הצעירים פחות אוהבים כדורגל כמו שפרס אומר? זה מאוד תלוי איך מגדירים כדורגל בעצם - כמוצר טלוויזיוני או כמדיום בפני עצמו. הצעירים אוהבים כדורגל אבל צריכים לצרוך אותו בדרך אחרת מהדורות הקודמים. ליגות שמבינות את זה מהר יותר, מחזקות את היכולת שלהן לשרוד בעתיד. לה ליגה לקחה את זה צעד אחד יותר ויצרה חברת טכנולוגית ספורט שאמורה לשדרג את המוצר המקומי אבל גם למכור מוצרים לליגות אחרות: LaLiga Tech. לפי מיגל אנחל ליאל גונגורה, מנכ"ל LaLiga Tech, נקודת ההנחה של הליגה הספרדית היא שהצפייה במשחק בטלוויזיה תהפוך לחלק כמעט משני מאהדה וצפייה במשחק. ולכן הושקע סכום גדול בחברת הטכנולוגיה של לה ליגה.
בידור ברמה הגבוהה ביותר דרך טכנולוגיות חדשות
מדובר בחברת טכנולוגיה שנועדה, קודם כל, לייצר יותר קהל ולשרת את הקהל של לה ליגה אבל גם למכור מוצרים שמפותחים בספרד ומועברים לליגות אחרות. "את החברה, לה ליגה טק, יצרנו מתוך רעיון שאנחנו צריכים לייצר בידור ברמה הגבוהה ביותר דרך טכנולוגיות חדשות" אומר גונגורה בראיון לכלכליסט. "אנחנו מציעים שירות מגוון של שירותים שיהפכו את הספורט והבידור שהוא מייצר לדיגיטלי תחת אקו-סיסטם מבוססת דאטה".
דאטה זו נקודת המפתח של לה ליגה טק. "אם אתה רוצה לייצר תקשורת עם אוהדים, לפתח את התוכן או לנהל את התחרות, המוצרים שלנו נוצרים על סמך דאטה שאספנו במשך שנים. אבל המוצרים יכולים להתאים לכל אווירה".
אז מה מייצרים בלה-ליגה טק? "מלבד טכנולוגיות שנועדו לשדרג את חוויית הצפייה, אנחנו יצרנו לוח שנה למשחקים שלוקח הכל בחשבון כדי להעצים את חוויית הצופים במשחק ובטלוויזיה" אומר גונגורה. "לוח השנה מבוסס AI שחוקר את הדאטה שיש מזווית הצילום באצטדיון ואיפה השמש נמצאת באותו היום ועד למספר האוהדים במדינה כלשהי לקבוצה מסוימת - מה שישפיע על שעת המשחק, למשל. עם לוח הזנה הזה נדע מה הדעה האידיאלית תקיום משחק ספציפי".
לוח השנה הזה מוצע למכירה על ידי לה ליגה לליגות אחרות. "השוק שלנו גלובלי ואנחנו מאמינים מאוד בשוק הספורט-טק שכבר מגלגל הרבה מאוד כסף" אומר גונגורה שעבד בעבר בענקיות טכנולוגיה ותקשורת כגון Huawei ו-Teldat. "אנחנו כבר עובדים עם ליגות אחרות (בין השאר עם הליגה הבלגית) כחברת טכנולוגיה שמספקת שירותים. התחלנו בקיץ האחרון עם הכנסות של 60 מיליון יורו ואנחנו מאמינים שזה יצמח ב-10% או יותר מדי שנה. השוק שלנו גלובלי, אנחנו מאמינים בשיתוף דאטה, דאטה שייחודית לנו, ובלהפוך הכל לקל יותר. החזר ההשקעה בטכנולוגיות שלנו, ויש לנו חישובים לזה, הוא מיידי וטוב מאוד". החברה, LaLiga Tech, מעניקה שירותים כגון מודיעין עסקי, אפליקציות ניהול תחרות, שמירה על תוכן מפיראטיות, שירות להנגשת סטטיסטיקות והבחנות טקטיות בשידור, אקטיבציה לאוהדים, אצטדיונים חכמים ועוד.
בלה ליגה טק גם מתכננים "התפשטות" לישראל. "יש הרבה חברות ספורט-טק בישראל" אומר גונגורה. "אנחנו מודעים לזה. הישראלים מובילים את השוק בסטארטאפים. למדתי את זה כבר לפני הרבה שנים. ישראל היא דוגמה למדינה ששמה את הטכנולוגיה מעל הכל וזה נהדר. מה שברור אצלנו זה שאנחנו פתחנו אקו-סיסטם שבו אנחנו מנסים לעבוד עם חברות אחרות. אנחנו לא יכולים לפתח הכל בעצמנו. אנחנו יכולים להעניק ערך רב, ניסיון, פתרונות. ואנחנו מציעים אסטרטגיית דאטה ייחודית ומעמד. הרבה חברות רוצות לשתף פעולה איתנו אבל הדבר הראשון שאנחנו רוצים זה דאטה. זה הדבר הראשון שאנחנו שואלים חברות שותפות. ולכן אנחנו גם מאוד מתעניינים בישראל".
לפי גונגרה לה ליגה טק עובדת כיום עם רשת הנציגים העולמית של לה ליגה כדי לברר על שיתופי פעולה רציניים בכל העולם - ובעיקר בישראל. "אנחנו מתחילים לעבוד קודם כל עם סטארטאפים בספרד אבל בישראל היא אחד מהמקומות הראשונים שאנחנו רוצים להתפשט אליו עם שיתופי פעולה טכנולוגיים" אומר גונגורה. "אנחנו כבר מדברים כבר עם חברות היי-טק שאנחנו לא יכולים לדבר עליהן כרגע אבל העבודה כבר מתקיימת. חשוב לציין, החברה החדשה הזאת היא יתרון תחרותי עבור הליגה הספרדית. יתרון תחרותי וייחודי לנו. אבל אנחנו עדיין מעוניינים זה לחלוק את הניסיון שלנו עם תחרויות אחרות... אנחנו בטוחים שזה יהיה טוב לשוק".