שישה דברים שלמדתי כנותן חסות של אתלטיקו מדריד
שישה דברים שלמדתי כנותן חסות של אתלטיקו מדריד
ניר זץ, סמנכ"ל השיווק של חברת הפינטק Plus500, שמעניקה חסות ראשית לאלופת ספרד הטרייה, מספר מה אפשר ללמוד משיתוף הפעולה המסחרי עם הקבוצה
ניר זץ, 40, מכהן כסמנכ"ל השיווק של חברת הפינטק הישראלית Plus500, לה יש הסכם חסות ראשי עם אלופת ספרד החדשה, אתלטיקו מדריד. מאז ההסכם עם אתלטיקו ב־2015 החברה חתמה על הסכמי חסות עם אטאלנטה האיטלקית, הכוח העולה בסריה A, לגיה ורשה, אלופת פולין ואלופת שווייץ, יאנג בויז ברן. אלו דברים שזץ, בעל תואר בהנדסת תעשייה וניהול ו־MBA מהטכניון, למד מהסכמי החסות עם אתלטיקו מדריד וקבוצות הפאר האחרות באירופה.
1. זיהוי מוקדם
"בחרנו לתת חסות לאתלטיקו לפני כשש שנים כשהם היו די בתחילת תור הזהב הנוכחי. זיהינו את אתלטיקו כקבוצה חזקה עם מסורת רבת שנים, אבל עדיין עם הרבה רצון לגדול ולפרוץ גבולות, מה שהוכיח את עצמו עם הפיכתה למעצמה גם בליגה הספרדית וגם בליגת האלופות. כחברת אונליין כל הפעולות השיווקיות שלנו הן מדידות, וגם כאן המפתח מבחינתנו הוא באיתור קבוצה שפוטנציאל החשיפה שלה הוא גבוה לוקאלית או גלובלית ברמה שתאפשר מדידה והערכת שווי של החסות וקבלת החזר מקסימלי על ההשקעה. כך למעשה הגענו גם לאטאלנטה, שלשמחתנו הוכיחה את עצמה כבר השנה עם הגעה לשמינית גמר ליגת האלופות, גמר הגביע ומקום שלישי בליגה האיטלקית. כמו כן זיהינו שלאתלטיקו מדריד יש ערכים של הוגנות, מצוינות ויעילות, יחס הכנסות להוצאות מדהים, היא נמצאת בטופ למרות הוצאות תפעוליות נמוכות וכוח אדם מצומצם בהרבה מהמתחרות. אנחנו כחברה מרגישים דומים לאתלטיקו, שהצליחה לזכות באליפות למרות שהתקציב שלה נמוך בהרבה מברצלונה וריאל. הם באמת מייצגים אותנו ואת קהל הלקוחות שאנחנו מחפשים. למועדון יש קהל אוהדים נאמן בספרד ומחוץ לה, ואף אהדה רבה בקרב אוהדים של קבוצות אחרות. סקרים שנערכו בספרד וברחבי אירופה מצאו שריאל מדריד וברצלונה הן אמנם הקבוצות האהודות ביותר, אך גם אלה שמעוררות רגשות הפוכים בצורה החזקה ביותר בקרב קהלים של קבוצות אחרות. לנו, כנותן חסות, היה חשוב לפנות לציבור הרחב ולא להיתפס בצורה חיובית על ידי אוהדי הקבוצה ובצורה עוינת על ידי אחרים".
2. גורל משותף
“אתלטיקו מדריד ו־Plus500 עברו דרך דומה במהלך שש שנות השותפות בינינו, קפיצה מקצועית אדירה, התעצמות והכרה גלובלית. עולם הספורט מצטייר עבור רבים כעולם ורוד, קליל, כיפי ומרגש. בגדול, הם צודקים, ספורט זה אכן התחום המרגש בעולם. אבל בספורט יש הרבה כסף, ומועדוני ענק בסדר גודל של אתלטיקו מנוהלים כמו כל חברה גדולה ומצליחה, שדרה ניהולית, מקצועית, עסקית, תהליכים, אישורים, ישיבות. חברת ענק לכל דבר ועניין.
“אחד הדברים שיצא לי לראות מקרוב זה את קפיצת המדרגה שהמועדון עשה, ואני גאה לציין שסייענו בה לא מעט, במיצובה של הקבוצה כמועדון פאר גלובלי, דרך התנהלות תקשורתית נכונה, פיתוח ערוצי הסושיאל והאתר, תרגומים לשפות נוספות ועל ידי כך פנייה לקהלים במדינות שונות. הנתונים המוצגים לנו בכל שנה נהיים יותר ויותר מדויקים וספציפיים לחשיפה שאנחנו מקבלים בכל הפלטפורמות, ורמת הקרבה בין המועדון לחברה הולכת וגדלה, ואיתה רמת החשיפה שאנו מקבלים לתוכניות של הקבוצה במגרש ומחוצה לו.
“במקביל להצלחות על הדשא המועדון ממשיך להתפתח ולשפר את ההתנהלות העסקית ומינוף הצלחה ללקוחות (אוהדים) וכסף, וכמובן שגם אנחנו נהנים מהחשיפה המוגברת שזה מייצר. מדהים בעיניי לראות את הדמיון בהתפתחות של אתלטיקו ו־Plus500 בשנים האחרונות. Plus500 הפכה במהלך השנים מסטארט־אפ קטן ובועט לחברת פינטק ציבורית בשווי 2 מיליארד דולר הנסחרת בבורסה הראשית בלונדון וממשיכה להתפתח, ולמצב את עצמה כאחת החברות המובילות בתחומה בעולם. זאת בעוד אתלטיקו מדריד מיצבה את עצמה כחברה קבועה בצמרת הליגה הספרדית ובליגת האלופות וממשיכה למצב את עצמה כמועדון פאר מהמובילים בעולם. בכירי המועדון עוקבים בגאווה אחרי כל דיווח על פעילות החברה, משוחחים איתנו בקביעות על הדו”חות השנתיים, ורק לאחרונה בירכו אותנו לאחר פרסום ההודעה על הרכישה שביצענו של חברת מסחר אמריקאית והכניסה המתוכננת לארצות הברית. סמנכ"ל השיווק של המועדון גאה תמיד להשוות את אתלטיקו לפלוס ולדבר על קווי הדמיון שיש בין המועדון לחברה, ומעיר בחיוך על כך שהיו שמחים לייצר רווחיות ברמה ש־Plus500 מציגה”.
3. ניצחנו בספרד
"הרבה בזכות אתלטיקו בשלוש השנים האחרונות, Plus500 היא חברת המסחר המובילה בכמות הלקוחות בספרד (על פי דו"חות חיצוניים של חברת Investment Trends). אין בכלל ספק שלקשר עם אתלטיקו מדריד יש חלק לא מבוטל בכך".
4. זה גם בשביל העובדים
“החיבור בין הקבוצה לחברה הפך במהלך השנים להיות הרבה מעבר לחיבור עסקי, וגם הרגש משחק תפקיד חשוב. בסיבוב קצר במשרדי החברה ניתן לראות חולצה של אתלטיקו או צעיף תלויים כמעט בכל משרד חדר משחקים או חדר כושר. מרבית העובדים ורבים מבני משפחותיהם כבר התארחו במשחקי הקבוצה במדריד. גם אוהדים של קבוצות אחרות וכאלה שאינם חובבי כדורגל נדבקים בחיידק ובאווירה המחשמלת והמרגשת שיש במשחקי אתלטיקו.
"רגע שזכור לי במיוחד שחווינו יחד עם הקבוצה היה בגמר ליגת האלופות במילאנו בשנת 2016, שאליו חילקנו כרטיסים לעשרות מעובדי החברה שהגיעו למילאנו ויצרו אירוע גיבוש מדהים. אבל ללא ספק רגע השיא היה בשנת 2019, לאחר ביקורו של הבעלים ומנכ"ל המועדון מיגל אנחל מרין בארץ. הוא הבטיח בפנינו שהקבוצה תגיע לשחק בישראל וכך קרה.
“בקיץ שלאחר מכן הגיעה אתלטיקו מדריד על שלל כוכביה למשחק ידידות מול בית"ר ירושלים, ובבוקר המשחק הגיעו ארבעה מהכוכבים הגדולים ביותר בעולם, אנטואן גריזמן, יאן אובלק, תומאס למאר וסטפן סאביץ', לביקור מאוד חברי במשרדי החברה בחיפה, הסתובבו במשרד, הצטלמו עם העובדים ושיחקו איתנו כדורגל שולחן. אני לא חושב שיש לזה אח ורע בקרב קבוצות בסדר גודל הזה".
5. הרבה סמליות
“כמה סמלי שהשנה שבה אתלטיקו זוכה באליפות זאת גם שנת שיא עבור Plus500, עם כ־300 אלף לקוחות חדשים, 872 מיליון דולר הכנסות ורווח לפני מס של 515 מיליון דולר. אין לי ספק שהחוסן הכלכלי והגיבוי שאתלטיקו קיבלה מאיתנו במהלך תקופת הקורונה, בזמן שנותני חסות אחרים מסקטורים שונים נתקלו בקשיים כלכליים ותפעוליים, מהווים חלק חשוב מהיכולת לסיים עונה כזאת כאלופה ולהקדים את היריבות הנצחיות ריאל מדריד וברצלונה.
“היתרון בנותן חסות מתחום האונליין והפינטק ברור היום לקבוצות רבות, אשר מבינות את החשיבות ביכולת של הספונסר להביא ערך מוסף ביכולות שיווק אונליין, בחיבור עם הקהל באפליקציה וברשתות חברתיות, דרישה ומעקב אחרי פעילויות מדידות שמסייעות לקבוצות להגדיל הכנסות ולבנות את סיפור הערך שלהם עבור נותני חסות נוספים, בעיקר גם בתקופת הקורונה".
6. חסות כזו היא התגשמות חלום לכל אוהד כדורגל
"ובנימה אישית: אם יש דבר אחד שיודעים על חיפה זה שהיא עיר של כדורגל, וכילד חיפאי שחלם ונשם כדורגל אין ספק בכלל שלהיות בצד שנותן חסות לאתלטיקו מדריד זו התגשמות של חלום. זה כל פעם מרגש אותי מחדש ללוות את הקבוצה בליגת האלופות, ליגה ספרדית, גביע המלך ועוד מפעלים רבים וטובים שאתלטיקו עושה בהם חיל בשנים האחרונות, ולדעת שיש לנו חלק בפיתוח ובהעצמה של קבוצה גדולה ומשמעותית בכדורגל העולמי. זה משהו מיוחד לראות את הלוגו של החברה על חולצות בכל רחבי מדריד, על גבי עיגול האמצע באצטדיון ועל חולצות השחקנים, יחד עם מפגשים עם בכירי הקבוצה והשחקנים המובילים בעולם, שמגלים סקרנות ורוצים לדעת פרטים על החברה שהם נושאים את שמה על חולצתם".