$
חסויות וזכויות שידור

ענקיות הכדורגל מסמנות: העתיד של זכויות השידור נמצא בסטרימינג

ריאל מדריד, יובנטוס, פריז סן ז'רמן וארסנל חתמו על הסכם שותפות אסטרטגית עם Twich, שמעניקה שירותי סטרימינג. החברה בבעלות אמזון מתכננת ערוץ ספורט ובוחנת אפשרות של תוכן בלייב

אוריאל דסקל 11:0729.07.20

ריאל מדריד, יובנטוס, פריז סן ז'רמן וארסנל חתמו בחודשים האחרונים על הסכם שותפות אסטרטגית עם Twich, שמעניקה שירותי סטרימינג. החברה בבעלות אמזון מתכננת להעלות ערוץ ספורט ובוחנת אפשרות של שידור תוכן בלייב, ופניית ענקיות הכדורגל אליה מסמנת מגמת שינוי אפשרית בשוק השידורים. 

 

 

 

באמזון מתכננים להתחיל את שיתוף הפעולה בהפקת תוכן "מאחורי הקלעים" עם המועדונים ויש לה כאמור יכולת לשדר בשידור חי משחקים, כמו גם מסיבות עיתונאים ואולי אימונים.

 

ריאל מדריד ריאל מדריד צילום: אי פי איי

 

 

המהלכים הללו גם עשויים לסמל על כניסה מאסיבית יותר לעולם זכויות השידור מצד אמזון וחברות כגון גוגל, פייסבוק וטוויטר. Twich, למשל, חתמה לאחרונה על הסכם זכויות שידור בלעדי עם ליגת הכדורגל המקצוענית לנשים בארה"ב (NWSL). מחוץ לארה"ב רק היא תשדר את הליגה. ליגות וארגוני ספורט אחרים שמשתמשים ב-Twich הם ה-UFC, ליגת ההוקי קרח של צפון אמריקה (NHL), ליגת הרוגבי של אוסטרלי (RFL) ועוד.

 

ב- Twich התמקדו מאז ומתמיד בשידור גיימינג, eSports וכ-70% מהצופים בתוכן שבפלטפורמה הם בני 34 ומטה.

 

הצעירים עוזבים את הטלוויזיה 

בעבר "זכויות שידור" היו ביטוי שהיו משתמשים בו בעיקר ביחס לחברות טלוויזיה. סקיי פיתחה את השיטה בתחילת שנות התשעים כאשר רכשה את זכויות השידור של הפרמיירליג וכך הזניקה את מספר המנויים שלה. זה הציל את החברה של רופרט מרדוק מפשיטת רגל. השיטה אומצה ברחבי העולם ואם בתחילת העשור הקודם, רוב התוכן הספורטיבי היה עדיין בערוצים פתוחים - אך כיום כמעט כל התוכן הספורטיבי משודר בכבלים או בערוצי נישה לספורט. ואולם, השינויים בהרגלי הצריכה מתרחשים מהר וכיום לצעירים רבים אין אפילו טלוויזיה בבית. צריכת התוכן נעשית בעיקר דרך המחשב או מכשירי הסלולר או אייפדים.

 

אפליקציית Twich אפליקציית Twich צילום: שאטרסטוק

 

נראה שמגפת הקורונה רק הגבירה את קצב המעבר מהטלוויזיה למכשירים הניידים. לפי Conviva, חברת שירותי הווידאו און-ליין, חלה עלייה של 24% בצפייה בסטרימינג מסוף מרץ, אז שודרו המשחקים האחרונים, לבין יוני, אז שבו השידורים. למה? אנשים יותר מורגלים ב-Zoom ובסקייפ, ובחיים מלאי אונליין. צריכת התוכן אונליין עלתה ב-65% באירופה בזמן הסגרים. כמו כן, אנשים שביטלו את ערוצי הספורט, ככל הנראה, לא מיהרו להחזיר אותם.

 

הקורונה גם הובילה לעלייה גדולה בצריכת תוכן המדיה החברתית של קבוצות כדורגל, וחלה עלייה של 30% בפרמטר זה בקרב כל הקבוצות בחמש הליגות הגדולות. צפייה בסרטונים של הקבוצות עלתה ב-82% (למרות שמספר הסרטונים עלה ב-31%).

 

"מי שמשדר ספורט יכול להיות רגוע - אוהדי הספורט רוצים לראות עוד ועוד ספורט. אין מספיק ספורט כדי להשביע אותם", לפי Conviv, "אבל המנצחים הגדולים בתקופה שאחרי הקורונה הם שירותי הסטרימינג והמדיה החברתית".

 

הספורט נותר תוכן הטלוויזיה היחיד שחייבים לצרוך בלייב. הוא ישאר כך עוד הרבה זמן ולכן תמיד יעניין את ערוצי הטלוויזיה, שככל הנראה ימשיכו לשלם כסף גדול על התוכן הספורטיבי. חברות הענק - פייסבוק, אמזון, טוויטר, גוגל - רק יוודאו שהמחירים ישארו גבוהים.

x