על קהל וצפייה בטלוויזיה: איך כלכלת הכדורגל תיראה בעידן הקורונה?
הדרך שבה אוהדים יחוו את משחקי הכדורגל הולכת להיות מאוד שונה ממה שהכרנו. וזה עשוי להישאר שונה מאוד לזמן ממושך
"כרגע לא נראה שאפשר לחזור למצב כפי שהיה - לא בלי חיסון", אומר גורם בעולם הכדורגל הישראלי. "אולי יהיו משחקים עם קהל אבל האצטדיון לא יהיה מלא, ייתכן שיהיו הגבלות מאוד נוקשות על הכנסת קהל ולא ברור כמה כסף אפשר יהיה להרוויח מזה".
ברחבי העולם וגם בישראל מנסים לראות אם המצב הבריאותי מאפשר החזרת קהל למגרשים. בהונגריה, למשל, ערכו משחק גמר גביע מול 10,000 איש באצטדיון עם 65 אלף מקומות. אוהדים קיבלו כרטיסים ממוספרים כדי לא לשבת ביחד אך פשוט התעלמו מהנחיות והתכנסו ביציע אחד, צמוד זה לזה. התנהלות כזו של קהל מקשה על הניסיונות להחזיר מעט קהל למגרשים גדולים ברחבי העולם. כך גם התנהלות האוהדים של קבוצות גדולות בישראל שהתעקשו להתכנס כנגד ההוראות.
קראו עוד בכלכליסט:
- איך כלכלת הכדורגל תראה בעידן הקורונה?
- כלכלת הכדורגל בעידן הקורונה: איך ייראה שוק העברות השחקנים
- כריסטיאנו רונלדו: הכדורגלן המיליארדר הראשון
יש לציין שרוב האוהדים במשחקים היו צעירים. אך במקרים שכבר נחקרו, אוהדים רבים - מבוגרים או חולים - שהגיעו למשחקים לפני הסגר באירופה, סבלו מקורונה ואף חלקם מתו. התחושה היא שגם אם ימצאו טיפול או חיסון יעיל לקוביד 19, ייתכן שרבים יעדיפו לוותר על חוויות המוניות. וזה נכון עוד יותר בעולם ללא חיסון לקורונה.
אוהדי כדורגל. מתי הם יחזרו למגרשים? צילום: רויטרס
עמרי ביתן, מוביל תחום הספורט בפירמת הייעוץ וראיית החשבון Deloitte ישראל, מודאג. "אנחנו רואים במחקרים שעשו שגם אם הקורונה תעבור, רבים לא ירצו לחזור למגרשים עד שיהיה חיסון. כמו כן, אנחנו עומדים בפני מצב כלכלי לא פשוט עבור רבים וייתכן שספורט באצטדיון עשוי להיתפס כמותרה גדולה מדי. ואז, אולי אנשים יכולים להתרגל למצב הזה שלא הולכים למגרשים. זה עשוי להיות בעיה".
ראיין מקומבר מ-KPMG ויועץ לארגוני ספורט בארה"ב, טוען שמחירי הכרטיסים עשויים לקרוס וזה, דווקא, עשוי להתגלות כדבר חיובי עבור רבים: "בגלל המיתון ואובדן הכנסה משמעותי בקרב אוהדים רבים אך גם בגלל החשש מהתקהלויות. אולי יותר אנשים יוכלו להרשות לעצמם לרכוש כרטיסים לאירועי ספורט שהגיעו למחירים גבוהים במיוחד"
"קשה לראות דברים חיוביים כרגע" אומר דניאל ג'י, עורך דין אנגלי מוביל בתעשיית הספורט. "המגפה הזו היא משהו של פעם בחיים וזה אומר שככל הנראה כולם חשופים להשפעות של זה. אוהדים ירצו להיות באצטדיון וליהנות ממשחק אבל בינתיים לא נראה כאילו שזה הולך להיות כמו פעם. וזו האחריות של כל תעשייה להתמודד עם הקורונה ולהיות מוכנים ליציאה מהמשבר הזה - וזה נכון גם לספורט. כרגע, מייצרי ההכנסות העיקריים בליגות רבות הם חברות התקשורת ובעלי זכויות השידור. מועדונים צפויים להפסיד כסף רב מכך שלא יצליחו למכור כרטיסים אבל אם לא יהיו שידורים בטלוויזיה מדובר על כסף גדול עוד יותר".
שידורים היסטוריים
באנגליה מתכננים לשדר את כל משחקי הפרמיירליג בשידור ישיר - בפעם הראשונה בהיסטוריה. כמו כן, משחקים רבים ישודרו בערוצים פתוחים לציבור הרחב - פעם ראשונה מאז 1992, אז סקיי רכשה את הזכויות למשחקי הפרמיירליג וסגרה אותם לציבור הרחב. אפילו BBC תשדר משחקים. "מבחינת טלוויזיה, ייתכן שהתקופה הקרובה תוביל לשינוי במודל מכירת זכויות השידור כי הפרמיירליג תראה שמספר העיניים הצופות במשחקים הוא משמעותי גדול יותר ויש לכך השלכות על אלמנטים עסקיים אחרים".
אם ניקח את זה לכדורגל הישראלי, אז הרייטינג של המשחק המרכזי צנח מסביבות ה-25% בסוף שנות התשעים למספר חד ספרתי בשנים האחרונות. זה קרה הרבה בגלל המעבר שלו מערוץ פתוח לערוץ נישה. האם הכדורגל הישראלי היה יכול להרוויח יותר מחסויות ואינטראקציות רבות יותר עם הקהל הרחב אם היה משודר בערוץ פתוח? ייתכן. האם בעונה הבאה הפרמיירליג, בעקבות הקורונה, "תשחרר" כמה משחקים בשנה לערוצים פתוחים בסכומים מופחתים כדי לייצר יותר עניין? אולי. ההחלטה של הפרמיירליג עשויה להשפיע על החלטות של ליגות אחרות ברחבי העולם, כולל בישראל.
"הכל מאוד תלוי בכמה השותפות של הפרמיירליג יהיו מוכנות לשלם לפרמיירליג על זכויות השידור" אומר ג'י. "צריך להבין שרכישת זכויות השידור תלויה בהרבה מאוד דברים. למשל, אמזון - אנחנו יודעים שלקוחות אמזון פריים מוציאים הרבה יותר כסף באמזון מאלו שאינם לקוחות של אמזון פריים. אז האם אמזון תרכוש בסכום גבוה את זכויות השידור של הפרמיירליג כדי לקבל בלעדיות על תוכן שיביא אנשים ולקוחות לאמזון? כמה זה עשוי להיות שווה להם? ואנחנו צריכים לזכור גם שכשסקיי רכשה את זכויות השידור של הכדורגל לראשונה, היא היתה ארגון תקשורת שהתקשה מבחינה כלכלית. הכדורגל נתן לה תוכן שהביא מיליוני לקוחות. שוב, גם זה הרבה דברים שהם לא ספורט. רכישת זכויות שידור עשויות לא להשתלם מבחינה כספית אם מסתכלים רק על הוצאות ההפקה, רכישת הזכויות וההכנסות אבל הכדורגל יכול להביא הרבה מאוד דברים ששווים לא פחות. דאטה? שימוש במובייל? שימוש בפלטפורמה מסוימת? OTT? זה הרבה מעבר לספורט".
איתי אינגבר, מחברת הפורמטים בספורט MatchVision, מוסיף לגבי הכדורגל הישראלי: "השאלה גדולה היא מה יקרה עם הסכם השידורים. לפני המשבר הטרנד היה ללכת לכיוון של OTT, שידור באינטרנט ישירות לצרכן, בלי מנוי לטלוויזיה. עכשיו ברור שההצעה של גופי הטלוויזיה בארץ למנהלת תהיה פחותה ממה שקיוו, אז יכול להיות שזה ידחוף את מנהלת הליגה בישראל לצעד הזה. מצד שני ההפסדים הכספיים יכולים להוביל (בישראל ובכל העולם) לשמרנות בגזרה הזו ולקבלת כל הצעה מהטלוויזיה".
"חדשנים" עשויים להרוויח מכך שיהיה ניתן לצרוך משחקים רק דרך הטלוויזיה או המסך כל עוד אין אישור לקהל מלא במגרשים. תעשיית הסטארט-אפים בספורט תפסה תאוצה בשנים האחרונות אך עכשיו קפואה לחלוטין. עם זאת, אמיר רווה, נשיא ומייסד HYPE Sports Innovation, חברת השקעות בספורט ואקסלרטור לסטארט-פאים בספורט, אופטימי. "משהו קורה עם הקורונה. יש עכשיו קבלה נרחבת יותר של טכנולוגיות. כל הדורות משתמשים בטכנולוגיות כמו זום עכשיו ובצורה הרבה יותר תכופה. נשבר כאן איזשהו מחסום. בתחום הזה שלי, של חדשנות בספורט - אנחנו במנהרת הזמן - מה שהיה אמורים לראות ב-2027, 2030 - טכנולוגיות הרבה יותר. יש פתיחות גדולה יותר של אנשים לתחומים. רווה טוען שכיום יש למועדונים והתאחדויות זמן לחשוב אסטרטגית על אימוץ טכנולוגיות. לא מתעסקים במשחק הבא, מתעסקים בבניית עתיד מחובר יותר".
ראיין מקומבר מ-KPMG טוען שככל הנראה יהיה צורך להגדיל ולשפר את הטכנלוגיות של ה-VR בספורט. בשיחה עם רווה הוא אמר "אולי ימצאו עכשיו את הדרך להעניק לאנשים חוויה ארנה בספורט דרך טכנולוגיה - אולי זה יהיה הכרחי. כלומר, יהיה הכרחי 'להכניס' אנשים ליציעים ונראה לי שרשתות השידור יהיו רעבות יותר לחידושים כאלה כי הם לא יודעים מתי אנשים יחזרו למגרשים - ירצו למצוא איזשהו יתרון על פני היריבות".
אנחנו רואים ליגות ספורט מחפשות "תחליפי" קהל בשביל אווירת השידור. יש אפילו דיון על "קהל וירטואלי" לטלוויזיה, מסכי ZOOM עם אוהדים במגרשים ועוד. וייתכן שהדרך הכי נכונה לשמור על הכנסות מקהל היא פשוט שימור לקוחות קלאסי. להתקשר לאוהדים ובעלי מנויים ולבקש מהם לרכוש מנוי וכרטיסים במבצעים מיוחדים לתקופה חד פעמית עם צ'ופרים כגון שיחות זום עם שחקנים ומאמנים. מעיין מזכרת קטנה מאירוע גדול.
בכל מקרה, הכדורגל צריך להתחיל לחשוב על שינויים גדולים במודל ההכנסות.