ליגת ה-NFL מתעניינת בישראל
ליגת הפוטבול של ארה"ב רואה בישראל שוק חשוב לפיתוח המשחק - בגלל האהדה למשחק במדינה וגם בגלל הטכנולוגיה הישראלית ואולי גם משקיעים ישראליים. ג'יימס מאסינג, האחראי לשיווק הליגה מחוץ לארה"ב, מדבר עם כלכליסט על תפקידו ועל מקומה של ישראל בטבלת האהדה לפוטבול
בעונה שעברה ליגת הפוטבול של ארה"ב, ה-NFL, הכניסה 14 מיליארד דולר - כ-900 מיליון דולר יותר מאשר העונה שלפני וכ-6 מיליארד דולר יותר מאשר ב-2010. כ-7.2 מיליארד דולר מה-14 מחולקים שווה בשווה בין כל הקבוצות כחלק מחלוקת ההכנסות הלאומיות של הליגה (226.4 מיליון דולר לקבוצה). ההכנסות מחסויות עמדו בשנה שעברה על 1.32 מיליארד דולר - כאשר חברות בירה, משאיות וטנדרים ופאסט פוד הן החברות שמוציאות את הסכום הגבוה ביותר על חסויות לליגה ולקבוצות. אנקדוטה שמלמדת על הפופולריות הרבה של הליגה בקרב גברים.
- שיא בפוטבול: קרולינה פנת'רס נמכרת ב-2.2 מיליארד דולר
- החוזה הוארך: אמזון תשלם 65 מיליון דולר ל-NFL בעונה
- ה-NFL ונייקי ימשיכו עוד עשור את הסכם החסות ביניהן
הסופרבול, משחק הגמר של הליגה, הכניס בקלות יותר מחצי מיליארד דולר. קבוצה ממוצעת בליגה שווה 2.5 מיליארד דולר לפי פורבס - זה 8% יותר מאשר בשנה שעברה. כל הקבוצות בליגה, מלבד 5, שוות יותר מ-2 מיליארד דולר. המספרים המרשימים הללו נובעים מכמות הצופים האדירה שיש למשחקים בטלוויזיה. כמות צופים - שלמרות ירידה בשנים האחרונות - נשארה גדולה יותר מכל ענף ספורט אחר ומכל תוכן טלוויזיוני אחר.
לדוגמה, בשנה שעברה היו 18.175 מיליון צופים בממוצע למשחק ראשון בלילה ב-NBC. זו ירידה מממוצע של 22.5 מיליון ב-2015. עם זאת, לשם השוואה, הסדרה הכי נצפית ב-NBC היא “This Is Us” שמשכה מקסימום של 12.8 מיליון צופים למרקעים ונעה סביב 8-9 מיליון מדי שבוע. ב-ESPN משכו בעונה שעברה ממוצע של 10.757 מיליון צופים למשחק ירידה מ-12.8 ב-2015 אבל עדיין פי 3 יותר מהתוכניות הכי נצפות בכבלים. כך שהפוטבול עדיין "גדול מדי כדי ליפול".
עם זאת, כלל לא בטוח שתראה צמיחה בארה"ב של הענף - בגלל סיבות רבות, ביניהן פוליטיות, בריאותיות (זעזועי המוח הרבים ומחלת ה-CTE מונעים מרבים לראות את הענף או להשתתף בו) ומוסריות (אנשים מחפשים ענפים פחות אלימים) - ולכן לא מעט משאבים מושקעים בשיווק המוצר מחוץ לארה"ב.
לא בתחרות עם הפרמיירליג או ה-NBA
ליגת הכדורסל של צפון אמריקה - ה-NBA - הרבה יותר פופולרית ברחבי העולם ומכניסה הרבה יותר כסף מה-NFL משווקים מחוץ לארה"ב (ההכנסות של ה-NBA מחוץ לארה"ב נאמדות בכמה מאות מיליוני דולרים בזכות הסכמי זכויות שידור גדולים בסין ויוזמות חברתיות, ספורטיביות ביבשות השונות - זאת בעוד שה-NFL מכניסה כמה מיליונים בודדים מחו"ל), אבל אנשי הפוטבול כן רוצים להגדיל את ההכנסות שלהם מחוץ לארה"ב ומוכנים להשקיע לא מעט כסף כדי שזה יקרה.
ג'יימס מאסינג הוא האחראי על שיווק ה-NFL מחוץ לארה"ב ובראיון לכלכליסט הוא מסביר איך הליגה מתכננת לפתח את עצמה מחוץ לארה"ב ומדוע היא רואה בישראל כשוק חשוב לעתידה.
"כדורסל הוא תופעה גלובלית - הוא ענף אולימפי, שפוטבול אף פעם לא יהיה וגם קל להתחבר אליו כשחקן. הוא קל מבחינת החוקים ובאמת כל מה שצריך כדי לשחק אותו זה כדור וסל. ככה זה גם עם כדורגל, פוטבול הוא שונה" אומר מאסינג. "אז מה שאנחנו עושים ב-NFL זה התמקדות מאוד מכוונת בשווקים בודדים - לונדון ומקסיקו בעיקר. וזה כי צריך לחנך למשחק. זה לא משחק קל מבחינה חוקים. כולם יודעים לשחק כדורגל או כדורסל. פוטבול זה משהו שדורש חינוך. וצריך לבנות סיפורים ונרטיבים. עם הרבה תוכן."
פרויקט ה-NFL בלונדון עובד כבר מ-2007 ולפי מאסינג הוא הצלחה גדולה מבחינת הליגה. "בבריטניה, למשל, אנחנו רואים הרבה יותר אוהדים מחונכים. יש לנו 13 מיליון אוהדים בבריטניה. כלומר, אנשים שיש להם איזשהי נגיעה וחיבה ל-NFL. מבחינת אוהדים אינטנסיבים יותר, כאלו שצורכים 10 שעות או יותר של תוכן NFL וצורכים את הכרטיסים והמוצרים של הליגה - אז מדובר ב-6.1 מיליון אוהדים בריטים של ה-NFL".
לפי חברת Econ מספר הצופים במשחקי NFL בבריטניה צמח ב-60% בין 2016 ל-2017 - צמיחה חסרת תקדים ביחס לענף. זה הרבה בזכות משחקים של הליגה באצטדיון וומבלי. "אנשים לא רוצים לראות משחקי ידידות, הם רוצים לראות את הדבר האמיתי" אומר מאסינג, שבחודש יולי הגיע לישראל כאורח של קולוסיאום ספורט, חממה ישראלית טכנולוגית לסטרטאפים בתחום הספורט טק. "ב-2018 יתארחו שלושה משחקי NFL בבריטניה - כל הכרטיסים נמכרו תוך 15 דקות. אנחנו משקיעים גם כסף באצטדיון החדש של טוטנהאם, שיהיה אצטדיון מתקדם מאוד מבחינה טכנולוגית ויהיה סוג של בית עבור ה-NFL בבריטניה".
ה-NFL העבירה עד כה 10 מיליון ליש"ט (12.8 מיליון דולר) עבור הפרויקט, כך לפי דיווח ב-ESPN. טוטנהאם חתמה על חוזה לעשר שנים עם ה-NFL, במסגרתו תארח הקבוצה שני משחקים לפחות בכל שנה באצטדיון שלה. "אנחנו לא מתחרים עם הפרמיירליג או מועדוני הפרמיירליג" מדגיש מאסינג. "אבל אנחנו כן מבינים שהמשחקים של ה-NFL בבריטניה הם נכס עבורנו ועבור השיווק שלנו. זה נכס שנוצר מניסיון NFL".
"השוק הישראלי מאוד מעניין אותנו"
וה-NFL לא מתעניין רק בבריטניה - גם בישראל הליגה מביעה עניין. רוברט קראפט, הבעלים היהודי של ניו אינגלנד פטריוטס ואחד האנשים הכי משפיעים על הענף, מממן את ליגת הפוטבול של ישראל ומדי שנה מביא שחקנים ושחקנים לשעבר מהיכל התהילה לביקור בישראל. אבל לפי מאסינג וה-NFL, העניין בישראל הוא יותר מסנטימנטלי. "ה-NFL מחפש בישראל את היכולת להיחשף טרנדים וטכנולוגיות שישפיעו על המשחק מחר וכן לזהות אתגרים שלא חשבו עליהם" מציין אורן סימניאן, מנכ"ל Colosseum Sport. "החברות איתן אנו בקשר הן חוד החנית של הטכנולוגיה העולמית באופן כללי ועכשיו הן שמות דגש על עולם הספורט, ככה שההשפעה שלהם היא רחבה וכוללת אספקטים של בריאות, מדיה, חיבור בין אוהדים למשחק, אצטדיון חכם ועוד".
ג'יימס שהיה אורח של קוליסאום בתחילת חודש יולי את כנס הספורט טק הראשון בישראל, בהשתתפות מאות סטרטאפים ובכירים מהתעשייה, מסכים. "השוק הישראלי מאוד מעניין אותנו בזכות הטכנולוגיה שיוצאת מישראל. אנחנו רואים חברות כמו ריפליי שנרכשו על ידי אינטל משנים את הדרך בה אנחנו צורכים ספורט ואנחנו גם מודעים להשקעה של חברות ישראליות בספורט בינלאומי - נאמר 500plus שמעניקה חסות לאתלטיקו מדריד, שגם בבעלות ישראלית. השוק הישראלי אינו שוק גדול אבל הוא כן מאוד חשוב עבור ה-NFL וגם מבחינת מספר הצופים והאנשים הישראלים שאוהבים את המשחק, הייתי אומר שאתם קרובים לטופ העולמי של אהדת ה-NFL".