$
חסויות וזכויות שידור

אחת מעל כולן

הפרמיירליג מתחזקת כלכלית, מה שמחזק גם את מעמדה המקצועי. המספרים מלמדים שהליגה האנגלית פותחת את עונת 2018/19 כליגה החזקה בעולם, וזה לא ממש הולך להשתנות בשנים הקרובות

אוריאל דסקל 10:1808.08.18

את עונת 2016/17 סיימו קבוצות הפרמיירליג ברווח לפני מס של 570 מיליון ליש"ט. שיא ששבר בכמה מאות מיליונים את השיא הקודם מעונת 2013/14 (198 מיליון ליש"ט).

 

 

 

 

אוהדים בטור העולמי של הפרמיירליג. יותר ויותר הכנסות מחוץ לבריטניה אוהדים בטור העולמי של הפרמיירליג. יותר ויותר הכנסות מחוץ לבריטניה צילום: אי.אף.פי

 

ההסבר העיקרי לעונה הזו הוא הסכם זכויות השידור העצום של הליגה מעונת 2016/17 (מסתיים העונה). ההסכמים – 8.4 מיליארד ליש"ט לשלוש עונות – מהווים עלייה של יותר מ־70% לעומת ההסכמים הקודמים. עם זאת, יש גם הסבר רגולטורי להישג הכלכלי הזה של כל קבוצות הפרמיירליג מלבד אחת (סנדרלנד, היחידה שסיימה ברווח וגם ירדה לליגת המשנה). קודם כל, בפרמיירליג עושים את החלוקה השווה ביותר באירופה של כספי הטלוויזיה (1.8 ל־1. כלומר קבוצה לא יכולה לקבל יותר מ־1.8 מיליון ליש"ט על כל ליש"ט אחד שקבוצה אחרת מקבלת).

 

כמו כן, קבוצות היו תחת משטר הוצאות חדש בצורת חוקי הפייר פליי הפיננסי של אופ"א (שמנסה למנוע הוצאות גדולות יותר מההכנסות הטבעיות) וחוקים של הפרמיירליג שמנעו הגדלה לא אורגנית של תקציב השכר (יש הגבלה על כמה אפשר לשדרג את תקציב השכר מההכנסות מהטלוויזיה ביותר מ־4 מיליון ליש"ט). בנוסף, יותר ויותר קבוצות הליגה ניצלו היטב את הפופולריות העצומה של הפרמיירליג מחוץ לבריטניה כדי "להביא כסף" מכל העולם לקופותיהן.

 

למשל, קבוצות הליגה יכניסו העונה 313.6 מיליון ליש"ט מהסכמי חסות ראשית (חסות חולצה). מדובר בשיא חדש לפי אתר Sportingintelligence. ההסכמים יכניסו כ־31.8 מיליון ליש"ט יותר מאשר בעונה שעברה ופי שלושה יותר מאשר בעונת 2010/11 – העונה הראשונה שבה קבוצות הפרמיירליג הכניסו יחדיו יותר מ־100 מיליון ליש"ט מהסכמי חסות ראשית. בנוסף, קבוצות יכניסו 46 מיליון ליש"ט מהסכמי חסות שרוול, מה שיעלה את ההכנסות מחסויות על החולצה בלבד ל־359.6 מיליון ליש"ט. רוב ההכנסות מנותני החסות מגיעות מחוץ לבריטניה. 17 מהחברות שמעניקות חסות ראשית מגיעות מחוץ לבריטניה, כאשר ההסכמים הגדולים ביותר הם של שברולט האמריקאית (מנצ'סטר יונייטד – 47 מיליון ליש"ט); אתיחאד איירליינס מאיחוד האמירויות (מנצ'סטר סיטי – 45 מיליון ליש"ט), אמירייטס איירליינס מאיחוד האמירויות (ארסנל – 40 מיליון ליש"ט) ויוקהומה היפנית (צ'לסי – 40 מיליון ליש"ט). ליברפול (40 מיליון ליש"ט מסטנדרט צ'ארטרד), ווטפורד וסאות'המפטון הן הקבוצות היחידות שמקבלות חסות מחברות בריטיות. הקבוצות הללו בבעלות אמריקאית, איטלקית וסינית. אה, כן, רוב הבעלים של הקבוצות הם זרים (14 מ־20 קבוצות הליגה הן בבעלות זרה).

 

 

לפי British Icon Index של Populus האייקונים הבריטים הגדולים ביותר הם הפרמיירליג, רולס רויס, יגואר לנד רובר, BBC ואוניברסיטאות בריטיות. הפרמיירליג נחשבת לאייקון הבריטי החיובי ביותר  ב־9 מ־20 המדינות - יותר מכל אייקון אחר לפי British Icon Index של Populus האייקונים הבריטים הגדולים ביותר הם הפרמיירליג, רולס רויס, יגואר לנד רובר, BBC ואוניברסיטאות בריטיות. הפרמיירליג נחשבת לאייקון הבריטי החיובי ביותר ב־9 מ־20 המדינות - יותר מכל אייקון אחר צילום: אתר פרמיירליג

 

אייקון בריטי

 

הפופולריות העצומה של הפרמיירליג בעידן שבו התדמית של בריטניה סופגת מהלומות פוליטיות וכלכליות בגלל הברקזיט אינה עניין של מה בכך. לפי בדיקה של חברת הסקרים Populus ב־20 מדינות שונות, הפרמיירליג היא כנראה המותג האנגלי/בריטי שהיחס אליו הוא החיובי ביותר מבין כל "האייקונים" הבריטים האחרים. לפי British Icon Index של Populus, האייקונים הבריטיים הגדולים ביותר הם הפרמיירליג, רולס רויס, יגואר לנד רובר, BBC ואוניברסיטאות בריטיות. הפרמיירליג נחשבת לאייקון הבריטי החיובי ביותר ב־9 מ־20 המדינות – יותר מכל אייקון אחר. כמו כן, 70% מהעונים על הסקר טענו שהם רואים בליגה כמשהו שגורם להם לחשוב בחיוב על בריטניה. לפי ריק ניי מ־Populus, "הפרמיירליג היא האייקון בעל האימפקט הגדול ביותר בגלל היכולת שלה לשתף אנשים במאסות, מכל השווקים, בלי קשר לרקע שלהם". כלומר, בעוד רולס רויס לא בדיוק פונה לרג'וב מבנגלור, הודו, הפרמיירליג וקבוצותיה כן. "בריטניה מנסה להציג את עצמה כפתוחה במובן הגלובלי", אומר ניי. "במיוחד בזמן הברקזיט, למותגים כמו הפרמיירליג יש מפתח חשוב בלהעביר את המסר של הפתיחות הבריטית ובריטניה כשותפה עסקית גלובלית".

 

לא ברור איך בדיוק הפרמיירליג תהיה אמינה בכל הקשור להפצת בשורת הברקזיט. הליגה התנגדה לברקזיט והפכה לליגה העשירה והמגוונת בעולם בזכות חוקי הסחר האירופיים והליברליות הבריטית. רוב המועדונים הגדולים בפרמיירליג הם בבעלות זרה, רוב השחקנים בליגה זרים, רוב המאמנים זרים. הכסף הגדול שואב לפרמיירליג את מיטב המאמנים והשחקנים, והליגות המתחרות יכולות רק להביט מהצד בקנאה.

 

קודם כל, הפרמיירליג – בזכות החלוקה השוויונית של הסכמי זכויות השידור – היא הליגה התחרותית ביותר באירופה. מאז 2009 אף אלופה לא הצליחה לשמור על האליפות שלה בעונה שאחרי. זה בזמן שבאיירן מינכן זוכה ב־6 אליפויות רצופות בבונדסליגה, יובנטוס זוכה ב־7 אליפויות רצופות, פריז סן ז'רמן זכתה ב־4 אליפויות רצופות בין 2012 ל־2016 וברצלונה זכתה בשתי אליפויות רצופות פעמיים. התחרות הזו מגבירה את העניין בליגה אף שלא משחקים אצלה שני השחקנים המובילים בתבל (כריסטיאנו רונאלדו וליאו מסי) ומותגים כגון ריאל מדריד וברצלונה גדולים יותר מכל מותג בפרמיירליג.

. .

 

אמזון מצטרפת לחגיגה

 

הדו"ח של פירמת ראיית החשבון והייעוץ דלויט הראה שגם השנה הכדורגל האירופי היה בסימן דומיננטיות אנגלית. הליגה האנגלית המשיכה לשבור שיאי הכנסות ומגדילה את הפערים בראש הטבלה הכלכלית, מעבר להכנסות שיא של מעל 5 מיליארד יורו לכלל הליגה בעונת 2016/17. לפי דלויט, "צמיחת ההכנסות היא גם גבוהה יותר מהצמיחה בעלויות השכר, דבר הדוחף את הקבוצות האנגליות לכיוון של רווחיות עקבית ושיפור מתמיד של האיתנות הפיננסית, מה שהיה בגדר חלום רחוק רק לפני עשור או שניים". מדובר במצב כלכלי ופיננסי טוב בהרבה מזה של היריבות. אף שהיא מוסיפה להיות הליגה בעלת ממוצעי הקהל הגבוהים באירופה, הבונדסליגה הגרמנית איבדה את מקומה כסגנית בטבלה הכלכלית לטובת הליגה הספרדית, בעיקר עקב השיפור במצב בספרד בעקבות המעבר למכירה מרוכזת של זכויות השידור. עם זאת, יש לזכור שהליגה האנגלית מייצרת הכנסות של קרוב לפי שניים מהליגות בספרד ובגרמניה. הליגה הספרדית הכניסה 2.9 מיליארד יורו בעונת 2016/17 והבונדסליגה 2.8 מיליארד יורו. הסריה A רביעית בגודלה באירופה עם הכנסות של 2.07 מיליארד יורו והצרפתית חמישית, 1.6 מיליארד יורו.

 

העוצמה הבריטית נובעת מהסכם זכויות שידור מקומי חזק, שעל פניו אין לו פוטנציאל צמיחה גדול מדי (לראיה, הסכמי זכויות השידור החדשים מעונת 2019 שאינם גדולים מההסכמים מ־2016). עם זאת, ההסכם החדש משלב אלמנט שעשוי להיות מנוע הצמיחה המשמעותי ביותר לפרמיירליג. ביוני השנה אמזון, אחת החברות הגדולות בעולם, רכשה את זכויות השידור ל־20 משחקי פרמיירליג בעונה למשך שלוש עונות מ־2019/20 אחרי שניצחה במכרז של שתי חבילות השידור האחרונות של הפרמיירליג. ענקית השירות המקוון האמריקאית תשדר את כל המשחקים מהסיבוב הראשון של דצמבר באמצע השבוע ו־10 משחקים בבוקסינג דיי, יום אחרי חג המולד – כחלק מההסכם לשלוש העונות. ההסכם הוא לשידור בלעדי של המשחקים. אמזון שילמה כ־100 מיליון ליש"ט על חבילות השידור. המשחקים ישודרו באמזון פריים בבריטניה (79 ליש"ט לשנה – מה שיעלה את מחיר הכדורגל הכללי לאוהד הבריטי (שמשלם כיום כ־70 ליש"ט בחודש לסקיי ו־BT על כדורגל מהפרמיירליג בטלוויזיה). אך המשמעות הגדולה של כניסת אמזון לעולם זכויות השידור היא שחברות הטק הענקיות – גוגל, יוטיוב, פייסבוק, טוויטר ואמזון — ישפיעו על המכרזים הבאים לזכויות שידור בבריטניה. חברת BT תשדר 52 משחקים בעונה וסקיי 112 משחקים. סקיי שילמה 3.58 מיליארד ליש"ט, BT שילמה כ־385 מיליון ליש"ט ואמזון כ־100 מיליון.

 

הפרמיירליג כינתה את אמזון "שותף חדש ומרגש". אמזון רכשה כבר זכויות שידור של אירועי ספורט – כולל משחקי NFL ומשחקי טניס. הפרמיירליג תעביר מהעונה הבאה 200 משחקים בשידור חי בעונה באנגליה – עלייה מ־168 בהסכם הנוכחי. ההסכם הבא יהיה שווה פחות מההסכם הנוכחי (5.14 מיליארד ליש"ט), עם זאת בפרמיירליג מצפים לעלייה ניכרת בהכנסות מזכויות שידור מחוץ לבריטניה. כמו כן, אחרי כניסתה של אמזון, בפרמיירליג מצפים לכסף הגדול של פייסבוק, יוטיוב וענקיות טכנולוגיה אחרות שרוצות להיכנס לעולם התוכן. נראה שבליגה מוכנים לצמיחה גם ביום שאחרי הטלוויזיה.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x