תחרות על 2.8 מיליארד עיניים סיניות
מדינת הענק באסיה שמונה קרוב ל־1.4 מיליארד תושבים, נמצאת בעיצומה של בהלה לכדורגל. הליגות הבכירות והפדרציות הזרות משתוקקות ליהנות מההוצאות הפזרניות בחיפוש אחר מקורות הכנסה ואוהדים חדשים
אלפי קילומטרים הרחק מאצטדיון קאמפ נואו של ברצלונה או אצטדיון ברנבאו של ריאל מדריד, הכדורגל הספרדי נאבק ביריבו האנגלי על השליטה בסין, שפיתחה תיאבון גדול להוצאות על הספורט הפופולארי בעולם.
- הכדורגל בסין: לא רק משכורות עתק לכוכבים
- הסינים מממנים את מסע הרכש של אברטון
- הבעלים של ווסט ברומיץ' מתכנן להקים "6 ערי כדורגל" בסין
מדינת הענק באסיה שמונה קרוב ל־1.4 מיליארד תושבים, נמצאת בעיצומה של בהלה לכדורגל, כך שליגות ופדרציות זרות משתוקקות להנות מההוצאות הפזרניות בחיפוש אחר מקור הכנסה ואוהדים חדשים. ממשלת סין הציבה יעד לפיתוח כלכלת ספורט בשווי 5 טריליון יואן (730 מיליארד דולר) עד 2025, כשהכדורגל עומד במרכז התכנית הזו.
היעד הראשי של לה ליגה, הליגה הספרדית, והפרמיירליג, הליגה האנגלית, היא להפוך להיות הליגה השנייה (או אפילו הראשונה) הנצפית ביותר במדינה, אחרי הסופר ליגה הסינית המקומית (CSL), שמשכה כותרות ברחבי העולם לאחר שפצחה במסע קניות פזרני עבור כוכבים זרים, מאמנים וסוכנים.
50 מיליון דולר. בקטנה
עם זאת, נראה שיש מקום רק למתחרה אחת בליגה הסינית, כך לפי סרג'י טורנטס, הנציג של לה ליגה הספרדית במדינה. "האתגר שעומד בפנינו פה הוא להפוך להיות מספר 2 — כולנו מתחרים על נתח השוק", אמר טורנטס בראיון לבלומברג. "הליגה השלישית תזכה להתעניינות מוגבלת ביותר, ואין מה לדבר בכלל על הרביעית", הוסיף.
טורנטס והלה ליגה נטעו שורשים בסין, כולל הקמת משרד בשנגחאי ושליחת 50 מאמנים בשנה למדינה כחלק מהסכם עם משרד החינוך. יש גם קבוצות כדורגל נאמנות בסין, סדנאות אימון לילדים ותכניות ליצור תכניות טלוויזיה בסין על הליגה הספרדית. "המפתח הוא להגיע להפעלה מקומית רבה ככל האפשר", הסביר.
הליגה הספרדית מרוויחה בסביבות 50 מיליון דולר בשנה ממשקיעים סינים, מחצית הסכום שריאל מדריד שילמה ב־2013 עבור גארת' בייל, בעסקה שבאותו הזמן הוכתרה ליקרה בעולם. לה ליגה מייצרת מעל 2 מיליארד יורו (2.2 מיליארד דולר) בשנה במכירות, וטורנטס מאמין שסין תוכל בהמשך לייצג 12% מהסכום הכולל.
גרמניה גם בתחרות
פיצוח השוק הסיני דורש יותר מאמץ מרק ביקור במדינה. הפרמיירליג החלה ברגל שמאל כשמכרה את זכויות השידור למרבה במחיר. בעקבות זאת יצא שבחלקים נרחבים במדינה אי אפשר היה לקלוט את השידורים. השותפה הנוכחית שלה, סופר ספורטס מדיה, הסכימה למכור מחדש חלק מהמשחקים לרשתות הן בתשלום והן בחינם, ביניהן CCTV 5 הערוץ הארצי היחיד שבחינם. לפרמיירליג יש גם צוות מיועד למדיה החברתית בסין, אף שבשלב זה אין תכניות לפתוח במדינה משרד קבוע.
ספרד לא מתחרה רק באנגליה עבור הדומיננטיות בשוק הסיני. גם לבונדסליגה הגרמנית יש כבר נוכחות בסין, והיא אף הבינה בשלב מוקדם שהענקת הזכויות בחינם ל־CCTV תוביל לחוזה שידור מוצלח יותר בעתיד. אכן באפריל, PPTV הסכימה לשלם לליגה הגרמנית 272 מיליון דולר עבור זכויות לחמש שנים.
לעומת זאת, ליגות אחרות, כמו ליג 1 הצרפתית, רק התחילו לפעול בסין. אך המשחקים מצרפת עוד לא מצליחים לצבור תאוצה וצופים בהם קצת יותר מ־10 אלף אנשים בסין. בשל כך, החליטו בליגה לפתוח משרד בסין בשיתוף עם התאחדות הכדורגל הצרפתית. הם הולכים בעקבות המודל הגרמני ומעניקים בחינם את זכויות השידור בניסיון לבסס קהל. "סין היא המדינה היחידה בעולם שהכדורגל מוצב אצלה כעדיפות לאומית", אומר רומו נגויאן, הנציג של הכדורגל הצרפתי בסין. "יש פה הזדמנויות לכולם".
מנצ'סטר יונייטד הכי גדולה
למרות העניין הסיני הגובר בכדורגל ספרדי, מנצ'סטר יונייטד עקפה את באיירן מינכן כקבוצת הכדורגל הפופולארית ביותר בסין, כך לפחות על פי דירוג הפופולריות שלה באינטרנט הסיני. על פי דו"ח Red Card, שחוקר את ההשפעה און ליין של 53 קבוצות אירופאיות בפלטפורמות החברתיות בסין. באיירן מינכן שנייה. ארסנל וליברפול במקום השלישי ברשימה ומנצ'סטר סיטי חמישית.
אמנם, בסין, השחקן הפופולרי ביותר הוא כריסטיאנו רונלדו אך בטופ 5 יש 3 שחקני פרמיירליג וליאו מסי, שחשוב מאוד לפופולריות הגלובלית של לה ליגה, כמעט ולא נמצא ברשתות החברתיות הסיניות. אחרי רונלדו מסוט אוזיל (ארסנל) במקום השני וגארת' בייל (ריאל מדריד) במקום השלישי. וויין רוני ואנתוני מרסיאל ממנצ'סטר יונייטד בטופ 5.
מסי מנסה לשדרג את מעמדו בסין לאחר שחתם על הסכם שיתוף פעולה עם קונסורציום של חברות סיניות שמתכוון להתחרות בדיסנילנד ולפתוח פארק שעשועים בהשראת כוכב ברצלונה. פארק מסי אקספריינס (The Messi Experience Park) יכלול מעל 20 מתקנים שיתפזרו על פני שטח של 80 אלף מ"ר בנאנג'ינג במזרח סין.
הפארק, המתוכנן להיפתח בתחילת 2019, יכלול גם טכנולוגיית מציאות וירטואלית ורבודה על מנת להציע סדנאות אימון כדורגל, פעילויות בידור ותצוגה של רגעי השיא בקריירה של מסי.
חזרה למחקר Red Card שלוקח מידע מפלטורמות של מדיה חברתית בסין — WeChat ו־Weibo, רשתות חברתיות "מערביות" אחרות שסינים משתמשים בהן וכמו כן גם ממשחקים בסטרימינג בתת היבשת וכניסות לאתרי הקבוצות.
למרות האהדה הגדולה ליונייטד, הבונדסליגה היא הליגה "הכי משפיעה" בסין וזאת בעקבות אינטראקציות רבות עם האוהדים. דויד הורנבגי מ־Mailman שערכו את המחקר אמר ל־BBC: "הפרמיירליג יחסית אדישה למה שקורה בסין ב־Weibo וכמעט ולא מנהלת אינטראקציה עם האוהדים. מועדוני הבונדסליגה יותר אקטיבים ומנהלת הליגה הגרמנית מתפעלת טוב יותר את המועדונים מול האוהדים הסינים".
לפי הורנבי: "מנצ'סטר יונייטד היא הקבוצה הכי גדולה באון ליין הסיני, עם הכי הרבה עוקבים ואוהדים אבל באיירן מינכן הרבה יותר אינטראקטיבית ומתפעלת את האוהדים. עם זאת, יונייטד מצמצת פערים במובן הזה".
סין, שוק ענק, עשוי לשנות אסטרטגיות שיווקיות של המועדונים הגדולים ביותר באירופה. ייתכן אף שיגרמו למועדון גדול "לקחת סיכון" על שחקן מסוים או להתאמץ להשאיר אותו יותר. נאמר אוזיל הפופולרי בסין עשוי להיות בגלל זה נכס מאוד רצוי לבאיירן מינכן. עם זאת, ארסנל תנסה להשאיר אותו אצלה גם בגלל שהוא מסייע בחדירה לשוק הסיני.