מועדוני הכדורגל נוהרים לשוק הספורט האלקטרוני
דו"ח של פירמת KPMG טוען שאף שהספורט האלקטרוני לא הפך עדיין למקור הכנסה משמעותי, הסקטור מספק הזדמנויות צמיחה במרחב הדיגיטלי
13:0306.04.17
קבוצות הכדורגל של אירופה עברו לשוק הספורט האלקטרוני (e-sports) ורבות מהן החתימו שחקנים של משחק המחשב של פיפ"א שייצגו אותן בטורנירי גיימינג מקומיים ובינלאומיים. דו"ח שפרסמו בפירמת KPMG ממפה את המועדונים שאמצו את השוק המתפתח.
קראו עוד בכלכליסט:
נראה שהשוק הרחב יותר של הגיימינג מעניין יותר את המועדונים מאשר הקישור בלבד למשחק מחשב העוסק בכדורגל. צילום: אתר ולנסיה
אחת המגמות המפתיעות שהתגלו היא שבעוד מרבית המועדונים מקושרים למשחק של פיפ"א שמייצרת חברת EA, הם לא מגבילים את המעורבות שלהם בסקטור למשחק הזה בלבד.
"המשחק של פיפ"א זוכה להצלחה בקרב הלקוחות האירופיים, אך הוא עדיין משתרך מאחורי משחקים שלא קשורים לכדורגל במונחים של שיעורי הצפייה המקוונים. לכן מועדונים כמו שאלקה 04, בשיקטאש או פריז סן ז'רמן לקחו צעד נוסף קדימה ויצרו קשרי עם משחקי מחשב שאינם מתחום הכדורגל כולל League of Legends, Hearthstone ואפילו משחק היריות בגוף ראשון Counter-Strike" נכתב בדו"ח.
נראה שהשוק הרחב יותר של הגיימינג מעניין יותר את המועדונים מאשר הקישור בלבד למשחק מחשב העוסק בכדורגל.
"המעבר למשחקים לא מתחום הכדורגל מאפשר למועדונים לרתום את מלוא הפוטנציאל של הספורט האלקטרוני, שכן מדובר בכמה מהמשחקים הפופולאריים ביותר בעולם. עם זאת, מהלך מסוג זה מחייב השקעות גבוהות יותר (עלויות של רכישת קבוצות, עלויות תפעוליות, משכורות לשחקנים ואימון הצוותים וכן הלאה) ומאלץ את המועדונים ללכת בדרכים אחרות. כך למשל פריז סן ז'רמן ושאלקה 04 רכשו קבוצות מבוססות של משחק League of Legends המתחרות בליגות מכובדות בעולם ואילו אחרות (כמו בשיקטאש, ולנסיה וספורטינג) מפתחות קבוצות משל עצמן בליגות מקומיות של League of Legends".
אחת המגמות שהתפתחה בתחום הזה של משחקי מחשב על כדורגל הוא שהליגות האירופיות יצרו תחרויות ופלטפורמות משל עצמן ברמה הארצית בניסיון לשלוט בתזרים ההכנסות. דוגמאות לכך הן Orange e-Ligue 1, שהושקה באוקטובר 2016 ומשודרת בערוץ beIN Sports והליגה ההולנדית שהלכה בעקבותיה החל מינואר 2017.
מחברי הדו"ח טוענים שאף שהספורט האלקטרוני לא הפך עדיין למקור הכנסה משמעותי, הסקטור מספק הזדמנויות צמיחה במרחב הדיגיטלי. "בעוד שהרגלי הצרכנים משתנים, האתגר האמיתי יהיה לוודא שהצעירים יישארו מעוניינים במשחק, אולם אם המועדונים יצליחו לשלב בצורה מוצלחת את הספורט האלקטרוני בחוויית האוהדים הבידורית, אין כמעט ספק שהברית הזו תישא פירות בעתיד", מסכמים בדו"ח.