עליבאבא רוצה מעורבות סינית בפיפ"א כתנאי להסכם חסות עם המונדיאל
אם תבצע את ההתחייבות במיליוני דולרים, עליספרוטס גרופ תהפוך לספונסרית הסינית השנייה של פיפ"א אחרי דליאן וונדה
מנכ"ל עליבאבא ספורטס גרופ, זהאנג דזהונג, אישר את קיומן של השיחות עם פיפ"א, עליהן דיווחה סוכנות בלומברג במאי. אם תבצע את ההתחייבות במיליוני דולרים, עליספרוטס תהפוך לספונסרית הסינית השנייה של פיפ"א אחרי דליאן וונדה, שבמרץ הפכה לספונסרית של הארגון מוכה השערוריות עד 2030. "אנחנו בדיונים עם פיפ"א על עניין הספונסרשיפ", אמר זהאנג. "אנחנו מקווים שיהיו עוד משחקים שיערכו בסין ושהמדינה תוכל להשתתף יותר כדי לדחוף את שוק הכדורגל הסיני קדימה".
- האיש העשיר בסין מזהיר מפני השקעות בקבוצות כדורגל: "בכל שנה שורפים כסף"
- גם ליברפול בדרך לידיים סיניות?
- קבוצת משקיעים סינית תרכוש 20% מאולימפיק ליון
מאז הפך הנשיא שי ג'ינפינג את הכדורגל לעדיפות לאומית, החברות הסיניות ואנשי עסקים ביצעו שורה של השקעות במועדונים לאומיים ובינלאומיים, והמדינה הבהירה את רצונה לארח את המונדיאל. במרץ, נשיא וונדה וונג ג'יאנלין, האדם השני העשיר ביותר בסין, אמר כי מספר רב של ספונסריות סיניות יעזרו למאמצים לארח את האירוע.
לפי הרגולציות של פיפ"א, סין לא תוכל לארח את הטורניר לפני 2030. עליבאבא היא כבר ספונסרית של גביע העולם לקבוצות של פיפ"א, ובעלת אחזקה בקבוצת הכדורגל הסינית גואנגג'ואו אברגרנדה, שהוציאה סכומים גבוהים על שחקנים מוכרים כמו רוביניו וג'קסון מרטינס.
עליספורטס הוקמה בספטמבר האחרון, ועליבאבא היא בעלת השליטה למד סינה ויונפנג קפיטל, חברת השקעות שבבעלות יו"ר עליבאבא ג'ק מא. הוא מאמין בפוטנציאל העסקי של הספורט ואמר כי הסצנה המקומית זקוקה למישהו ש"ילהיב את העניינים".
זהאנג אמר כי היתרון של עליספורטס הוא הגישה להרגלי הצריכה של 500 מיליון הקונים הרשומים בפלטפורמות המסחר המקוון של עליבאבא. לדבריו, תובנות מהנתונים הללו הובילו את החברה להשקיע לדוגמה ברוגבי. הספורט הזה אמנם לא ממש מוכר בסין, אך נתוני המכירות של עליבאבא מצביעים על דפוס צמיחה מאיץ. "אף שלא רואים משחקים בטלוויזיה, אנחנו רואים את זה בנתונים שלנו", הסביר. "אנחנו רואים שאנשים קונים כדורי רוגבי, ביגוד, ציוד או צופים במשחקים, מחפשים אחר שחקנים מפורסמים. אנחנו יכולים להבין את החוזק של המגמה הודות לנתונים, וזה היתרון המיוחד שלנו".
בהתבסס על אותם הנתונים, החברה רכשה את זכויות השידור בסין לליגת הפוטבול הצפון אמריקאית, ובאפריל חתמה על חוזה לעשר שנים עם וורד רוגבי, הארגון המנהל של הספורט, לפיתוח רוגבי בסין ומחוצה לה.
עם זאת, לי שנג, מנכ"ל SECA וורלד, חברה מתחרה, טוען שזה עלול להיות מאתגר להפוך ניתוח נתונים צרכניים לאסטרטגיה עסקית מצליחה. "זה סקר שוק, זה לא אומר שאפשר לתרגם אותו לתזרים הכנסות".