ריו 2016
שווה זהב: כך בנה האיש המהיר בעולם אימפריה כלכלית אדירה
יוסיין בולט הוא הרבה יותר מאלוף עולם וכוכב אולימפי - הוא מותג בינלאומי, אייקון תרבות ומודל להערצה בכל העולם. ניסאן, ויזה ופומה הן רק חלק מהחברות שכבר משתמשות בשירותיו
לראייה, בולט, המוגדר כאדם המהיר בעולם, רשם כסימן מסחרי את שמו ואת תנוחת Lightning Bolt המזוהה עמו. יש לו אפילו אימוג'י.
מעבר לכך לבולט הג'מייקני יש חוזי פרסום עם פומה, ניסאן, יצרנית שעוני היוקרה הובלוט, ויזה, וירג'ן מדיה וחברת התעופה היפנית אול ניפון, זאת בנוסף לחברת התקשורת האוסטרלית אופטוס ולחברת אנרטור המייצרת מדרסים. חברת משקאות האנרגיה גייטורייד אף השיקה משקה על שמו.
ג'ף קירני, ראש מחלקת שיווק הספורט של גייטורייד, ניסה להסביר את מקור המשיכה שלו: "יש לנו רשימה נהדרת של ספורטאים מעולים על פני מגוון של ענפי ספורט, שכל אחד מהם ייחודי בדרכו. אך האישיות השמחה של בולט בשילוב עם השליטה המוחלטת שלו בספורט שמרבית האנשים מכירים, מסתכמים בספורטאי שמעניק למותגים כמו גייטורייד חשיפה כלל עולמית".
ההתנהגות העליזה ושובת הלב המאפיינת את בולט הובילה לכך שהוא אפילו מככב בפרסומות אמריקאיות הקשורות לאולימפיאדה לצד חברי המשלחת האמריקאית, זאת על אף היותו מג'מייקה. "הוא תורם לשווי הבידורי של הספורט", מוסיף דובר של איגוד האתלטיקה האמריקאי, זאת בנוסף לתרומה שלו לספרי השיאים. "אוהדי האתלטיקה האמריקאים אוהבים לצפות בו בדיוק כמו שצופים ממדינות אחרות נהנים לעקוב אחריו".
בולט גם תורם בחזרה לחברה. הוא הקים עמותה בג'מייקה שמסייעת לילדים, וב-2015 תרם 1.3 מיליון דולר לתיכון בו למד, וכן תרם ציוד כדורגל וקריקט. הוא מספק לבית הספר ציוד אתלטיקה מאז חתם עם פומה ב-2002.
מעבר לכך, בולט הקים מגרש ספורט בג'מייקה, גייס כספים למען ניתוחי לב וחבר לסמסונג כדי להקים סדנאות צילום לסטודנטים. הוא אפילו מימן שיפוץ ב-4 מיליון דולר של מרכז בריאות מקומי. הוא גייס את הכסף הודות למסיבה שארגן לחגיגות שבירת השיא ב-100 מטר.
בולט טען כי ריו צפויה להיות האולימפיאדה האחרונה שלו. הלילה (בין רביעי לחמישי) יתחרה בולט גם בחצי גמר ה-200 מטרים, ומצפה לו גם מקצה השליחים 4*100, ואז ככל הנראה יפרוש בקול גדול, כשהוא מחזיק בשיאי עולם ב-100 ו-200 מטר ובשבע מדליות. קשה שלא לתהות אם כך, מה מצפה לו בהמשך?
"הוא דיבר על לשחק כדורגל עבור מנצ'סטר יונייטד, להיות שדרן ולעצב בגדים כמו מייקל ג'ורדן", אמרה ל-CNN אליזבת לינדזי, מומחית שיווק באוניברסיטת ווסרמן.
בשאר הזמן הוא יוכל להתעסק בחנות המקוונת שפתח, שבה הוא מוכר ציוד ספורט, כולל תחת מותג הקרוי על שמו. לאחרונה הוא גם השיק חברה משל עצמו צ'מפיון שייב, שמוכרת סכיני גילוח במחירים מוזלים.