$
ספורט עולמי

פורמולה 1: הפערים בין הקבוצות העשירות לקבוצות העניות מתרחבים

קבוצת הפורמולה 1 פרארי צפויה להרוויח עבור ביצועיה 20 מיליון דולר יותר מהאלופה הנוכחית, מרצדס. ההכנסה הכוללת עלתה ב-9% אך עיקר הנהנות מכך הן הקבוצות הגדולות

שירות כלכליסט 11:0112.04.16

קבוצת הפורמולה 1 פרארי צפויה להרוויח 20 מיליון דולר יותר מהאלופה הנוכחית, מרצדס, עבור הביצועים שלה בעונת 2015. כך עולה מנתונים שפורסמו באתר אוטוספורט.

 

 

 

 

פרארי בפורמולה 1. בספטמבר הגישו פורס אינדיה וסאובר תלונה רשמית ברשות ההגבלים העסקיים של האיחוד האירופי בנוגע למודל הניהול וחלוקת ההכנסות של הפורמולה 1 פרארי בפורמולה 1. בספטמבר הגישו פורס אינדיה וסאובר תלונה רשמית ברשות ההגבלים העסקיים של האיחוד האירופי בנוגע למודל הניהול וחלוקת ההכנסות של הפורמולה 1 צילום: רויטרס

 

הנתון ממחיש שוב את הפערים הקיימים בענף, שכבר הובילה למחאה בפני רשות התחרות האירופית. פרארי סיימה בעונה שעברה שנייה אחרי מרצדס באליפות יצרני הרכב, אך לפי נתוני התשלומים המוערכים בגרנד פרי שנערך בבחריין שהשיג אתר אוטוספורט, הקבוצה האיטלקית המפורסמת צפויה להרוויח 192 מיליון דולר – עלייה של 17% לעומת השנה קודם לכן.

 

הנהלת הפורמולה 1, שלא אישרה באופן רשמי את הנתונים, משיגה את ההכנסות שלה מדמי אירוח, זכויות שידור ומקורות נוספים כגון שלטים לאורך המסלולים. לפי אוטוספורט, ההכנסה הכוללת ב-2015 עלתה ב-9% לעומת שנה קודם לכן ל-965 מיליון דולר, ותחולק לכל 10 הקבוצות בצורת 9 תשלומים חודשיים החל מאפריל, כשהצ'ק הסופי יועבר בתחילת 2017 לאחר שההכנסות הסופיות ייחשבו.

 

פרארי היא הקבוצה הותיקה בפורמולה 1, המתחרה מאז הוקמה התחרות ב-1950. כתוצאה מכך, היא צפויה להרוויח מבונוס היסטורי של 105 מיליון דולר באליפות יצרני הרכב, וכן 87 מיליון דולר בתשלומים על ביצועים

 

לעומת זאת, מרצדס שזכתה בשתי העונות האחרונות באליפות יצרני המכוניות ובאליפות הנהגים, תרוויח סכום כולל של 171 מיליון דולר, בעוד שקבוצת וויליאמס שזכתה במקום השלישי הרוויחה 87 מיליון דולר. רד בול רייסינג, שסיימה רביעית ב-2015 צפויה להרוויח 144 מיליון דולר, הודות לשני תשלומים משמעותיים של 34 מיליון דולר ו-39 מיליון דולר, השני הוא בונוס של אליפות בוני המכוניות עבור זכייה ב-4 תארים רצופים בין השנים 2010-2013.

 

מקלרן, שחוותה ב-2015 את העונה הגרועה ביותר שלה, סיימה חמישית, אך היא עדיין תקבל 82 מיליון דולר הודות לבונוס של 32 מיליון דולר של יצרני המכוניות. במקביל, סאובר שסיימה שמינית תקבל רק 54 מיליון דולר, בעוד שפורס אינדיה, שהשיגה את התוצאה הטובה ביותר שלה כשסיימה חמישית, צפויה להרוויח 67 מיליון דולר.

 

בספטמבר הגישו פורס אינדיה וסאובר תלונה רשמית ברשות ההגבלים העסקיים של האיחוד האירופי בנוגע למודל הניהול וחלוקת ההכנסות של הפורמולה 1. שתי הקבוצות יוצאות נגד מה שהן מכנות היא "עמדה פיננסית מועדפת", המוענקת לחמש הקבוצות המובילות – פרארי, מרצדס, רד בול, מקלרן ו-וויליאמס מצד בעלת המניות העיקרית של התחרות, CVC קפיטל פרטנרס.

 

 

ברני אקלסטון. יש מחיר ברני אקלסטון. יש מחיר צילום: אימג'בנק, gettyimages

 

בחודש שעבר, מנכ"ל הפורמולה 1 ברני אקלסטון אמר כי הוסכם על מחיר המכירה של אליפות מרוצי המכוניות עם שתי ישויות, וכן ציין כי למארגנים המקומיים יש חוזה לארגן מרוץ בלאס וגאס.

 

דבריו של אקלסטון נאמרו לאחר שמוקדם יותר החודש קרא לבעלי השליטה במרוץ, CVC קפיטל פרטנרס, להחליט מה הכוונות שלהם, בטענה שחוסר הוודאות פוגע בתכניות הפיתוח.

 

קבוצת הפרייבט אקוויטי היא בעלת אחזקת שליטה של 35.5% בפורמולה 1. בחודשים האחרונים צצו ספקולציות רבות לגבי הבעלים העתידיים של התחרות. CVC צמצמו ב-2012 את האחזקה מ-63% לרמתה הנוכחית באמצעות שתי עסקאות נפרדות. ביוני 2012 העלו וואדל אנד ריד את האחזקה שלהן מ-14.4% ל-20.9% בעסקה בשווי 500 מיליון דולר. ההסכם עם חברת ניהול הנכסים האמריקאית פורסמה לאחר ש-CVC מכרה אחזקה של 21% בחברה עבור 1.6 מיליארד דולר במאי 2012, לפני שעלה הרעיון לבצע הנפקה ציבורית ראשונה בבורסת סינגפור.
בטל שלח
    לכל התגובות
    x