מדוע שחקני נבחרת הרוגבי של ניו זילנד מחליפים בגדים על האוטובוסים?
נבחרת הרוגבי של ניו זילנד (אול בלאקס) מחלפים בגדים לפני משחקים ואימונים באוטובוס הקבוצתי. זה רק חלק מאי הנוחות שהכוכבים יצטרכו לספוג כדי להבטיח שהספונסרים יזכו לחלק שלהם מהמותג המזוהה ביותר של הספורט
נבחרת הרוגבי של ניו זילנד (אול בלאקס) מחליפים בגדים לפני משחקים ואימונים באוטובוס הקבוצתי. זה רק חלק מאי נוחות שהכוכבים יצטרכו לספוג כדי להבטיח שהספונסרים יזכו לחלק שלהם מהמותג המזוהה ביותר של הספורט.
- כשמגיע הזמן לרוגבי
- גביע העולם ברוגבי יגדיל את הכלכלה הבריטית
- ממשלת ארה"ב תעניק חסות לנבחרת הרוגבי של ניו זילנד
חסות מ-AIG
לפי תנאי הטורניר המתקיים אחת לארבע שנים ומשוחק כעת בלונדון, ניתן להציג את הלוגו של הספונסרים של הנבחרות רק באימונים, ואסור לחשוף אותם בשום מקום אחר המקושר לטורניר, כמו בתי מלון ומשחקים. מכיוון שהשחקנים מצולמים בהגעה וביציאה ממגרשי האימונים, החלפת בגדים באוטובוס תמקסם את החשיפה לחברות כמו חברת הביטוח AIG, שמשמשת כספונסרית של הנבחרת.
נבחרת הרוגבי של ניו זילנד, שידועה במדים השחורים שלה, טוענת כי היא הנבחרת הלאומית הטובה בהיסטוריה. מאז גביע העולם הקודם שנערך ב-2011, שווי המותג כמעט והוכפל ל-197 דולר ניו זילנדי (124 מיליון דולר) כך על פי חברת הייעוץ ברנד פיננס מלונדון. הצמיחה הזו צפויה להימשך, כעת שב-120 מדינות ברחבי העולם משחקים רוגבי, וגרסה של המשחק תשוב למשחקים האולימפיים ב-2016 בריו.
"המותג של האול בלאקס (All Blacks) מייצג הצלחה, גאווה, נחישות ומורשת חזקה – אלה הם מאפיינים שכל ספונסר ירצה להיות מקושר אליהם", אומר בריאן אנדרסון, סמנכ"ל התפעול של ברנד פיננס. "הפרופיל המתרחב של רוגבי בעולם מנפח את השווי המסחרי ומייצג הזדמנות משמעותית לצמיחה".
נבחרת ניו זילנד מככבת בפסגת דירוג נבחרות הרוגבי מאז נובמבר 2009, וניצחה ב-76% מהמשחקים הבינלאומיים שלה (Test matches) מאז החלו ב-1903. הם הפייבוריטים מבחינת סוכנויות ההימורים לזכות השנה בגביע העולם, אף ששני התארים הקודמים שלהם הושגו כשהם אירחו את הטורניר בבית.
המדים השחורים של הנבחרת שכוללים לוגו כסוף מלווים אותה מאז העשור האחרון של המאה ה-19, ועזרו ליצור היסטוריה של אחדות והצלחה שמושכת ספונסרים בינלאומיים מאדידס ועד לבולגארי.
"יש לנו שאיפות למכור יותר רישיונות למוצרים ולהפוך להיות מותג מוכר יותר", אומר סטיב טיו, מנכ"ל התאחדות הרוגבי של ניו זילנד. "אבל זה יעבוד רק כל עוד אנחנו מפגינים ביצועים".
אדידס, המשמשת כספונסרית מרכזית מאז 1999, עיצבה מדים צמודים לגוף ונעליים שחורות עבור הטורניר הנוכחי. בנוסף, בבולגארי החלו לפרסם בשמים לגברים בכיכובם של שחקני הנבחרת, ובקבוקי הבשמים מעוטרים בעיצובים בסגנון מאורי. פונטרה קואפרטיב, יצואנית מוצרי החלב הגדולה בעולם, החלה לשווק החודש חלב באריזות שחורות עם הסמל הכסוף, במסגרת קמפיין קידום מכירות מיוחד המוקדש לגביע העולם.
"הזכייה מחדש בתואר ב-2011 ביססה את המעמד של האול בלאקס כנבחרת הטובה ביותר בעולם הרוגבי, ובכך הזניקה את ההחזר על ההשקעה של הספונסרים ואת שווי המותג", מציין אנדרסון. "גביע העולם השנה צפוי להיות הגדול והטוב ביותר עד כה, בהפרש ניכר מהקודמים".
הטורניר, שנמשך 43 ימים, הוא אירוע הספורט הנצפה ביותר השנה. 2.3 מיליון כרטיסים זמינים וההערכה היא כי 772 מיליון משקי בית יצפו במשחקים בטלוויזיה, כך לפי ההערכות של וורלד רוגבי, הגוף הבינלאומי המפקח על המשחק. "רוגבי הוא ספורט הקבוצות המתפתח בקצב המהיר ביותר בעולם", אומר דני גלנץ, שעומד בראש מחלקת הספונסכרשייפ העולמית של AIG. "לכן הוא מעניק גישה בינלאומית. השווקים המתעוררים המרכזיים כמו ארה"ב ויפן מתאימים היטב לטביעת הרגל של AIG".
התאחדות הרוגבי של ניו זילנד לא מספקת הערכות לגבי שווי המותג או הכנסות ממוצרים בסימן מסחרי כמו חולצות רפליקה. ההכנסה המסחרית מייצגת קרוב לשליש מההכנסות השנתיות, שעמדו על 120.8 מליון דולר ניו זילנדי, נכון ל-31 בדצמבר.
החוזה של AIG, שמחייב כי לוגו חברת הביטוח יתנוסס בחזית החולצות של השחקנים, שווה 80 מיליון דולר ניו זילנדי, כך לפי הדיווחים שהתפרסמו בתקשורת בעת ההכרזה על החוזה. שני הצדדים סרבו להגיב על שווי השותפות.
"הבחורים יחליפו בגדים על האוטובוסים"
בכל מקרה, השותפות הזו עם AIG, שגרמה לכך שהאול בלאקס שיחקו בשנה שעברה בארה"ב נגד הנבחרת האמריקאית, הובילה גם לעלייה במספר החולצות שמוכרת ההתאחדות בצפון אמריקה, כך לדבריו של טיו. המכירות עשויות לעלות אף יותר בעקבות הוספת רוגבי שביעיות ( seven-a-side version) לנבחרות גברים ונשים למשחקים האולימפיים וקיום גביע העולם ברוגבי שביעיות ב-2018 בסן פרנסיסקו.
משחק רוגבי עם 15 שחקנים בכל צד השתתף באולימפיאדות 4 פעמים, וארה"ב זכתה במדליית הזהב בפעמיים האחרונות ב-1920 ו-1924. "אין ספורט שמגיע לאולימפיאדה ולא זוכה לדחיפה מכך שהוא חלק מבמת הספורט הגדולה בעולם. אותו הדבר אמור לקרות לרוגבי", אומר טיו. "זה מעניק לנו הזדמנות".
ככל שהמשחק הופך להיות עולמי יותר, כך הולכות וגדלות הדרישות מצד הספונסרים, ולכן היו חייבים להגיע לפשרות עבור טורניר גביע העולם, שבו מוענקת קדימות לספונסרים של הטורניר עצמו.
השנה, הנבחרת הניו זילנדית נחתה בלונדון 9 ימים לפני המשחק הראשון, כדי לאפשר לשחקנים להשתתף באירועים מסחריים עבור AIG ואדידס לפי שמתחילות ההכנות למשחקים. זו גם הפעם הראשונה שמותר לחשוף את הלוגו של הספונסרים במגרשי האימונים.
"ברגע שאנחנו עוזבים את מגרש האימונים, אנחנו נכנסים חזרה לבועת גביע העולם ברוגבי", אומר טיו. "לכן הבחורים יחליפו בגדים באוטובוס".