לאחר 15 שנה: חוזה החסות של ברקליס והפרמיירליג צפוי להסתיים
הבנק הבריטי שמשלם כ-30 מיליון ליש"ט עבור חוזה השם שלו עם הפרמיירליג צפוי להפסיד את החסות לחברות שפועלות באסיה ואפריקה, שתשלם כ-60 מיליון ליש"ט בשנה
15:4102.12.14
בנק ברקליס עלול לסיים את תפקידו כספונסר הראשי של ליגת הכדורגל הפופולארית ביותר בעולם לאחר 15 שנה, זאת לאחר שבפרמיירליג החלו בדיונים עם שותפים פוטנציאליים אחרים.
קראו עוד בכלכליסט:
- קבוצת הוקי קטנה נמכרה בכחצי מיליארד דולר, וזה לא הפתיע איש
- ברקליס מבטל את החסות שלו עם הפרמיירליג בגלל הערות שובניסטיות של מנכ"ל הליגה
- קבוצות הפרמיירליג שילמו 115 מיליון ליש"ט לסוכנים ב-2014
הלוגו של הפרמיירליג עם שם הבנק
הבנק שבסיסו בלונדון משמש מאז 2001 כספונסר של הליגה היקרה בעולם, שכוללת קבוצות כמו מנצ'סטר יונייטד, צ'לסי וליברפול. החוזה הנוכחי לשלוש שנים בשווי 120 מיליון ליש"ט (189 מיליון דולר) מסתיים בתום העונה הבאה, והוא הראשון שלא מעניק לבנק אפשרות בלעדית להארכה.
מהבנק נמסר כי הם ינהלו שוב משא ומתן מול הליגה. בנוסף, חברות מוצרים ושירותים שפועלות באפריקה ובאסיה, שבהן הליגה זוכה לפופולאריות, הביעו גם כן עניין, כך לפי אדם המקורב לשיחות, שביקש להישאר בעילום שם. לדבריו, חברות אמריקאיות פנו גם לליגה לנוכח העלייה בהתעניינות בארה"ב בליגה מאז החלה CNBC ספורט לשדר משחקים בעונה שעברה. דובר הליגה, ניק נובל, סירב להגיב על הדיווחים.
אסטבה קלזאדה, לשעבר סמנכ"ל השיווק הראשי בברצלונה, מאמין כי היכולת של הליגה להשיג חוזה בשווי של יותר מ-120 מיליון ליש"ט תיקבע לפי מידת האקסקלוסיביות ש-20 הקבוצות בליגה יסכימו להעניק לספונסרים. לפי ההסכם הנוכחי, הקבוצות לא רשאיות למכור זכויות ספונסרשיפ לבנקים אלא אם הם הופכים לשותפים עקרוניים, כמו העמדה של סטנדרד צ'רטרד בליברפול.
"ההבדל הגדול לדעתי בחוזה החדש הוא שלא משנה איזה מותג יגיע – זה יהיה בלתי אפשרי לזכות בבלעדיות על קטגוריה כפי שהיה לברקליס", אומר קלזאדה, מחבר הספר "הראו לי את הכסף: כיצד להרוויח כסף באמצעות שיווק בספורט".
ההכנסות מחוזה ספונסרסרשיפ מחולקות באופן שווה בין קבוצות הליגה, כלומר מדובר בהחזר שנתי של 2 מיליון ליש"ט לכל קבוצה. אם כי, קבוצות גדולות כמו מנצ'סטר יונייטד, שהחלה השנה את חוזה ספונסרשיפ החולצות שלה בשווי 559 מיליון דולר עם שברולט, מרוויחות יותר מכך עבור מרבית קטגוריות הספונסרשיפ, אולם הקבוצות הגדולות לא בהכרח יזכו בהצבעה, שכן מספיקות 14 קבוצות שיתמכו בספונסרית החדשה.
השווי של חוזה השידור המקומי הנוכחי של הליגה גדל ב-70% ל-3.02 מיליארד ליש"ט, ההכנסה מחוזי השידור הבינלאומיים כמעט והוכפלה ל-2 מיליארד ליש"ט. נייג'ל קארי, מנהל חברת ייעוץ השיווק BrandRapport, אומר כי להערכתו הספונסרית הבאה של הליגה תשלם יותר מ-60 מיליון ליש"ט בעונה.
ברקליס מקבלת כמה דקות של פרסום היקפי בכל אחד מ-380 המשחקים בכל עונה, והלוגו של הבנק בולט בעת הצגת גביע האליפות לקבוצה המנצחת. בעונה שעברה 13.9 מיליון אוהדים נכחו במשחקים הפרמיירליג ולמעלה מ-200 אלף שעות של משחקים שודרו ל-650 מיליון משקי בית ב-175 מדינות.
"אנשים חושבים שמדובר בחוזה יקר, אך איני חושב שזה המצב, בטח לא ברמה של 40 מיליון, מכיוון שעבור המותג העולמי הנכון החוזה מאפשר גישה להרבה מאד מקומות והיא עדיין מובילה על שאר הליגות באירופה", אומר קארי, שבעבר ניהל את המשא ומתן על חוזה ספונסרשייפ בין מנצ'סטר יונייטד וודאפון.
"שני הצדדים הסכימו שהפרמיירליג תצא לשוק הפתוח לקראת המחזור המסחרי הבא", נמסר מברקליס. "אנחנו ממשיכים לעבוד בצמידות עם הפרמיירליג וננהל דיונים איתם בזמן המתאים במהלך התהליך".
התהליך לבחור ספונסרית חדשה קרוב לוודאי יושלם לפני תחילת העונה הבאה, הוסיף המקורב לשיחות.
לפי ההערכות של קלזאדה וריק בורטון, מרצה לשיווק ספורט באוניברסיטת סירקיוז, הפופולאריות העולמית של הפרמיירליג הופכת אותה לנכס כזה שההזדמנויות של הספונסרים הן באותה רמה כמו במונדיאל, באולימפיאדה, ב-NFL ובליגת האלופות. מעבר לכך, בורטון, ששימש כסמנכ"ל השיווק של הוועד האולימפי האמריקאי באולימפיאדת בייג'ינג 2008, מוסיף כי שערוריית השחיתות בפיפ"א פירושה שחברות עשויות להעביר את תשומת הלב שלהן לליגה האנגלית הבכירה. "סיפורי השחיתות לא עוזרים לפיפ"א וכך גם לא העובדה שהמונדיאל מתקיים אחת לארבע שנים", הוא אומר. "לדעתי הפרמיירליג האנגלית יושבת במקום מוצלח".
קלאזה מציין כי ייתכן שגם קטאר תנסה להפוך לספונסרים של הפרמיירליג. קטאר נבחרה לארח את אליפות העולם באתלטיקה ב-2019 ואת המונדיאל ב-2022. עם זאת מועד קיום המשחקים עדין לוט בערפל מכיוון שבפרמיירליג מתנגדים לתכניות לקיים את המונדיאל המתוכנן בקטאר במועד מוקדם יותר בשנה, בשל הטמפרטורות הגבוהות במדינה בחודשי הקיץ. "אני מניח שהשאלה היא האם הפרמיירליג תהיה מרוצה מכך או לא", הוא אומר. "אך מנקודת המבט של הספונסרים, אני בהחלט יכול לצפות למהלך מסוג זה. אני חושב שקטאר תשמח ביותר אם תהיה להם ההזדמנות".