הערכה: הבריטים צפויים לבזבז 814 מיליון ליש"ט בזמן המונדיאל
לפי חברת הייעוץ קונלומינו, העלייה הצפויה במכירות של מכשירי טלוויזיה - 359 מיליון ליש"ט בסך הכל - לצד בירה וחולצות כדורגל בעקבות המונדיאל המתקרב צפויה להיטיב עם הקמעונאיים בבריטניה
העלייה במכירות של מכשירי טלוויזיה, בירה וחולצות כדורגל בעקבות המונדיאל המתקרב צפויה להיטיב עם הקמעונאיים בבריטניה.
- חולצה של מנצ'סטר יונייטד זולה יותר משל באזל
- אוזיל בא - ארסנל מוכרת פי 12 יותר חולצות רפליקה
- הכדורגל הברזילאי מת ב־1982
קרוב לשני שלישים מהבריטים מתכוונים לצפות לפחות בחלק מהמשחקים בטורניר הכדורגל הגדול ביותר, שיוצא לדרך ביום חמישי, כך שנראה שהמנצחים הגדולים יהיו רשתות הסופרמרקטים וחנויות מוצרי החשמל. לפי ניתוח שערכו בחברת הייעוץ קונלומינו (Conlumino), מתוך 814 מיליון ליש"ט שהבריטים צפויים להוציא לפני ובמהלך הטורניר בברזיל, 359 מיליון ליש"ט ישמשו קרוב לוודאי לרכישת מכשירי טלוויזיה, רדיו ורמקולים חדשים, בעוד ש-271 מיליון ליש"ט יוצאו על חטיפים ושתייה.
"הסופרמרקטים מנצלים את ההזדמנות כדי לצאת במבצעים על מזון ומשקאות, מעבר לאירועי הקיץ הרגילים, אם כי הכל תלוי גם במזג האוויר", הסביר לגרדיאן מאט פיינר, מנהל המחקר בקונלומינו. מרשת סיינסבוריס נמסר כי הם מצפים שהמכירות של בירות ומשקאות אלכוהוליים יוכפלו לעומת שבוע רגיל, זאת בנוסף לכך שהאוהדים רכשו בחנויות למעלה מ-280 אלף דגלים של אנגליה ו-300 אלף כדורים רשמיי של המונדיאל.
בטסקו מעריכים כי ימכרו פי שניים יותר בקבוקי בירה מאשר בשבוע רגיל, בעוד שמוצרים לברביקיו וחטיפים כמו פיצוחים יעלו ב-25%. "המונדיאל הוא אירוע הספורט הגדול ביותר בעולם, שיוביל לאווירה בסגנון קרנבל במשך חודש עבור האוהדים שיצפו במשחקים בבית", מסרה בתגובה דוברת קטגוריית הבירה בטסקו, נטשה פיטמן.
הצלחה לנבחרת אנגליה יכולה להוות דחיפה לרשתות המרכולים הגדולים במדינה, שמתקשים להתמודד עם העלייה בפופולאריות של רשתות מוזלות כמו אלדי ולידל, שמושכות צרכנים שמעדיפים לחסוך. "ככל שאנגליה תצליח יותר, כך יהיו למרכולים יותר הזדמנויות", הגיב דייב מקארתי מ-HSBC. "המונדיאל עשוי לספק הקלה לטווח הקצר. אולם לנוכח הבעיות המבניות שעומדות בפני הרשתות, כמו העלייה של החנויות המוזלות, ההשפעה ככל הנראה לא תהיה משמעותית".
הסופרמרקטים אינם היחידים שמתפללים להצלחה של אנגליה מעבר לשלב הבתים. ככל שוויון רוני וחבריו לנבחרת ישחקו יותר משחקים, כך חנויות מוצרי החשמל והספורט ירוויחו יותר.
ג'ון קמפנר, קניין הטלוויזיה של רשת ג'ון לואיס, שחוותה עלייה שנתית של 46% במכירות מסכי טלוויזיה שטוחים בשבוע האחרון של מאי, אומר כי יותר אוהדים ירכשו מסך חדש במידה ואנגליה תעפיל לחצי הגמר או אפילו לגמר. לעומת זאת, אנליסטים אחרים טוענים כי המונדיאל גורם לאנשים לקנות את הטלוויזיות מוקדם יותר, כך שעבור שאר השנה לא תחול צמיחה במכירות. לפי קמפנר, הטורניר לרוב מתבטא בצמיחה של בין 5-10% במכירות הטלוויזיה בג'ון לואיס, שכן אנשים נוהגים להשתדרג למסכים גדולים ומתוחכמים יותר. אולם הוא מוסיף: "בשנים הקודמות הצמיחה במכירות נעצרה לאחר שאנגליה הודחה".
החנויות שמוכרות חולצות של הנבחרת מקוות גם כן להצלחה של אנגליה. "אם הנבחרת תצליח מתווסף גורם של הרגשה טובה שמכניס את האוהדים לחנויות", אומר פיטר קאוגיל, יו"ר קמעונאית ביגוד הספורט ג'י.די ספורטס. "ביצועים טובים של אנגליה מייצרים יותר אינטראקציות חברתיות כך שאנשים רוצים לקנות חולצות ונעליים".
אולם קונים רבים מתלוננים על המחירים הגבוהים של חולצות והעתקים של מדי הנבחרת. נתונים שאספה חברת Kantar Worldpanel מצביעים על כך שהמחירים אכן נוטים לעלות בשנה של מונדיאל. ב-2010, לדוגמה מספר החולצות שנמכרו טיפס ב-70%, בעוד שהשווי הכולל של החולצות שנמכרו זינק ב-86% ל-42.2 מיליון ליש"ט, בעקבות העלאות מחירים.
למרות זאת, קאוגיל מתעקש ששולי הרווח על החולצות היו נמוכים. בכיר נוסף בתעשיית קמעונות הספורט מחזק את דבריו: "כן, יש עלייה ברווחים בזמן הטורניר, אבל לאחריו המכירות נעות בכיוון ההפוך". סוכני ההימורים צפויים לאסוף סכום שיא של 800 מיליון ליש"ט במהלך המונדיאל, שכן המהמרים הבריטים יכולים להמר כעת דרך מכשירי הסמארטפון והטאבלטים.
כלל ההימורים שיבוצעו דרך האינטרנט צפויים לעלות ל-600 מיליון ליש"ט, לפי ההערכות של רגולוס פרטנרס, עלייה של 60% לעומת המונדיאל הקודם בדרום אפריקה. עם זאת, סוכני ההימורים יספגו מכה אם כנגד כל הסיכויים אנגליה ממש תזכה בגביע, או אם מאחרת הטורניר ברזיל, תזכה בניצחון המיוחד בבית. מכירות החולצות של ברזיל בבריטניה שניות רק לשל אנגליה, כך שנראה שעבור האוהדים הבריטים, ברזיל היא הפייבוריטית השנייה לניצחון.