הבום הכלכלי בברזיל עוזר למכור תאי צפייה במונדיאל 2014
חברת Match Hospitality, שאחראית למכירת כרטיסים לתאי צפייה במונדיאל 2014, מדווחת על הכנסות של 62 מיליון דולר. עלייה ניכרת מההכנסות שלה ממונדיאל 2010
מונדיאל 2010 שנערך בדרום אפריקה התגלה כאכזבה לחברה שהחזיקה בזכויות לחבילות האירוח של החברות (corporate hospitality). אולם היא צפויה ליהנות מהצלחה במונדיאל הבא, הודות לכלכלה המשגשגת של ברזיל.
Match Hospitality, הפסידה כ-50 מיליון דולר בשל ביקוש נמוך בדרום אפריקה. אולם החברה מסרה כי המכירות לברזיל כבר עומדות על 62 מיליון דולר, זאת בהשוואה ל-150 מיליון דולר ששילמה לפיפ"א עבור הזכויות לאירוע שיתקיים רק בעוד שנתיים. עבור הזכויות בדרום אפריקה שילמה החברה 120 מיליון דולר.
"אף שהביקוש הבינלאומי עלה על הציפיות שלנו עבור השלב המוקדם שבו אנחנו עומדים, כצפוי קרוב ל-80% מהמכירות עד כה היו לחברות ברזילאיות או לתושבים מקומיים" אומר אנדראס הרן, דובר של החברה השוויצרית.
הכלכלה של ברזיל צמחה בשיעור שנתי ממוצע של 3.8% בשנים 2011-2001, בהובלת ייצוא סחורות, החל מברזל ועד לבקר. מאז 2003, תחת כהונתם של לולה דה סילבה ויורשתו דילמה רוסף, נחלצו למעלה מ-30 מיליון איש מעוני, וכתוצאה מכך חלה עלייה בצריכה הפרטית. עם זאת, הכלכלנים החלו להוריד את תחזית הצמיחה הכלכלית לשנה הנוכחית לנוכח האטה בייצוא סחורות לסין וירידה בייצור התעשייתי. בשבוע שעבר, העריכו האנליסטים כי התמ"ג יתרחב השנה ב-2.18%.
הביקוש למונדיאל, שבו ישתתפו 32 קבוצות מגיע בעוד שאירועים אחרים כמו טורניר היורו המתקיים בימים אלה באוקראינה ובפולין מתקשים לעמוד ביעדים.
טורניר היורו, שבו משתתפות 16 נבחרות אירופיות נחשב לטורניר הספורט הגדול ביותר אחרי המונדיאל והאולימפיאדה. מחר יתקיים משחק חצי הגמר הראשון ולארגון UEFA Club Prestige, שאחראי לחבילות האירוח, נותרו עדיין מספר חבילות פנויות לחצי הגמר ואף לגמר עצמו שיתקיים בקייב באחד ביולי. האלופה ספרד תפגוש מחר את פורטוגל, בעוד שבחצי הגמר השני, שייערך בחמישי ישחקו גרמניה ואיטליה.
דיוויד טיילור, שעומד בראש החטיבה השיווקית באופ"א, אמר לפני תחילת הטורניר שעלותו עומדת על 1.3 מיליארד יורו (1.6 מיליארד דולר), כי להערכתו ההכנסות מחבילות האירוח יהיו נמוכות ב-30% מ-150 מיליון יורו שגרף הטורניר הקודם שנערך באוסטריה ובשוויץ.
רנה פרוסקה, מנהל חברת פרוסקה ספורטס הגרמנית, אחראי לארגון חבילות האירוח ליורו 2012 של הספונסרית קוקה קולה. לדבריו, ההכנסות בברזיל גבוהות בותר בשל הכלכלה המשגשגת של המדינה והתשוקה שלה לכדורגל, כולל זכייה במספר שיא של 5 אליפויות. הרן מוסיף כי קצב המכירות בוודאי יגבר ככל שיתקרב המועד.
"סוגים מסוימים של חבילות בכמה מתחמים אינם זמינים יותר", הדגיש, "סוגים אחרים של חבילות אירוח זמינים בכמויות סבירות. תכניות הבנייה של האצטדיונים עדיין לא הושלמו, ומשחקי המוקדמות הם רק בשלבים המוקדמים ובמקומות מסוימים אפילו לא התחילו".
פרוסקה פצח במיזם משותף בברזיל עם חברת ניהול נסיעות מקומית, במטרה להרוויח מהעניין במונדיאל. לדבריו, המרחק לדרום אפריקה והדיווחים בנוגע להיעדר תשתיות ושיעורי פשיעה גבוהים גרמו לחלק מהחברות להעדיף להימנע מאירוח לקוחות במדינה ב-2010.
"זה בהחלט הרבה יותר סקסי להציע ללקוחות להצטרף למונדיאל בברזיל", אומר פרסקה, השוהה בימים אלה בוורשה במטה האירוח של קוקה קולה ליורו 2012. "בין הכדורגל והחופים, אני בטוח שיהיה נהדר".
ההכנות לאירוח המונדיאל בברזיל לא הולכות חלק לגמרי, וכללו בחמש השנים שעברו מאז הענקת הזכויות עלויות בנייה גדלות, עיכובים, מחלוקות עבודה וויכוחים פומביים עם פיפ"א בנוגע לחקיקה, שפגעו בהכנות.
למאטצ' הוספיטליטי יש משרדים גם ביוהנסבורג וריו דה ז'נרו. הבעלים שלה הם ביירון הולדינגס ו- counts Dentsu הבריטיות, בעוד שאינפרונט ספורטס אנד מדיה, ביווסט גרופ ווינטרהיל אינווסטמנטס משמשות כבעלות מניות.