עומרי כספי יוצא לפגרה, Team Casspi מתחילה לעבוד
עונת ה־NBA השנייה של עומרי כספי מסתיימת בצלילים צורמים - אבל זה לא מפריע למותג של הכוכב הישראלי לצבור עוד הסכמי חסות, מעריצים בדף הפייסבוק, עוקבים בטוויטר וגם הצעות מקבוצות טובות בהרבה מסקרמנטו
זאת תקופה לא קלה עבור הנציג הישראלי ב־NBA. הוא מיובש על הספסל של אחת הקבוצות הגרועות בליגה, מתוסכל ממחסור בדקות משחק וממסירות מחבריו לקבוצה - תסכול שכבר יצא לפומבי בפוסט שכתב בבלוג שלו, ובו הודה כי הוא מעוניין לעזוב את הקבוצה, שהיא בעצמה רוצה לעזוב את סקרמנטו ולעבור לאנהיים. לא כך רצה עומרי כספי לבלות את השנה השנייה שלו בליגת הכדורסל הטובה בעולם.
אבל אל תיתנו לתקופה רעה להטעות אתכם. מדובר בשחקן מצוין שהוכיח את עצמו ברמה הגבוהה ביותר. ואל תטעו - מאחורי כל הערה, פוסט או אמרה של כספי יש מחשבה. מחשבה על הקריירה של כספי ועל ההכנסה שלו, מהעבודה שלו על הפרקט וגם מהפעילות השיווקית המורחבת שלו.
נכס שיווקי
זה לא סתם שכספי נחשב, אפילו ברגעים גרועים בקריירה שלו, לנכס שיווקי אמיתי. לחברות ישראליות ואף אמריקאיות. אחת העדויות לכך היא העובדה שכספי נמצא היום ברשימה של 30 מוכרי החולצות הכי גדולים בליגה - וזה עוד לפני שהוא הצליח להשלים בה שנתיים רצופות.
המחשבה מאחורי הפעילות שלו היא לא רק שלו. הפורוורד בן ה־23 מתנהל היום, כשמאחוריו מערך של בעלי תפקידים הסובבים אותו ונמצאים איתו בקשר מדי יום. הם מקנים לו את ההכוונה הנכונה בכל הקשור להתנהלות שמחוץ לפרקט, ובימים אלו, כשאתה שחקן NBA, הפעילות הקהילתית־תקשורתית שלך היא לעתים משמעותית לא פחות מהעבודה שלך על הפרקט.
אולי יותר מיוסי בניון, הכוכב הישראלי הגדול ביותר, יותר משחר פאר, הטניסאית הישראלית הבכירה, יותר מרוב שחקני הכדורגל והכדורסל בליגות־העל ויותר מבעלי המדליות האולימפיות - כספי התחיל לנצל את הפוטנציאל השיווקי האדיר שלו כדי להוסיף עוד מיליונים לחוזה שלו ב־NBA.
כספי עובד עם לירון פנאן, בתו של מוני פנאן ז"ל, שנחשבת לאחת הנשים המקושרות בענף הכדורסל ובעלת קשרים נרחבים בקרב עסקים ישראליים. פנאן מנהלת את כספי ברמה התקשורתית ומגלה: "העבודה עם עומרי מתחלקת לשני מצבים, כשעומרי בארץ וכשהוא בארה"ב. כשהוא מגיע ארצה אז הוא משתתף בהמון פעילויות קהילתיות, נפגש עם ספונסרים וספונסרים פוטנציאליים ומתראיין כמה שרק אפשר. כשהוא בחו"ל הלו"ז עמוס יותר, כיוון שיש לו ביקוש אדיר בקהילה היהודית גם במשחקי בית וגם במסעות חוץ".
במקביל, איתן כספי, אחיו הבכור של עומרי שעבר להתגורר עם עומרי בסקרמנטו, אחראי על הניהול השוטף של מערך השיווק האינטרנטי שמציג כספי, החל מהתפעול השוטף של אתר האינטרנט האישי של השחקן, דרך חשבון הפייסבוק ועד לעדכונים נמרצים בטוויטר.
לצוות הישראלי צמוד הסוכן האמריקאי סטיבן יהומן, מהמוכרים שבסוכני השחקנים ב־NBA, שמייצג שחקנים כגון טוני פארקר מסן אנטוניו ספרס וגם את ליאור אליהו ודיוויד בלו הישראלים. יהומן הוא חלק מקבוצת CAA, שמייצגת שחקנים כגון דוויין ווייד, כרמלו אנת'וני, כריס בוש, כריס פול ואחד - לברון ג'יימס. כך שיש גוף מאוד חזק שדואג לאינטרסים של כספי. מובן ש־CAA לא עושים את זה בגלל הציונות או העיניים היפות של כספי. מדובר בנכס לכל דבר - נכס שיווקי בישראל וגם בארצות הברית, בעיקר בקהילה היהודית.
שלושה ספונסרים ועוד
בינתיים, ההישגים השיווקיים של מותג כספי הם כבר יותר גדולים מרוב הספורטאים הישראלים - שלרוב החברות הישראליות מתעלמות מהם.
לפני חצי שנה חתמה חברת התעופה הלאומית אל על עם כספי על חוזה פרסום בן שנה ושלושה חודשים תמורת 150 אלף דולר לכל תקופת החוזה, בנוסף לטיסות חינם לכל העולם. בכך הפכה אותו לפרזנטור של חברת התעופה הלאומית, ואף בנתה לכדורסלן "מיני סייט" משלו באתר האינטרנט שלה.
זהו חוזה הפרסום הראשון הגדול של כספי, ובעקבות הצלחתו התקבלו עוד כמה פניות מחברות ישראליות נוספות שנבחנו על ידי פנאן. פנאן - לאחר שיחה ארוכה עם אביו של עומרי, שמעון - החליטה בסופו של דבר לסכם עם חברת המזון תלמה על חוזה פרסום נוסף תמורת 200 אלף דולר לשנה. החוזה הרשמי בין הצדדים טרם נחתם, אך לפיו כספי יהיה פרזנטור של מותג קורנפלקס של החברה. פרסומות בקרוב.
נוסף על כך, לכספי נותרה עוד שנה אחת לחוזה הספונסרשיפ עם חברת נייקי, שעליו קיבל השחקן כ־170 אלף דולר בשנה ובגדים בשווי עשרות אלפי דולרים נוספים. אין שום סיבה שנייקי לא תמשיך להעניק חסות לכוכב הישראלי - אך זה יעלה לה בחוזה גדול יותר. ומוצדק.
לאחרונה כספי רכש שתי דירות בפרויקט מגדלי הצעירים בתל אביב ודירה נוספת בראשון לציון. כספי גם במשא ומתן עם סוכנות רכב יוקרה, לפיו כשהוא מגיע ארצה, ייסע עם הרכב של הסוכנות ברחבי הארץ. את הרכב הוא מקבל ישר כשהוא מגיע לנתב"ג.
ב"טים כספי" החליטו גם לפתוח מחנה קיץ לילדים במכון וינגייט תחת השם המבטיח "מחנה עומרי כספי". "בואו להתאמן אצל המאמנים שהביאו את כספי ל־NBA" - זה הסלוגן החד־משמעי שהולכים איתו במחנה. כספי כבר סיכם עם שתי הספונסריות תלמה ונייקי וגם עם רשת המסעדות מוזס ואתר ONE, שבו הוא כותב טור שבועי, על מתן חסות למחנה.
פנאן טוענת כי בקיץ יהיו משאים ומתנים על הסכמי חסות חדשים עם חברות ישראליות גדולות. במקביל, מחפשים ב"טים כספי" שיתופי פעולה ויוזמות חדשות להשקעה.
פרזנטור, גם באמריקה
ומה עם השוק האמריקאי? לפני כמה שבועות יצרה חברת הסטארט־אפ האמריקאית WHOSAY קשר עם פנאן ואחיו של כספי בבקשה לפיתוח קשר עסקי. כיום החברה משתפת פעולה עם כוכבים כגון כריסטיאנו רונאלדו, מג'יק ג'ונסון, טוני פארקר ואחרים.
הבחירה של WHOSAY, חברה שעוסקת באפליקציות לפייסבוק וטוויטר, בכספי מגיעה בגלל הפופולריות הרבה שלו בישראל ובקהילה היהודית האמידה בארה"ב, אבל גם כיוון שהישראלי מנהל עצמו היטב בגזרת הניו מדיה. כספי, בעזרת אחיו איתן, עושה שימוש נרחב בפייסבוק ובטוויטר, ומנצל את הפלטפורמות כדי לקדם את הפעילויות הקהילתיות שלו וגם את המותגים של הספונסרים שלו.
הוא הדמות הישראלית הפעילה ביותר במובן הזה בניו מדיה. בין השאר, השימוש בהתקשרות עם האוהדים ללא גורמים מתווכחים, מה שטוויטר ופייסבוק מציעים, חיבר את השחקן לקהילה היהודית, ברמה כזאת שהוא הרגיש צורך לרכוש מכספו שלוש שורות באולם של סקרמנטו - ובהן הוא מאכלס מדי משחק אנשים מהקהילה היהודית וגם מבקרים מהארץ.
מדובר בעבודה רבה - לשמור על קשר עם יותר מ־60 אלף עוקבים וחברים בפייסבוק. כספי רכש מהפייסבוק יכולות והרחבות מיוחדות שאינן קיימות ביוזר הבסיסי, כמו שילוב מצגת תמונות בדף האוהדים ויצירת סקרים נושאי פרסים שמביאים לא מעט יוזרים לעמוד שלו. סטטוס בנאלי של כספי מקבל 300 לייקים בממוצע בארבע השעות הראשונות שלו באוויר.
"כולם יודעים שאנחנו בעידן של 'סושיאל נטוורקינג'", אומר איתן. "חשוב מאוד שהתדמית של עומרי תהיה של כוכב נגיש, כדי שיוכלו לפנות אליו ישירות מהארץ ומהעולם. אני מסתכל על זה בצורה כזאת: ככל שהקשר של עומרי עם הקהילה יעמיק יותר ובסיס המעריצים שלו יגדל יותר, ככה ההזדמנויות העסקיות יתרחבו".
גם גיל לבנוני, דובר נבחרת ישראל בכדורגל שעיסוקו העיקרי כיום הוא מתן ייעוץ תקשורתי ומיתוג אישי, מחמיא לעבודה של כספי האח ולבחירה של השחקן עצמו במערך שבנה סביבו: "שני דברים משמעותיים בעיניי במיתוג של עומרי. הדבר הראשון הוא שהמיתוג שלו מבליט את היתרונות היחסיים שלו - שהם עבודה קשה ונחישות. הדבר השני הוא שהמיתוג שלו אותנטי - הוא בא ממנו. הוא אחד הספורטאים הישראלים היחידים שמנצלים נכון את האינטרנט ואת המדיה החברתית, בכך שהוא מתקשר ישירות עם האוהדים. האינטרנט נותן היום אפשרות שלא היתה מעולם: לדבר ישירות עם מאות אלפי אנשים, וזה יתרון עצום לספורטאים ולפוליטיקאים. יתרון שלא מנוצל נכון בארץ. מעטים מקשיבים ויוצרים קשר אמיתי, ולכן כספי בולט כאן מאוד לטובה".
המשימה: קבוצה חדשה
כעת המשימה של "טים כספי" היא למצוא לו קבוצה חדשה. ובקבוצה משוכנעים שהמותג כספי יעשה לעצמו הרבה טובות בנושא הזה.
כרגע האופציות הבולטות ביותר של כספי, מלבד להישאר בסקרמנטו - משהו שלא הוא או המאמן שלו רוצים כרגע - הן שיקגו, הקבוצה הטובה ב־NBA, ודנבר, קבוצת פלייאוף לגיטימית. בעבר שתי הקבוצות הביעו עניין בשחקן האנרגטי שיכול גם לעזור בשיווק הקבוצות בקהילות היהודיות באילינוי ובקולורדו. גם ניו יורק ניקס הוזכרה כמועמדת, וישנן עוד קבוצות, לפי הסובבים את כספי.
בעיקרון, כספי חתום בקינגס לחוזה בן ארבע שנים תמורת 1.2 מיליון דולר בשנה, עם קפיצה של 100 אלף דולר בכל עונה נוספת, כאשר בשנתיים הראשונות החוזה מובטח ובכל שנה מהשתיים נותרת אופציה להארכת החוזה - אופציה שאותה מימשה סקרמנטו לשנה השלישית (הבאה) כבר לפני ארבעה חודשים.
כרגע הקריירה שלו תלויה בכמה גורמים:ה־NBA על סף שביתה של השחקנים בגלל סכסוך על הסכם השכר הקיבוצי החדש. זה לבטח ימנע מקבוצות לקבל החלטות לגבי עובדים פוטנציאליים.
ייתכן שבעקבות השביתה כספי, ועוד כוכבי NBA רבים אחרים, ימצא את עצמו במכבי תל אביב או בקבוצה אירופית אחרת - משלים הכנסה ושומר על כושר משחק ביורוליג. על דברים אלו דנים כבר כמה שבועות ראשי הליגה, יועצים משפטיים וכד'.
הרבה חוסר ודאות יש בכל הנוגע לתחילת העונה הבאה ב־NBA, אבל מה שבטוח זה שהצוות של כספי ימשיך לעשות את מה שהוא עושה עד כה. כדורסל או לא, את המותג של כספי אפשר לתרגם להרבה כסף.