הליגה הברזילאית שלישית בעולם בהכנסות מפרסום על חולצות
לפני ספרד ואחרי אנגליה וגרמניה - קבוצות הכדורגל הברזילאיות הכניסו בשנה החולפת מעסקאות חסות על החולצות מעל 100 מיליון יורו
הבום הכלכלי שעובר על ארץ הסמבה יחד עם אירועי הספורט הגלובליים שצפויים במדינה - מונדיאל ב-2014, אולימפיאדה שנתיים אחר-כך - מזניקים את העניין שמוצאים מפרסמים בליגת הכדורגל המקומית.
לפי נתונים שפרסמה השבוע חברת SPORT+MARKT, קבוצות הליגה הבכירה בברזיל הכניסו בשנה החולפת מעסקאות ספונסרשיפ על החולצות יותר מ-100 מיליון יורו. הנתון הזה מציב את הליגה הברזילאית במקום השלישי בעולם - אחרי הפרמיירליג האנגלית והבונדס ליגה הגרמנית - ולפני ליגות אירופיות חשובות ומשופעות כוכבים כמו הליגה הספרדיות והאיטלקית.
המספרים האלה עשויים להסביר, בין השאר, את הצלחתן של קבוצות ברזילאיות בשנים האחרונות למשוך בחזרה כוכבים שמשחקים ביבשת הישנה. האחרון שבהם הוא רונלדיניו, שעבר לאחרונה ממילאן לפלמנגו וצפוי להשתכר בקבוצה מריו דה ז'ניירו יותר מ-11 מיליון דולר בשנה - סכום שרובו אמור להגיע ממכירת חולצות הנושאות את שמו.
ב-2010 הגיעה פלמנגו למקום השני בדירוג הקבוצות שמרוויחות מפרסום על חולצות, עם הכנסות של יותר מ-16 מיליון יורו - נתון שצפוי לזנק במאות אחוזים בעקבות הגעתו של הכוכב. הקבוצה שהכניסה הכי הרבה בשנה החולפת הייתה קורינתיאנס מסאו-פאולו, שקיבלה ממפרסמים 21 מיליון יורו תמורת הזכות להופיע על החולצה השחורה-לבנה שלה. במקום השלישי נמצאת פלומיננזה, עם הכנסות בסך 10 מיליון יורו ואחריה סנטוס וקרוזיירו.
המחקר בדק את הרווחים מפרסום על חולצות בארבע הליגות הבכירות ביבשת אמריקה - הברזילאית, המקסיקנית, הארגנטינית, וה-MLS - כשההכנסה המשותפת של הקבוצות בארבעתן עמדה ב-2010 על כ-190 מיליון יורו. הרבה אחרי ברזיל נמצאת הליגה של מקסיקו עם הכנסות כוללות בסך כ-45 מיליון יורו. אחריה נמצאת הליגה הצפון אמריקאית, ה-MLS, ליגה שבה, בניגוד לשאר ענפי הספורט המקצועניים בארצות הברית, ניתן לפרסם על החולצות. עם זאת, רק 11 מ-16 הקבוצות בליגה ניצלו את האפשרות הזו בשנה החולפת והכניסו במשותף לקופותיהן כמעט 25 מיליון יורו. הליגה הארגנטינית אחרונה עם הכנסות של מעט יותר מ-15 מיליון יורו ב-2010.
ומה בספרד?
גם בספרד מתעניינים באפקטיביות של הפרסום על תלבושות השחקנים והשבוע פורסמו נתונים נוספים מסקר שבדק מי הן החברות והמותגים הכי מוכרים לציבור מעולם הספורט. במקום הראשון נמצא בנק סנטאנדר הספרדי, שיותר מ-20% מהמשתתפים בסקר זיהו אותו וקישרו בינו לבין ספורט. אחריו נמצאת חברת קוקה קולה, שהובילה את הדירוג בשנה שעברה, ואחריה קבוצת הפיננסים BBVA, הספונסרים הרשמית של הליגה הספרדית.
חברת הסלולר מוביסטאר זינקה מהמקום ה-10 ל-4, ואילו חברת משקאות האנרגיה רד בול קפצה מהמקום ה-13 לחמישי. יוניצ"ף, ארגון הסיוע לילדים של האו"ם שמופיע על החולצות של ברצלונה, ירד ארבעה מקומות בדירוג - מהרביעי לשמיני. בעשיריה הפותחת ניתן למצוא גם שני מותגי בירה בולטים - "אסטרז'ה דאם" estrella damm (מקום 7) ו"מאהו" (מקום 7).
בנוסף, בדק הסקר מיהן חברות ציוד הספורט שהכי מוכרות לציבור בספרד. גם השנה, כמו בשנה שעברה, הגיעה למקום הראשון אדידס - 85% מהנשאלים הכירו את החברה וקישרו בינה לבין אירועי ספורט. אחריה בפער קטן נמצאת נייקי, ואחרי שתיהן בפער עצום ריבוק. הרחק מאחור משתרכות חברות כמו פומה, אומברו וקאפה.
לדברי קרלוס קאנטו, סגן נשיא חברת הייעוץ IMG שערכה את הסקר, יש שלושה סודות להצלחה של מותג בעולם הספורט. "הכי חשוב זה לבחור באילו ענפי ספורט לפרסם כדי למקם את המותג בצורה נכונה", מסביר קאנטו, "שנית, חשוב לפרסם לכל אורך השנה וכך להגיע ברציפות לידיעת הציבור. לבסוף, חשוב גם לקיים פעילויות מסביב לאירועי הספורט עצמם".