מי תהיה הקבוצה של אמריקה?
גרין ביי פאקרס ופיטסבורג סטילרס ישחקו בדאלאס סטאדיום ביום ראשון. זה יהיה קרב קלאסי בין שתי קבוצות צווארון כחול שיחגוג את הקפיטליזים האמריקאי הדורסני כמו שצריך: עם הרבה נאצ'וס ובירה
המשחק הגדול ביותר, האירוע הגדול ביותר, האצטדיון היקר ביותר. סופרבול 2011, שייערך בקאובויז סטדיום החדש שבארלינגטון, טקסס, מפגיש שתי קבוצות של צווארון כחול - פיטסבורג סטילרס, שמתגבשת כמועדון הספורט המצליח ביותר של העשור האחרון, מול גרין ביי פאקרס, הקבוצה היחידה בספורט המקצועני בארה"ב שנמצאת בבעלות אוהדיה. שתיהן קבוצות של שוק קטן. שתיהן מופת לניהול, מועדונים שמצליחים להעמיד קבוצות מנצחות וזולות יחסית שנה אחר שנה בליגה שהיא השוויונית ביותר בעולם.
פלדה נגד גבינה
58% מ־416 אלף המצביעים באתר של ESPN מאמינים שהפאקרס ינצחו במשחק. מוזר, בהתחשב בכך שפיטסבורג בהובלת בן רותליסברגר כבר זכתה בגביע לומבארדי פעמיים בחמש השנים האחרונות, ואילו גרין ביי, תחת הקווטרבק של אהרון רודג'רס, מגיעה אליו לראשונה. אבל לא מוזר, בהתחשב בכך שגרין ביי היא קבוצה שלמה יותר. עם זאת, סקרים באינטרנט הם זולים - אין בהם סיכון אמיתי למצביע. ואילו הכסף בסקרים של וגאס, ההימורים, מצביע על ניצחון של פיטסבורג ב־2.5 נקודות. במילים אחרות: צפו למשחק צמוד ומותח.
הימורים על המשחק כבר מזמן אינם הנושא המעניין בהימורים, אלא דווקא הימורים קטנים ושוליים. חלק מהבוקיז בווגאס מציעים אותם כדי למשוך תשומת לב, אבל ניחא, שיקבלו: האם פרגי, שתופיע במחצית כנהוג בסופרבול, תתלבש כמעודדת של הקאובויז? איזה צבע של גייטורייד ישפכו על המאמן המנצח? כמה פעמים יוזכר שמו של ברט פארב? ומה יהיה אורך ההמנון שתשיר כריסטינה אגילרה?
כסף נגד אוהדים
לא רק המהמרים יידבקו למסך. כ־100 מיליון אמריקאים יתיישבו מול הטלוויזיה בכל פינה של ארצם, ישתו בירה בכמויות ויאכלו נאצ'וז ומאכלים שומניים אחרים שיגרמו לעורקים שלהם להיסתם עוד יותר. בצד השני של הטלוויזיה תחגוג רשת פוקס את הרווחים הקלים מהפרסומות, שמחירן כבר חזר ל־3 מיליון דולר ל־30 שניות, לאחר ירידה בשנתיים האחרונות לנוכח המשבר. בסופרבול הראשון, למי שתהה, עמד המחיר על 42 אלף דולר, מה שהיום יקנה לך
בקושי שני מושבים טובים באצטדיון. בכל אופן, על המרקע תראו את אותם תאגידים טובי לב שאתם מכירים מהפרסומות בשאר הסופרבולים, שכן אחרי הכל זה המשחק שמפריד בין הילדים לבין המבוגרים. הכי גדולה כאן, אלופת הפרסום, היא יצרנית הבירות אנהויזר בוש, שפרסמה בעשור האחרון בכ־235 מיליון דולר בסופרבולים לבדם.
סופרבול 2011 ישוחק באצטדיון החדש של הקאובויז, שעלה כ־1.3 מיליארד דולר, ומיד הפך אותה לקבוצה העשירה ביותר בארצות הברית, קבוצה שגובה מאוהדיה 160 דולר למשחק בממוצע - יותר ממה שגובות שתי הקבוצות שישחקו בסופרבול בממוצע יחדיו. והסופרבול הנוכחי הוא ללא שום ספק הנוצץ ביותר. הכרטיסים היקרים ביותר נמכרים בכמעט 24 אלף דולר באינטרנט. מסיבת סופרבול של פלייבוי שנערכת כמה ימים לפני המשחק גובה 1,250 דולר לכרטיס. במקביל, נרתמים בדאלאס לשבור את שיאי הצפייה של הסופרבול, שעומד מאז 1980 על 103,985.
ככה זה אמריקאים, מריחים סטטיסטיקה וישר חושבים על מקומם בהיסטוריה. בכל אופן, כיוון שמספר המושבים בתוך האצטדיון מוגבל ל־93 אלף, מצא המוח הטקסני פתרונות יצירתיים, שלא היו מביישים גם את ליגת העל הישראלית בחוצפתם: 200 דולר כדי לצפות במשחק על מסכי הענק - במגרש החניה. תקראו לזה חוויית הדרייב־אין של המאה או הטמטום של המאה, אבל בקאובויז לא שכחו את נימוסי הכנסת האורחים המפורסמים של הדרום, והיו נדיבים מספיק לכלול את החניה במחיר הזה.
תצוגת השחצנות והכח - והטמטום של הצופים - היא אופיינית לליגה, שהיא אמנם העשירה ביותר בתבל, אך כדאי שגם תחסוך כל סנט. ההסכם הקיבוצי בין הבעלים לבין איגוד השחקנים מסתיים במרץ, והסכם חדש עדיין לא נחתם, והדבר מתחיל לחלחל להסכמי חסויות חדשות שלא נחתמים. בין המספרים שמשחררים לאוויר כדי להפחיד את בני התמותה מהגורל הזה, נוספו השבוע כמה מצד הבעלים, שמראים שחוסר הוודאות הוא רע לעסקים, והוא יעלה לליגה כ־120 מיליון דולר עד מרץ. המספר הזה מתנפח ל־350 מיליון דולר, שייעלמו אם הצדדים לא יחתמו עד אוגוסט, מועד תחילת אימוני טרום עונה. חודש לאחר מכן, מועד תחילת הליגה, וההפסדים כבר יעמדו על כמיליארד דולר, ומשם - הוסיפו לחשבון כ־400 מיליון דולר על כל שבוע בעונה שבו אין הסכם. ככה זה: כשאין משחקים אין אוהדים. ואז אין למי למכור כרטיסים ב־75 דולר האחד, חולצות ב־125 דולר האחת ובירה ב־10 דולרים לבקבוק פלסטיק.
זקן מול שיער
איפשהו בין כל הזיקוקים ומתישהו בין כל תוכניות ההכנה והסיכום, ייערך גם משחק, שצפוי להיות איכותי. באמריקה אוהבים להפגיש קצוות: ההגנה הכי טובה מול ההתקפה הכי טובה. אבל לגרין ביי יש התקפה מצוינת והגנה נפלאה. ובכל זאת, נפלאה מעט פחות מזו של פיטסבורג. כי זו של פיטסבורג מונהגת לא בידי שחקן, אלא בידי תופעה: טרוי פולמאלו. סוכנות הידיעות AP הכתירה אותו כשחקן ההגנה הטוב בליגה, לאחר שעקף במספר קולות מועטים את קליי מת'יוז מגרין ביי.
חלק מהפרשנים מעריכים שללא פולמאלו הגנת הסטילרס יורדת מהטובה ביותר לממוצעת. אבל פולמאלו הוא הרבה יותר משחקן הגנה שהפך לכוכב. פולמאלו הפך לסמל לפיטסבורג, ואף לליגה כולה, עם המהלכים הגדולים שהוא עושה, ולא פחות חשוב, השיער הארוך שלו. הד אנד שולדרס, השמפו מבית פרוקטור אנד גמבל שמפרסם פולמאלו, ביטח את השיער של השחקן במיליון דולר. השיער הוא פקטור בהשפעה הגדולה שיש לפולמאלו על 40% מהאוהדים של הפוטבול, כלומר האוהדות. לפי החנות הרשמית של הליגה, החולצה של פולמאלו היא הנמכרת ביותר גם בקרב הגברים וגם בקרב הנשים האמריקאיות. כדי לשים דברים בפרספקטיבה, חמש החולצות הבאות הן של קווטרבקים, כצפוי, שמקבלים את רוב זמן המסך ותשומת לב התקשורת. וזה אומר לכם כמה רחוק הגיע פולמאלו בעולם הסליברטאות של הספורט. אגב, פולמאלו איננו היחיד שמתגאה בשיער שופע. זקנו של ברט קיזל מגיע ל־20 סנטימטרים באורכו, ויש לו - לזקן - כמעט 20 אלף מעריצים בפייסבוק.
מהצד השני יוביל את התקפת הירוקים־זהובים אהרון רוג'רס, מי שהתחיל את הקריירה שלו ביותר מדי עונות על הספסל, כגיבוי לברט פארב (שכבר אז היה "המזדקן") שסירב לפרוש או לדעוך, קיבל את המושכות בפעם השנייה שפארב שיחק את טריק הפרישה והחזרה. אז גרין ביי אמרה: מספיק - מעתה רוג'רס הוא העתיד, והוא לא אכזב. כיום הוא אחד הקווטרבקים הטובים בליגה. את העונה הרגילה הוא סיים שלישי בדירוג איכות הקווטרבקים, ובפלייאוף, פיקד על ריצת הפאקרס עד לסופרבול, תוך שהוא נותן הופעות שהעלו אותו למקום הראשון בדירוג האיכות. אך האם הוא יצליח להשחיל את מסירותיו דרך השיער של פולמאלו והזקן של קיזל?