האם ג'ון הנרי הוא הבעלים הנכון לליברפול?
הסוחר הממולח בתירס וסויה כבש את עולם הספורט האמריקאי עם חדשנות לצד ועקרונות איתנים. האם השיטות שלו יעבדו גם באנגליה?
ג'ון הנרי, שעשה את כספו בוול סטריס, הוא ככל הנראה הבעלים החדש של ליברפול. הנרי ושותפו טום וורנר הקימו ב-2001 את קבוצת New England Sports Ventures, קבוצת אם למספר נכסי ספורט ביניהם 50% מקבוצת נאסקר וקבוצת הבייסבול בוסטון רד סוקס, אחת מהקבוצות המצליחות בליגת הבייסבול של צפון אמריקה (MLB).
חברת NESV, המנוהלת על ידי 16 בעלים, מחזיקה בבעלות גם על פנוויי פארק, אחד מהאצטדיונים העתיקים והיפים ביותר בארה"ב, וב-80% מחברת הכבלים המקומית באזור צפון מזרח ארה"ב (NESN). הנרי בן ה-61 דחף לרכישת הרד סוקס ב-2002 עבור 700 מיליון דולר ומאז קפץ שווי הקבוצה ל-870 מיליון דולר - מקום שני ב-MLB.
הנרי, שלא סיים תואר באוניברסיטה ועשה את המיליונים הראשונים שלו על ידי השקעות בתעשיית המזון (בעיקר בזכות תירס וסויה), השיג הצלחה כבירה עם בוסטון גם מבחינה מקצועית והוביל אותה ב-2004 לזכייה ראשונה בוורלד סירייס לאחר 86 שנה. "הפילוסופה של NESV היא לנצח" אומר מייק לי, היועץ האסטרטגי האנגלי שעזר ל-NESV בכל הקשור לליברפול. "אבל מה שמרשים זה שהם עושים את זה עם חזון שלא פוגע ברצונות של האוהדים".
אחד הדברים שעשו ב-NESV זה לא לעזוב את פנוויי פארק ההיסטורי. במקום זאת, הושקעו בו 50 מיליון דולר והפכו אותו למתקן מכניס ובריא. הרצון של הנרי לשמור על נכס היסטורי למרות הפיתוי שבפתיחת מתקן חדש ומודרני הפכו אותו לאחד מהבעלים הפופולאריים וגם החזקים בבייסבול האמריקאי.
הנרי גם הוכיח יכולות לצבור קהל אוהדים תוך זמן קצר. דרך חשבון הטוויטר שלו יצר קשר ישיר עם אוהדי ליברפול, קשר שזכה לחשיפה חיובית רבה וזיכה את הנרי בגלים של חיוביות מטעם אוהדי הקבוצה, שאחרי הניסיון האחרון שלהם היו די סקפטים בכל הקשור למשקיעי ספורט אמריקאים.
המשפטים הפשוטים ששחרר בחשבון הטוויטר שלו הקנו לו תדמית חיובית וישירה והוכיחו עד כמה הרשתות החברתיות חשובות בימנו.
השיטה שהפכה לסרט
מעניין לראות האם שיטת ההצלחה המקצועית עליה הסתמכו ב-NESV תעבוד גם בשוק האירופאי. השיטה הידועה כ"מאניבול" תקבל חשיפה נהדרת בשנה הקרובה כאשר בראד פיט יככב בסרט על בילי בין, הג'נרל מנג'ר של אוקלנד אייז אשר השתמש בניתוחים סטטיסטיים כדי לשבור מוסכמות בעולם הבייסבול ולרשום הצלחה אדירה במעט כסף.
בין, שכיכב בפאנל בכנס Leaders In Football בשבוע שעבר, זיהה שאנשי מקצוע מפספסים כישרונות בגלל דעות קדומות וניתוח לא נכון של סטטיסטיקות. השיטה הזו התפשטה בקבוצות הבייסבול וגם בקבוצות ספורט אחרות בארה"ב - וכיום רוב הקבוצות אימצו אותה. הדר כמובן ביטל את היתרון המשמעותי של אוקלנד ומייקל בין בליגת הבייסבול - וקבוצות רבות אחרות רשמו הצלחות גדולות מאוקלנד בזכות אימוץ השיטה שלה. אחת מהקבוצות שהצליחה בעזרת המאניבול יותר מאוקלנד היא בוסטון רד סוקס, שבעזרתו של בילי ג'יימס, הסנדק של הניתוחים הסטטיסטים בבייסבול, הג'נרל מנג'ר הצעיר והמבריק ת'יאו אפשטיין והמנג'ר טרי פראנקונה זיהו סטטיסטיקות ודרכים יצירתיות וחדשניות כדי להשיג יתרון גדול בשוק השחקנים.
בניגוד לאוקלנד, לבוסטון גם היה כסף בזכות המערך השיווקי שהנרי וחבריו שדרגו והדבר הוביל לשתי זכיות בוורלד סירייס. האם יכולים ב-NESV לעשות זאת גם בליברפול, שמתחרה בתחרות הרבה יותר פתוחה ופרועה מאשר ב-MLB?
אולי. אבל אם, כפי שיודעים ב-NESV, ילמדו מהעבר של המועדון - אז יגלו שלליברפול היתה מערכת לא פחות משוכללת להשיג יתרון על היריבות.
"מה ששליברפול יש ולמועדונים אחרים אין זה המשכיות, והיא מגיע מסט ערכים ואינפורמציה שחודשו ושודרגו כל הזמן", אמר גראהם סונס, מנג'ר הקבוצה, ב-1990. סונס דיבר על "הבוט רום" המפורסם, שהקים ביל שאנקלי האגדי.
שאנקלי, שזיהה את החשיבות הארגונית לאיסוף אינפורמציה והעברת המידע לכל העובדים, החל מסורת מפוארת של מנג'רים שצמחו במועדון והובילו אותו לשיאים בלתי נתפסים. הרצף הזה נקטע בשנות התשעים כשמנג'רים מחוץ למערכת קיבלו לידם את הקבוצה וניסו לכפות עליה את דרכם.
המבחן הגדול של ג'ון הנרי וחבריו ב-NESV יהיה יכולתם להחזיר את האינטליגנציה הארגונית של הבוט רום לאנפילד. אם יצליחו, ליברפול עוד עשויה לחזור להיות הקבוצה הגדולה של פעם.