המטרה: "להחזיר את האהבה של העם לנבחרת"
גם בהתאחדות לכדורגל הבינו שבניית הנבחרת כמוצר והחזרת אהבת הקהל לנבחרתו חשובות כמעט כמו המרדף אחרי מה שהתגלה כבלתי אפשרי ב־40 השנים האחרונות - עלייה לטורניר גדול
אורח לרגע רואה כל פגע ואורח לכמה רגעים רואה כמה פגעים. בשיחה קצרה עם לואיס פרננדז ניתן להתרשם שהבן אדם יודע בדיוק איפה הוא נחת. ומה בדיוק הבעיות של הכדורגל הישראלי ומבנהו. הוא גם יודע מה הוא צריך כדי להתחיל לעשות את השינויים שהוא לא יכול לעשות עכשיו. לא, הפעם כנראה לא מצפים ממנו לעלות לטורניר. המטרה הספורטיבית היא העפלה לפלייאוף. המטרה החשובה יותר - לפחות לפי מנכ"ל ההתאחדות אורי שילה - היא "להחזיר את האהבה של העם לנבחרת". ובהתאחדות מאמינים שפרננדז יכול לעשות את זה. מעידים עליו שהוא עובד "פול טיים אמיתי", "מקצוען אמיתי" ו"נותן את הנשמה".
פרננדז מודאג בעיקר מההגנה. המגנים הישראלים לא טובים מספיק ואין יותר מדי אופציות, אבל הוא מרוצה מכמות הקשרים ההתקפיים ולכן בונה על מערך רווי קשרים - 4-2-3-1. לדעתו, הנבחרות - כל הנבחרות - צריכות לשחק כמקשה אחת. אותו מערך מגיל ילדים עד גיל בוגרים. ככה בונים גיבוש ללא אימון על בסיס יומי. בינתיים הוא עושה את מה שהוא יכול, במסגרת של מאמן נבחרת הבוגרים. "הוא נותן לכולם ביטחון ואופטימיות. יש הרגשה שהוא יודע מה הוא עושה", מאשר שילה. פרננדז גם מבין שהנבחרת צריכה להחזיר את העם לחיקה. הוא אפילו הציע להתאחדות לקיים משחקי ידידות ברחבי המדינה - לקיים אימוני נבחרת באשקלון, אשדוד, קריית שמונה ויישובים אחרים.
הנבחרת היא האטרקציה
טבילת האש של לואיס פרננדז תתקיים מחר נגד מלטה - באצטדיון רמת גן, שלא יהיה מלא בלשון המעטה. ולאחר מכן נגד גיאורגיה. הבית הלא אטרקטיבי בעליל שקיבלה ישראל במוקדמות יורו 2012 גרם לאנשים לכנות את ההגרלהכ"קטסטרופה מסחרית". נוספת לכך גם תחושת האכזבה המצטברת מהנבחרת, שמדי קמפיין נהפכת ליותר ויותר אפורה, יותר ויותר הגנתית. אולי בהתאחדות לא מודים בזה אבל זה גם הביא לאיזשהו שינוי מחשבתי - שנבחרת ישראל היא זו שצריכה להיות האטרקציה, המוצר, ללא קשר ליריבות.
הנבחרת היא מוצר
ההתייחסות לנבחרת כמוצר הניבה הכנסות נאות: 33 מיליון שקל לשני קמפיינים מאינפרונט על מכירת זכויות השידור של המשחקים בישראל בחו"ל לגופי תקשורת זרים - עלייה מכ־5 מיליון שקל. גם הספונסר הראשי השני בכל הזמנים של הנבחרת - AIG - משלם, בסך הכל, הרבה יותר מהייסנס - 3 מיליון שקל (2 מיליון שקל במזומן ועוד בתוספות, בונוסים ושיווק) כנגד 1.5 מיליון שקל שקיבלה ההתאחדות מהייסנס בקמפיין הקודם. זה עדיין לא ברמת ההסכמים של נבחרות בסדר גודל של ישראל (סלובקיה, למשל, מקבלת כ־900 אלף יורו לקמפיין מהספונסר שלה), אבל מדובר בעלייה ניכרת משנים עברו. בנוסף, חברת האלקטרוניקה הסינית תישאר במערך החסויות של הנבחרת כשותפה (כ־600 אלף שקל). בנק לאומי ואגאדיר צפויות להצטרף לעגלת הספונסרים (כ-400 אלף שקל כל אחת). ידיעות אחרונות גם תפרסם, בפעם הראשונה, על הלדים - שיתוף פעולה ותיק שקם לתחייה בקמפיין הזה. -ווינר והרץ גם יפרסמו כחלק מהסכמים עם ההתאחדות. שארפ תהיה ספונסרית בינלאומית - דרך ספורטפייב. "והיד עוד נטויה", אומרים בשותפת השיווק של ההתאחדות.
בסך הכל, עוד לפני שריקת הפתיחה של הקמפיין, ההכנסות מחסויות מהדרך ליורו 2012 גבוהות יותר מאשר הדרך הכושלת למונדיאל 2010.
החדשות הטובות בתחום הספונסרשיפ מעט מרככות את הנפילה בכל הקשור לניהול מכירת זכויות השידור — 50% פחות מאשר הקמפיין הקודם. ערוץ 10 ישלם כ־5 מיליון שקל על משחקי החוץ והבית של הנבחרת (שידורים בישראל בלבד).
הנבחרת בקמפיין אחר
מה שבטוח שבהתאחדות הבינו שהנבחרת לא תקדם את עצמה - וצריך להשקיע גם בקידום ובשיווק שלה. ולכן רובכם ראיתם את לואיס פרננדז בחולצת אימון הנבחרת וכדור של אדידס מזמין אתכם במבטו לאצטדיון רמת גן עם הסיסמה "אמונה היא הניצחון הראשון". "ישנו הקמפיין של ערוץ 10 וישנו הקמפיין שלנו", אומר שילה. "לא עשינו את זה בשביל להגביר את המכירות של הכרטיסים, עשינו את זה בשביל ליצור יותר מודעות ובאזז סביב הנבחרת. יש בעיות אובייקטיביות במשחקים הראשונים - תקופת החגים, אנשים לא ממש בארץ, לא ממש מזהים את המאמן עדיין. הרגשנו שאנחנו צריכים לעשות את זה". הושקעו כ־500 אלף שקל בקמפיין שהניב, לפי אנשי ההתאחדות, "פידבקים חיוביים", וגם "חיזוקים חיוביים ברמה המסחרית".
עדיין, המשחק מול מלטה הקטנה לא ימלא את אצטדיון רמת גן. "המכירות של המינויים יציבות - 150 ליום בערך", אומר שילה, "אבל לא תהיה היסטריה". ההנחה היא שעד למשחק יימכרו כ־4,000 מינויים ועוד כמה כרטיסים. המשחק הזה והמשחק מול גיאורגיה יקבעו את המשך הדרך מבחינת מכירת מינויים וכרטיסים. אחת הדרכים שבהן ניסתה ההתאחדות למלא את האצטדיון היא להזמין את מי שלא הצליח להיכנס לתחילת משחק הגביע בגלל פארסת הכרטיסים של סוכנות "לאן". רבות מהבקשות לא ממש נענו על ידי אלו שדורשים פיצויים מ"לאן" ומההתאחדות. חלק כעסו ממש שמפצים אותם על אובדן משחק גמר גביע עם משחק נגד מלטה.
בכל מקרה, ההתאחדות - שלפי אנשי השיווק של חלק מהספונסריות עוד צריכה ללמוד כללמוד לתפקד כשותפה שלהן - תצא גם עם קליפ בתלת־ממד, שימומן על ידי מותג פנסוניק של יורוקום ויככבו בו שחקני הנבחרת ואייל גולן. גם יוזמה מבורכת מבחינה שיווקית. הכנסות הקליפ ילכו לכיוון שותפת הצדקה של ההתאחדות - האגודה לסוכרת נעורים בישראל. ישנו גם שיתוף פעולה עם ידיעות אחרונות, וייתכן בעתיד שיתוף פעולה עם אוהדי כדי ליצור, לקראת משחקים בינלאומיים, אזורי אוהדים. כמו כאלו שיש במהלך טורניר. אולי גם יתחילו לסדר את עניין המרצ'נדייז. אבל כרגע, הכי חשוב, זה "לקחת שש נקודות".
איך משתפים פעולה עם האוהדים?
בהתאחדות מראים רצון לשתף פעולה עם גוף אוהדים רשמי. גוף האוהדים הרשמי של נבחרת ישראל (הגל הכחול) די התפרק אבל ישנו גוף, שמקבל את תמיכתו מגוף האוהדים הרשמי באירופה (Supporters Direct), מאופ"א ואפילו ממשרד הספורט בישראל — "היציע". וזו ההצעה של "היציע" להתאחדות לכדורגל בישראל: "בדנמרק נעשה הניסיון המעניין ביותר, דרך השת"פ בין ארגון האוהדים הדני להתאחדות המקומית. ההתאחדות הדנית רצתה לשפר את עידוד הנבחרת. היא גייסה דרך ספונסר מסחרי 40 אלף דולר לכל עונה שהועברו לארגון האוהדים הדני, שמבחינתו קיבל את האחריות על העידוד במשחקי הנבחרת. האחריות כללה גם את האלמנטים הויזואליים וגם את המסרים. בכל משחק ניתנו לארגון האוהדים 500 כרטיסים מוזלים למכירה עבור האוהדים שאחראים להרים את היציע. ארגון האוהדים הדני מצדו מביא בכל משחק 20 מתנדבים שאחראים להרים את התפאורה. לאותם אוהדים יש זכות ראשונים בקניית כרטיסים".
בישראל האוהדים ניסו לשווא להשיג את מנהל האצטדיון או לקבל אישור מההתאחדות לגבי כניסה מוקדמת של ציוד עידוד. נגד יוון, המשחק החשוב ביותר בקמפיין הקודם, המתינו האוהדים של הנבחרת שלוש שעות ללא שיתוף פעולה מהגורמים הרשמיים.