אוהדי הפועל תובעים 2.8 מיליון שקל מההתאחדות ו"לאן" בגלל אירועי גמר הגביע
"התביעה עוסקת בזלזול, חוסר אכפתיות ורשלנות מצד הנתבעות כלפי צופי המשחק", נכתב בתביעה. אם התביעה תתקבל - זו תהיה כנראה הפעם הראשונה שביהמ"ש יתייחס לזכות לראות משחק כדורגל כזכות שיש לעגן אותה משפטית
תביעה של שני אוהדי הפועל ת"א בכדורגל שהוגשה השבוע לבית המשפט המחוזי בתל-אביב המבקשת להכיר בה כתביעה ייצוגית מאיימת על ההתאחדות לכדורגל וחברת "לאן"; האוהדים החליטו לנקוט בצעד משפטי אמיתי נגד המחדל שהתרחש ערב גמר הגביע במאי האחרון. "התביעה עוסקת בזלזול, חוסר אכפתיות
האוהדים, דניאל ויעקב זילברשטיין, היו חלק מכ-2,000 אוהדים שרכשו את הכרטיסים למשחק ב"לאן" והתכוונו לאסוף אותם במכונות אוטומטיות ליד איצטדיון ר"ג. מרביתם הגיעו כשעתיים לפני פתיחת המשחק, אך נשארו ללא כרטיסים וחזרו כלעומת שבאו. בכל אותו הזמן לא היו כלל נציגים של חברת "לאן" או של ההתאחדות אליהם ניתן היה לפנות, כך על פי התביעה. בשלב מסויים, כחצי שעה לאחר שהחל המשחק והמהומה התגברה, השוטרים החלו לחלק כרטיסים לאוהדים. "גם חלוקת הכרטיסים הפרטיזנית היתה מלווה באנדרלמוסיה גמורה. הכרטיסים חולקו ללא כל אבחנה או פיקוח לכל מי שידו היתה ארוכה יותר, או שתחנוניו נוגעים יותר ללב", נכתב בתביעה.
חברת "לאן" הפיצה הודעה כבר באותו ערב כי מערכת המחשוב נותקה מקווי בזק, כנראה בשל גוף חיצוני שקרע את הקווים. החברה הבטיחה פיצוי מלא למי שלא נכנס לבסוף למגרש. התובעים אגב פנו לבזק בעצמם והתגובה שהם קיבלו קצת שונה: "לאחר בדיקה מעמיקה מאד התוצאה היא כי לא היתה תקלה כזאת. ייתכן והיתה תקלת תקשורת אחרת, אבל בשום אופן לא בתשתית ושירות בזק".
האוהדים טוענים שנגרם להם נזק אישי בגובה 1,200 שקל, ובגלל שמספר האוהדים שנקלעו למצב דומה הוא למעלה מ-2,000 הרי שסכום התביעה הכללי מוערך בכ-2.8 מיליון שקל.
תביעה ייחודית
מדובר בתביעה ייחודית מאוד, גם מבחינת השפה והדגשים שלה וגם מבחינה העילות המשפטיות. במידה והתביעה תתקבל הרי שזאת תהיה כנראה הפעם הראשונה שביהמ"ש יתייחס לזכות לראות משחק כדורגל כזכות שיש לעגן אותה משפטית. שהרי בבחינה משפטית צרה ניתן לטעון כי אותם אוהדים קיבלו את כספם חזרה ויהיה להם קשה להוכיח נזק כספי, או לפחות נזק שניתן לפצות עליו בבית המשפט. התובעים מודעים כנראה לחולשת הטענות, וציינו כי גם אם האוהדים לא חוייבו כספית הרי שהדבר לא מספק. "אין בעצם אי חיובם בעלות הכרטיסים כדי לפצות את התובעים על הנזק שנגרם להם. התובעים אינם מבקשים להשיבם למצבם הכספי טרם רכישת הכרטיסים, שאם זה היה רצונם מלכתחילה לא היו רוכשים כלל את הכרטיסים".
שתי העילות המשפטיות העיקריות בתביעה הן הפרת הסכם ורלשנות. לטענת עו"ד גורודיסקי, ההתאחדות ו"לאן" התרשלו בין היתר בכך שלא מינו נציגים שיטפלו בזמן אמת בבעיות, לא דאגו לדרך הפקת כרטיסים חלופית ומסודרת של כרטיסים במקרה של כשל במכונות האוטומטיות, גרמו לצפיפות ולא דאגו למנגנוני פיקוח ובקרה מתאימים.
אם בית המשפט יסכים לשמוע את התובעים ייתכן ובכך יימנעו את האסון באיצטדיון שטרם התרחש אך היה קרוב מתמיד הפעם.