הקיזוז עשה את שלו. הוא יכול ללכת
שש מסקנות מעונת 2009/10 שמסתיימת בדרמה גדולה ושאלות לא פתורות
1. הקיזוז חייב ללכת. מדובר בשיטה לא הוגנת ולא ספורטיבית שמציבה כוכבית גדולה על ההישג של הפועל תל אביב. נכון, החליטו בתחילת העונה על שיטת הקיזוז. ובכל זאת, זה לא הופך אותה לפחות לא הוגנת. היא, בניגוד לפלייאוף או פיינלפור, מורידה כל יתרון שקבוצה עמלה עליו לאורך העונה. בשיטה "רגילה" כגון פלייאוף הקבוצה שמסיימת ראשונה מקבלת יתרון יחסי. בשיטת הקיזוז אין דבר כזה. ההפך הוא הנכון: קבוצה שהתאמצה כל השנה ונלחמה כדי להשיג כל נקודה איבדה כל יתרון יחסי שלה. זה קצת כמו לעבוד כל החיים על הפנסיה ואז לגלות שזה לא הספיק. המכה המנטלית קשה מאוד ובגלל זה מכבי חיפה הפסידה אליפות.
2. הפועל תל אביב לא היתה הקבוצה הכי טובה בליגה. אולי בישראל אבל לא בליגה. הסיבה הפשוטה היא שהיא לא השיגה את אותה כמות הנקודות של מכבי חיפה ועל זה, בליגה נורמלית, נמדדים. נכון, הפועל תל אביב שיחקה את הכדורגל היפה ביותר ובכל זאת לא נותנים אליפות על כדורגל יפה – אז ארסנל היתה צריכה לזכות באליפות כל שנה, ברצלונה היתה צריכה לעבור את אינטר והולנד היתה צריכה לזכות במונדיאל 74'. כדורגל יפה הוא טוב ויפה אבל הוא לא תירוץ לזכייה באליפות לא הוגנת.
3. יעקב שחר והאוהדים הירוקים צריכים להכיר בעובדה שמכבי חיפה סובלת ממשבר מנהיגות מתמשך. השחקן החשוב ביותר של הקבוצה – יניב קטן – שוב נעלם ברגעים הכי חשובים של העונה. אתמול בבלומפילד זה שוב בלט לעין. שחקני חיפה חיפשו מנהיג על המגרש ופשוט לא מצאו. בשיפוץ הקבוצה לקראת העונה הבאה יצטרכו בחיפה לקחת בחשבון את העניין הזה. הכל טוב ויפה כשמובילים את הליגה ב-11 נקודות אבל בשיטת הקיזוז אף פעם לא יהיה 11 נקודות. צריך לקחת את זה בחשבון. הוגן או לא.
4. אין ספק, אגב, שהקיזוז עשה את שלו מבחינת יצירת עניין. וראשי ההתאחדות לכדורגל מאוד מרוצים מכך. הקיזוז יצר עניין ודרמה גדולים מהכדורגל והפועל תל אביב ומכבי חיפה הפכו לשיחת היום. "זה המתח שציפינו לו והוא היה ממש חזק", אומר רותם קמר, סמנכ"ל ההתאחדות לכדורגל. "הקיזוז הוכיח את עצמו. העניין בליגה חזר. הכדורגל הישראלי הוא הספורט הכי פופולארי בישראל וסוף הליגה העצים את זה". קמר טוען שצריך לתת לשיטת הקיזוז "לרוץ שנתיים" ואז היא תהפוך לטבעית כמו כל שיטה. אין ספק שבשביל לעורר עניין בליגה צריך אמצעים מלאכותיים – פלייאוף, פיינל-פור, ניקוד אקסטרה על כדורגל התקפי – משהו, אבל הוא צריך להיות הוגן. בכל מקרה, מגיע לאנשי ההתאחדות שאפו על היצירתיות שהחזירה לליגה את הצבע ללחיים.
5. ועכשיו נעסוק בנושא שכל אוהד כדורגל אוהב להתעסק בו: העתיד. ישנם כמה נושאים חשובים בליגה שההתאחדות צריכה להתעסק בהם כעת: הראשון: המשחק המרכזי בעונה הבאה. בערוץ 1 מחכים לכניסת הרפורמות כדי לראות אם הם בכלל יכולים להתחרות על המשחק המרכזי. זכייניות ערוץ 2, כהרגלן, מתרחקות מהכדורגל הישראלי וזה מובן מבחינתם כי חצאי גמר ליגת האלופות עדיין משיגים רייטינג גבוה יותר ועלויות ההפקה נמוכות הרבה יותר.
ספורטפייב, שותפת השיווק להתאחדות לכדורגל, עובדת כעת על סגירת הפרטים האחרונים לפני שיוצאים למכרז. מבחינת הסוכנות הגרמנית צריך למקסם את הרווחים. מבחינת הכדורגל הישראלי צריך לעשות את מה שנכון מבחינת מותגית. ולכאן נכנס ערוץ הספורט. בהתאחדות לכדורגל מאוד מרוצים מכניסתו המחודשת של ערוץ הספורט לכדורגל הישראלי. הערוץ עזר לצייר את הספורט בצבעים מחמיאים. גם את זה צריך לקחת בחשבון כשמדברים על המכרז לעונה הבאה.
הדבר השני שיש להתעסק בו הוא הבריאות הפיננסית של המועדונים. זה קריטי. בבקרה התקציבית מציינים שחלק מהקבוצות "הגיעו עם הלשון בחוץ לסוף העונה". אחי נצרת והפועל רמת גן עברו אסונות כלכליים. בבקרה ובהתאחדות מדברים על כך שמדובר בבעיות ניהול ספציפיות שנוגעות לקבוצות ולא בעיות פיננסיות אבל אין ספק שצריך מעקב חזק יותר על הפיננסים של המועדונים. בהתאחדות לכדורגל ובבקרה התקציבית מדברים על כך שיצטרכו לקחת בטוחות איתנות יותר, לעקוב אחר התשלומים לאורך כל העונה ואולי בכלל לדון על הורדת תקציב המינימום. בכל מקרה, אלו הנושאים שיעלו לדיון בקרוב.
דבר שלישי. לדרמה הגדולה נוסף אלמנט חדש-ישן: משחקים באותה שעה. ההתאחדות לכדורגל צריכה לעשות את כל המאמצים כדי שהמשחקים ישוחקו באותה שעה. היא תצטרך לבדוק מה השעה האידיאלית מבחינת האוהדים ולתת לכדורגל להיות משוחק בשעה הזו.
6. וזה מסר מהאוהדים: "אוהדים בכל רחבי אירופה שמעודדים את הקבוצות שלהם, חווים את אותה חוויה, של קשיים בלתי אפשריים עבורם לעקוב ולעודד את הקבוצה שלהם, בגלל שעות המשחקים. שעות משחקים שנקבעים בעיקר עבור הטלוויזיה ולא עבורנו, האוהדים.
בגלל החוזים עם הליגות, ההתאחדויות והמועדונים, חברות הטלוויזיה בכל אירופה צברו כוח עצום בקביעת ימי ושעות המשחקים. ימי המשחקים מפוזרים לאורך כל השבוע, ושעות ומועדי המשחקים הינם בלתי אפשריים עבור רבים מאוהדי הקבוצות, הן במשחקי בית והן במשחקי חוץ. מעקב אחר המספרים יגלה ששטחי פרסום והרצון להראות בשידור חי כמה שיותר משחקים בטלוויזיה, הפכו ליותר חשובים, מהצרכים והרצונות של האוהדים שבאים לעודד באצטדיונים.
עם זאת, אנחנו יודעים שהאווירה במגרשים שאנחנו יוצרים, היא חלק ממופע הכדורגל שהטלוויזיה מציגה! האוהדים במגרשים חיוניים למשיכה, ולעשיית רווחים וכסף מהמשחק! באותו הזמן, אלו האוהדים שבאופן קבוע נמנע מהם להשתתף ולעודד את הקבוצות שלהם על ידי אותם אנשים שמרוויחים מכך. התוצאה – הטלוויזיה והכדורגל רוצים למכור רגשות בעוד שאופן פריסת המשחקים גורם באופן ישיר לפגיעה באווירה במגרשים, ולהקטנת אותו החלק בקהל שאחראי לאווירה הזו.
זה הזמן שלנו לומר – עד פה! המשחק שלנו, הזמן שלנו!.