$
עסקי ספורט

המספרים של הפורמולה 1

מדריך כלכליסט לעונה הקרבה בפורמולה 1 פלוס קבוצות ונהגים

ניצן פלד 10:3111.03.10

עונת הפורמולה 1 מתחילה בסוף השבוע הבא. מדובר באחד ענפי הספורט החשובים והנצפים ביותר בעולם.

 

הענה תחל בבחריין ותגמר בנובמבר בגראנד פרי של איחוד האמירויות. בדרך יעבור הקרקס העשיר בעולם באוסטרליה, מלזיה, סין, ספרד (פעמיים - בוולנסיה וברצלונה) בריטניה, מונאקו, טורקיה, קנדה, איטליה, סינגפור, יפן, דרום קוריאה וברזיל.

לטוס רייסינג. אחת משלוש קבוצות חדשות לטוס רייסינג. אחת משלוש קבוצות חדשות

 

אלו המספרים שיעשו את העונה החדשה.

 

3

קבוצות

חדשות הצטרפו העונה לסבב פורמולה 1 (לוטוס רייסינג, HRT, וירג'ין רייסינג)

 

4

יצרניות רכב גדולות

עזבו בשנה וחצי האחרונות את פורמולה 1 (הונדה, טויוטה, ב.מ.וו, רנו)

 

4

יצרניות רכב

מספקות מנועים לכל הקבוצות (פרארי, מרצדס, רנו וקוזוורת'). ככה חוסכים כסף. לשם השוואה — 9 יצרניות סיפקו מנועים ל־10 קבוצות ב־2003

 

6

נהגים

מגרמניה יתחרו בסבב (הכי הרבה). ברזיל הבאה בתור עם 4

 

7

מירוצים

ייערכו השנה באסיה. הכי הרבה אי פעם

 

12

קבוצות יתחרו בסבב העונה

בשנה שעברה התחרו 10. היו 11 הצעות להקמת קבוצות חדשות שנדחו

  

1

מיליון דולר

פר מירוץ ההשקעה של ריצ'ארד ברנסון בבראון GP בעונה שעברה. הוא פשוט כיסה את הוצאות המסע המשותפות לאורך העונה (17 מירוצים)

 

 

בין 3 ל־6

מיליון צופים

למירוצים בבריטניה בלבד. מירוצים מעניינים במיוחד נכנסים ל־20 התוכניות הנצפות בבריטניה כמעט בכל שנה, עם כמעט 10 מיליון צופים.

 

20 עד 50

מיליון דולר

הוצאות פיתוח הרכב השנתיות של הקבוצות התחרותיות. והלא תחרותיות? לעתים פחות ממיליון (הן פשוט לוקחות מכוניות ישנות של קבוצות אחרות)

 

כ־400

מיליון דולר

ההוצאה השנתית של טויוטה בקבוצת פורמולה, בלי לאיים על שום תואר. עכשיו קצת יותר ברור למה היא עזבה. רק לפרארי תקציב דומה.

 

1.2

מיליארד דולר

סך כל ההכנסות מספונסרשיפ ומפרסום ב־2009. ירידה של 9% בהשוואה ל־2008

 

3.2

מיליארד דולר

סך כל ההכנסות של עשר הקבוצות אשתקד. עלייה של 52% בהשוואה ל־2003. השנה 12 קבוצות מכניסות סכום דומה בגלל עזיבת היצרניות הגדולות

 

 

ג'נסון באטן ולואיס המילטון. ישרתו את המלכה ג'נסון באטן ולואיס המילטון. ישרתו את המלכה צילום: אי פי אי

 

הקבוצות והנהגים:

 

מקלרן

בסבב מ-66'. אחת משתי הקבוצות הגדולות: 8 אליפויות יצרנים, 12 אליפויות נהגים.

 

נהגים:

ג'נסון באטן – אלוף העולם שהגיע מבראון GP. שבע ניצחונות בקריירה (6 מהם אשתקד).

לואיס המילטון – אלוף העולם ב-2008. הנהג השחור הראשון והאלוף הצעיר ביותר.

 

מרצדס GP

 

שבו לסבב לראשונה מאז שנת 55. בשנתיים שהיו קיימים (54-55) זכו ב-2 אליפויות נהגים.

 

נהגים

מיכאל שומאכר – הנהג הגדול בהיסטוריה (7 אליפויות) חזר אחרי 3 שנות פרישה.

ניקו רוזברג – נהג צעיר ומבטיח. בנו של אלוף עולם לשעבר. הגיע מוויליאמס.

 

רד בול

 

קיימת מאז 2005. ניצחה 6 מרוצים, כולם בשנה שעברה.

 

נהגים:

סבסטיאן פטל – אולי הנהג המבטיח בסבב. סגן אלוף העולם אשתקד בגיל 22 בלבד.

מארק וובר – נהג ותיק שבעונה שעברה סיים במקום ה-4, הישג השיא שלו.

 

פרארי

 

בסבב מאז 1950. הקבוצה האהודה והמעוטרת מכולן (16 אליפויות יצרנים, 15 אליפויות נהגים). הקבוצה הכי מזוהה עם שומאכר.

 

נהגים:

פליפה מאסה – הנהג הדרום אמריקאי הבכיר. בין 2006 ל-2008 סיים את העונה במקומות 3, 4 ו-2. לא התחרה מאז שנפצע ביולי האחרון.

פרננדו אלונסו – כנראה הנהג המוכשר ביותר כיום. זכה בשתי אליפויות על חשבון שומאכר (05 ו-06). סוף סוף ינהג במדים האדומים של יריבו.

 

וויליאמס

בסבב מאז 1978. זכתה ב-9 אליפויות יצרן ו-7 אליפויות נהגים. כולן בין 1980 ל-1997.

 

נהגים:

רובנס באריקלו – בן 38. מעולם לא זכה באליפות. פעמיים זכה בסגנות, פעמיים במקום ה-3 (לאחרונה: אשתקד), פעמיים ב-4. הגיע מבראון GP.

ניקו הלקנברג – רוקי טרי. אלוף ה-2GP (משהו כמו "ליגת המשנה" של הפורמולה). עוד כישרון גרמני צעיר.

 

רנו

בכורה בסבב: 77. צמד אליפויות יצרנים ונהגים, כולן הודות לאלונסו. בדצמבר מכרה רנו את זכויותיה לחברת השקעות מלוקסמבורג. השם, בינתיים, נשאר.

 

נהגים:

רוברט קוביצה – הגיע מב.מ.וו-סאובר (ב.מ.וו עזבה, סאובר נשאר. הסבר מיד), שם התקדם ממקום 16 ב-06 ל-4 ב-08. אשתקד סיים רק 14.

ויטאלי פטרוב – רוקי. הנהג הרוסי הראשון. סגן אלוף ה-2GP. הוחתם לא מעט בזכות הפוטנציאל השיווקי, התמיכה הממשלתית והעובדה שהביא עמו 8 מליון דולר בספונסרים.

 

פורס אינדיאה

בכורה בסבב: 08. בעצם, זוהי אותה גברת בשינוי אדרת מאז 91 (ג'ורדן עד 05, מידלנד ב-05-06, ספייקר ב-06-07).

 

נהגים:

אדריאן סוטיל – השתתף ב-52 מרוצים. סיים פעם אחת במקום ה-4 ועוד פעם ב-8. 22 פעמים כלל לא סיים.

ויטאנטוניו ליוצי – ב-44 מרוצי קריירה צבר 5 נק' (פעם אחת מקום 6, פעמיים מקום 8).

 

טורו רוסו

בכורה בסבב: 06. פטל העניק לה את הניצחון היחידי שלה באיטליה ב-08.

 

נהגים:

סבסטיאן ביומי – הראה ניצוצות בעונה שעברה כרוקי בקבוצה.

חיימה אלגרסוארי – ילדון ספרדי שנהג ב-8 מרוצים בקריירה, כולם בטורו רוסו בחצי השני של העונה שעברה.

 

לוטוס רייסינג

קבוצת הממשלה המלזית החדשה שתפסה את מקומה של ב.מ.וו. קשורה לקבוצת לוטוס האגדית רק בשם.

 

נהגים:

יארנו טרולי – מהוותיקים בסבב עם 219 מרוצים, אבל רק ניצחון אחד. הגיע אחרי 6 שנים בטויוטה, שפרשה מהסבב.

הייקי קובליינן – עונה רביעית לפיני שלא מראה כישרון כמו של הענקים הפינים האקינן ורייקונן, אלופי עולם בעשור האחרון. הגיע ממקלרן.

 

HRT

עוד קבוצה חדשה. הוקמה תחילה ע"י נהג העבר אדריאן קאמפוס ונקראה על שמו. איש עסקים ספרדי רכש אותה ממנו ושינה את שמה. כל זה עוד לפני שהתחרתה במרוץ בודד.

 

נהגים:

קארון צ'אנדוק – גם רוקי, וגם הודי. לא אמור לנצח מרוצים. כן אמור לפתוח את השוק ההודי.

ברונו סנה – רק האחיין של. רוקי. אם יהיה עשירית טוב כמו הדוד המנוח, הקבוצה הספרדית עשתה אחלה עסקה.

 

ב.מ.וו סאובר

לא באמת ב.מ.וו. קיימת מאז 70. בפורמולה מאז 93. הוקמה ע"י איש העסקים השוייצרי פטר סאובר. ב-2005 נמכרה לב.מ.וו, שעזבה אחרי העונה האחרונה. סאובר השתלט שוב על הקבוצה. בינתיים עוד קוראים לה ב.מ.וו.

 

נהגים:

פדרו דה לה רוסה – ספרדי ותיק (39) אבל חסר הצלחות. חוזר למסלול אחרי 3 שנים כנהג מבחן.

 קאמוי קובאיאשי – מעשית, מדובר ברוקי. נהג עבור טויוטה ב-3 המרוצים האחרונים של העונה שעברה, כשכולם כבר ידעו שהקבוצה לא תשוב ל-2010.

 

וירג'ין רייסינג

הקבוצה החדשה השלישית. ריצ'ארד ברנסון היה מהספונסרים הבולטים של בראון GP בעונה שעברה. עשה לו תיאבון העניין, ועם פתיחת המקום לקבוצות חדשות רצה אחת משלו. וקיבל. מחזיק ב-80% ממנה.

 

נהגים:

טימו גלוק – הנהג הגרמני ה-6 ברשימה (הכי הרבה). פתח את העונה שעברה בטויוטה בצורה טובה. לא הייתה לזה, או לקבוצה עצמה, המשכיות.

לוקאס די גראסי – עוד רוקי. עוד ברזילאי. עוד רוקי ברזילאי. ב-3 השנים האחרונות סיים במקומות 2, 3 ו-3 ב-2GP.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x