כך תיהפכו לסופרסטאר
ניתוח נתוני מכירות חולצות המשחק של ה־NBA מלמד היטב מה הופך שחקן ל"פופולרי", כלומר כזה שמכניס הרבה כסף לקבוצה ולליגה
"קובי בראיינט שוב השחקן הפופולרי ביותר" — את הכותרת הזו קוראים פעם בשנה, כשליגת ה־NBA משחררת נתונים לגבי מכירות חולצות המדים (חולצת רפליקה) מהחנות הרשמית ובאתר הליגה. אבל, מכיוון שאנחנו מתעבים את קובי, נתמקד דווקא במה שהופך שחקנים לפופולריים, כדי שתדעו איך לכוון את הקריירה שלכם בגלגול הבא, כשתיוולדו עם נתונים פיזיים שיאפשרו לכם להתחרות ב־NBA.
תשיגו פייס טיים — זמן מסך
אין מה לומר — אותה טכניקה שייצרה את הכוכבים ההוליוודיים משנות העשרים של המאה הקודמת, היא זו שמייצרת את הסופרסטארים של היום בספורט: הקלוז אפ. ברמה הפשוטה ביותר, קלוז אפ יוצר יכולת זיהוי בקרב הצופים. בין כל המידע שאנו מופגזים בו בעבודה ועל המסך, וגם במהלך המשחק — בין כל לובשי המדים, זיהוי אינו דבר פשוט. ברמה הבאה, כאשר אנחנו כבר יודעים להכיר ולשייך את הזהות גם בשטף המשחק, אנחנו כבר מבססים חיבור רגשי בינינו, הצופים, לבין הכוכב "שלנו".
אבל איך תבטיחו פייס טיים? שתי אפשרויות עיקריות:
א. עמדה. מה לעשות, משחקי ספורט הם ארוכים, והמצלמה מחפשת אובייקטים להתמקד בהם. וכפועל יוצא, מי שנמצא עם הכדור רוב הזמן, מקבל את זמן המסך, ועמו את הקלוז אפים, ואת ההילוכים החוזרים, שמציגים אותו כעל אנושי. כאן גם משפיע סגנון המשחק. אם כדורסל היה פעם ספורט של רכזים ושחקני פנים, היום הוא משחק של קלעים וסמול פורוורדים. וכך, תמצאו בין חמש החולצות הנמכרות ביותר שלושה קלעים או סמול פורוורדים, ומתוך 15 החולצות הנמכרות ביותר, שש הן של קלעים וסמול פורוורדים.
ב. ניוז טיים. זמן מסך לא חייב להיות רק בספורט סנטר (התוכנית שהמציאה את חדשות הספורט ונהפכה לבמה החשובה ביותר בספורט העולמי), אלא גם בחדשות רגילות. כלומר, תגיעו לעמודים הראשונים של הספורט. קובי בראיינט כבר הואשם באונס, אלן אייברסון הואשם בפירוק קבוצות. זה לא פוגע בפופולריות שלהם, לפחות לא בחנות בניו יורק.
שחקו בקבוצה משוק גדול
ארבע מחמש הקבוצות הפופולריות ביותר, מבחינת מכירת חולצות, הן משווקים גדולים. אמנם הלייקרס והסלטיקס הן גם שתי האלופות האחרונות, אך הניקס והבולס הן קבוצות לא מלהיבות, בלשון המעטה.
אין להתפלא על הפופולריות של הניקס בחנות ניו יורקית, אך הבולס, קבוצה בינונית לחלוטין, לא רק מוכרת היטב את חולצת הרפליקה של הקבוצה, אלא גם של הכוכב, דריק רוז, אף כי התואר "כוכב" קצת גדול על מידותיו. קחו את אחד השחקנים הטובים בליגה, קווין דוראנט, שעושה את מה שניבאנו בתחילת השנה – לוקח את אוקלהומה סיטי לפלייאוף במחוז המערבי הקשה. הוא שלישי בליגה בנקודות (29 למשחק). ובכל זאת, החולצה שלו מוכרת פחות מזו של דריק רוז או כרמלו אנתוני, בעיקר בגלל שהוא משחק בשוק מקומי הקטן (וגם בגלל שעדיין לא ביסס את תדמיתו כסופרסטאר).
תקפו את הסל
שחקן כמו שיין בטייה מיוסטון אמנם משחק הגנה נהדרת ותורם לקבוצה שלו בעצם נוכחותו, והוא גם אהוב על ידי כל המאמנים בליגה. אך האוהדים נמשכים דווקא לשחקנים בעלי אוריינטציה התקפית ברורה, כאלה שלוקחים את הכדור ותוקפים את הטבעת. מתוך השחקנים הפופולריים ברשימה, רק סטיב נאש הוא שחקן שמוכר בזכות יד זהב מטווח שלוש הנקודות, השאר לוקחים את הכדור וחושבים על דאנק.
נצחו
כבר כתבנו במדור זה שקבוצה שמנצחת מגדילה את קהל האוהדים שלה ואת שווי המותג שלה. אותו דבר נכון גם עבור המכירות. זה די פשוט: יותר ניצחונות, יותר שידורי טלוויזיה, יותר היכרות עם קבוצה ועם השחקנים. והרשימה מראה זאת בבירור: חוץ מהניקס, כל תשע הקבוצות האחרות הן קבוצות בעלות מאזן חיובי, רובן המכריע הן אורחות קבועות בפלייאוף.
או: היו לברון ג'יימס
אם אתם בעלים ומחפשים לעשות כסף, בחרו בדראפט של לברון ג'יימס. קליבלנד היא שוק בינוני, עיר מוכת אבטלה, נטולת סקס אפיל או כל דבר אחר שיגרום לכם להתעניין בה. ללא לברון לא היתה מוכרת חולצה אחת בעשור הזה. היום היא בראש רשימת מוכרות החולצות של ה־NBA.מה יקרה אם המלך יעזוב?
5 מוכרי החולצות המצטיינים של ה-NBA?
1. קובי בראיינט, לוס אנג'לס לייקרס.
הכנסות ב-2009: 31 מיליון דולר
שכר: 21 מיליון דולר
חסויות: 10 מיליון דולר
2. לברון ג'יימס, קליבלנד קאבלירס
הכנסות ב-2009: 42 מיליון דולר
שכר: 14 מיליון דולר
חסויות: 28 מיליון דולר
3. דווייט הווארד, אורלנדו מג'יק
הכנסות ב-2009: 26 מיליון דולר
שכר: 14 מיליון דולר
חסויות: 12 מיליון דולר
4. דריק רוז, שיקגו בולס
הכנסות ב-2009: כ-8 מיליון דולר
שכר: 5 מיליון דולר
חסויות: כ-3 מיליון דולר
5. דוויין ווייד, מיאמי היט
הכנסות ב-2009: 26 מיליון דולר
שכר: 14 מיליון דולר
חסויות: 12 מיליון דולר