איך ארגוני אוהדים מכניסים כסף?
ה־HUA הוא ארגון אוהדים שקם כדי לצמצם את האלימות במגרשים ולשלוח אוהדים למונדיאל. עד כאן הכל טוב ויפה, אבל בארגנטינה, כמו בארגנטינה, לכל מהלך חיובי יש גם צד פוליטי
לפני פחות מחודש, רגע לפני שנכנסה השנה האזרחית החדשה, היתה לחלק מאוהדי הכדורגל בארגנטינה עוד סיבה לחגוג. במבנה מפואר במרכז בואנוס איירס, סביב שולחנות עמוסים שמפניה, סושי וצ'וריפָאנֶס (גרסת מגרשי הכדורגל בארגנטינה לנקניקייה בלחמנייה) נחנך ה־HUA, איגוד מועדוני האוהדים הארגנטינים.
מדובר בגוף פוליטי שמאגד נציגי מועדוני אוהדים (ה"באראס בראבאס" המפורסמים) של 13 מקבוצות הליגה הראשונה בארגנטינה ועוד 49 מועדונים מליגות נמוכות יותר. מטרת האיגוד היא לגייס אוהדים ולממן את הנסיעה שלהם לגביע העולמי בכדורגל, שיתקיים ביוני הקרוב בדרום אפריקה. נוסף על כך, מתחייב הארגון לפעול לצמצום האלימות במגרשי הכדורגל בארגנטינה — דבר שהפך למכת מדינה — וכן לתמוך בפעילויות חברתיות שונות, בעיקר באמצעות תרומות לילדים נזקקים.
אחת האטרקציות בתוכניות של הארגון היא להקים במהלך המונדיאל בדרום אפריקה ביתנים, שבהם יזכו ילדים שחורים מאזור סווטו לקבל שיעורי קולנוע וכדורגל בחינם. הארגון כבר החל לפעול במהלך עונת הכדורגל האחרונה ולתלות במגרשי הכדורגל שלטים שנושאים את שמו, בצד ציור של פינגווין — סמלם של בני הזוג נסטור וכריסטינה קירשנר.
עד כאן הכל טוב ויפה, אבל בארגנטינה, כמו בארגנטינה, לכל מהלך חיובי יש גם צד פוליטי, שהוא בדרך כלל קצת פחות ספורטיבי. וכך בתמורה לסיוע שמקבל האיגוד מצד המדינה בכסף ובארגון, מתחייבים חבריו לקדם במגרשי הכדורגל את קמפיין הבחירות של הנשיא לשעבר נסטור קירשנר, שמתכוון לשוב ולהתמודד על הנשיאות ב־2011.
הקץ לאלימות?
"אנחנו רוצים להיות הדגל של קירשנר במונדיאל", הצהיר מרסלו מאז'ו, שעומד בראש הארגון החדש. מאז'ו - המקורב מאוד לקירשנרים (היה בעבר נהגו האישי של נסטור( - הוא גם אחד המנהלים הבכירים בתוכנית הרפורמה, שמובילה הנשיאה הנוכחית כריסטינה קירשנר לשינוי מפת התקשורת במדינה. הרפורמה הזו, לפי מתנגדיה, תחזק את אחיזת הממשלה בתקשורת ותחליש את העיתונות החופשית במדינה.
"בזכות התנועה שהקמנו, יותר מ־500 אוהדים יזכו לנסוע למונדיאל", הבטיח מאז'ו. כשנשאל מאין מגיע הכסף לפעילות, הסביר: "ישנם אנשי עסקים שמאמינים בנו ומוכנים לעזור. חוץ מזה, יש לנו עוד מקורות פיננסיים".
נוסף על כך, מתכוון הארגון החדש להפוך לחברה מסחרית של ממש. מאז'ו אישר שבכוונת ה־HUA למכור במגרשים מרצ'נדייז, דגלים וחולצות, ושההכנסות יימסרו לארגון החדש. מתקיימים גם מגעים עם גופים מסחריים כדי להכניס פרסומות לשלטי העידוד במגרשים. עוד תוכנית היא להקים בית ספר למאמנים, שיעביר שיעורים בהתכתבות לאוהדים חברי הארגון. ישנה גם כוונה לארגן קבוצה של אוהדים שתקיים משחקים עם קבוצות של שחקני עבר מפורסמים.
ההכנסות מכל הפעילויות האלה יועברו למימון נסיעת אוהדים למונדיאל, וכאמור, לתמיכה פוליטית במסע הבחירות של קירשנר.
ובינתיים רובץ איום אחר על נסיעתם של חלק מאוהדי הכדורגל הארגנטינים לדרום אפריקה. הרשויות בדרום אפריקה פרסמו בתחילת החודש את תוכנית המאבק שהם מתכוונים לנהל כדי למנוע מחוליגנים להיכנס למדינה ולהתפרע במהלך המשחקים וביניהם.
המהלך, שנעשה בשיתוף האינטרפול, מרכיב רשימת שמות של אוהדים מכל רחבי העולם שכבר נרשמו בעבר על מעשי אלימות ומשווה, בינה ובין רשימת הנוסעים שיגיעו למונדיאל. הגוף הממונה בארגנטינה על נושא האלימות במגרשים כבר הודיע לאחרונה כי ישתף פעולה באופן מלא עם הרשויות בדרום אפריקה, מהלך שמעמיד בספק את הגעתם של כמה מאותם 500, כיוון שחלקם כבר נושאים רישומים בגין אלימות.
לא צליינים תמימים
כך או כך, סיפור מסעם של האוהדים שיצליחו להגיע בקיץ לאליפות העולם עתיד להיות מונצח בסרט דוקו־ריאליטי. עיתון הספורט "אולה" פרסם החודש כי חברת הפקה מקומית ובמאי כבר מתארגנים לצילומי הסרט, ושכמה חברות כבר התעניינו בהשקעה כספית בפרויקט. יוצר הסרט חזר לאחרונה מדרום אפריקה, שבה הכין סרט על ההכנות המקומיות לקראת האליפות ואף שהוא מודה שאין לו ידע רב בכדורגל, הוא משוכנע שהסרט יצליח. "אני יודע שהאוהדים האלה הם לא בדיוק צליינים נוצרים תמימים", הוא אמר ל"אולה", "אבל התרשמתי שהם מאוד נחושים בדעתם להתאחד ולסיים את האלימות במגרשי הכדורגל ואני אעקוב אחריהם כדי לראות אם מדובר במציאות או בבדיחה. בסופו של דבר, השאלה אם הסרט יסתיים בטרגדיה או בסוף טוב — תלויה רק בהם".
דייגו, מפיק טלוויזיה
דייגו ארמנדו מראדונה, מאמן נבחרת ארגנטינה בזמנו החופשי, לא נח לרגע. לאחר שחזר לאחרונה לפעילות מעונש הרחקה של חודשיים בגין התבטאויותיו נגד עיתונאים, הוא מכין עכשיו הפתעה חדשה — ערוץ ספורט לכל המשפחה. מראדונה, שנבחר בתחילת החודש לאחד המאמנים הגרועים בעולם ב־2009, הודיע לפני שבוע בטקס ההשקה שהתקיים במקסיקו על הקמת ערוץ טלוויזיה חדש שניתן יהיה לצפות בו גם באינטרנט. הערוץ, 10eTV, יעלה לאוויר בסוף מאי או בתחילת יוני — ימים ספורים לפני בעיטת הפתיחה של המונדיאל (11 ביוני).
מאחורי היוזמה עומדים מראדונה עצמו, חברת הפרסום on&off וכמה משקיעים אלמונים. לדברי מקימי הערוץ, הוא צפוי להגיע למספר שיא של אנשים ברחבי עולם, והכוונה היא להרוויח מחסויות ומספונסרים, כמו גם מדמי מנוי בכבלים ובאינטרנט. "זה הערוץ הראשון בעולם שעוסק בבידור ספורטיבי לכל המשפחה", אמר מראדונה בשידור לוויין ששודר באירוע. נציג הערוץ, רודולפו קאוואלקאנטי, פירט מעט יותר בנוגע לתכנים הצפויים: "הייחוד שלנו יהיה שאנחנו נראה מקרוב את עולם הזוהר של הכדורגלנים. ננסה לספר את מה שאף אחד לא מספר עליהם, נהיה יותר קרובים אליהם מאשר אחרים ונקשיב למה שהם אומרים. לדייגו תהיה מילה בכמה נושאים".
"השנה אני הולך לשחק אותה בגדול", סיכם מראדונה, "אתם יכולים להגיד עליי הרבה דברים, אבל אי אפשר להגיד שאני לא מסתכן. אני מחכה לכם בחודש של המונדיאל". אגב, למראדונה זו לא תהיה התנסות טלוויזיונית ראשונה: ב־2005 הנחה תוכנית מצליחה בארגנטינה — la noche del diez, הלילה של מספר 10.