מה צפוי לשוק הספונסרשיפ ב-2010?
האם תעשיית הספונסרשיפ תצמח או תמשיך בשקיעתה מ-2009? זו השאלה הגדולה ששואלים את עצמם המומחים בתחום
האם תעשיית הספונסרשיפ תצמח או תמשיך בשקיעתה מ-2009? זו השאלה הגדולה ששואלים את עצמם המומחים בתחום.
לפי חברת IEG, השייכת לענקית הפרסום WPP Plc, המתמחה בספונסרשיפ, השוק בארה"ב כווץ ב-100 מיליון דולר ל-11.3 מיליארד דולר.
במשך שנים שוק הספונסרשיפ צמח ביותר מ-10% בשנה אבל כיום לפי וויליאם צ'יפס, בכיר ב-IEG: "חברות נסוגות מהסכמים ושואלות את עצמן מה הן מקבלות עבור ההשקעות שלהן".
עם זאת, לפי מחקרים רבים ומספר אנליסטים, הענקת חסות לספורטאי היא אחת מהדרכים היעילות והמוכחות ביותר לקדם נאמנות למותג ולעלות מכירות.
סגן נשיא סמסונג אלקטרוניקס הקוריאנית, המשקיעה סכומים גדולים בספורט, אמר: "הספורט הוא פלטפורמת שיווק אפקטיבית. מה שמושך במיוחד בו זה היכולת להגיע לקהלים רבים דרכו". סמסונג משקיעה בין השאר בצ'לסי, גביע אפריקה לאומות ובמשחקים האולימפיים.
לפי קית' האריס, יו"ר בנק ההשקעות סימור פירס (Seymour Pierce), שוק הספונסרשיפ יצמח בזכות הכלכלה הפורחת של המזרח. "בסין עם אוכלוסייה של 1.6 מיליארד איש יש שכבת ביניים שצורכת יותר, ובהודו גם נרשמת צמיחה בצריכה. זה יצר פלטפורמה אידיאלית לשיווק דרך ספונסרשיפ".
לפי האריס, הפרמיירליג יכולה ליהנות בצורה הניכרת ביותר מהצמיחה הזאת. לדבריו, 75% מהכניסות לאתר הקבצות האנגליות מגיעות מחוץ לבריטניה – כך שישנן אפשרויות רבות לקידום מותג גם דרך האתרים.
לפי מומחים, "התחום הבתולי" של שיווק דיגיטלי וספונסרשיפ דיגיטלי יאפשר לקבוצות כדורגל רבות לסלול את הדרך לחברות גדולות יותר בתחום.
הצד הפסימי יותר לגבי ספונסרשיפ רואה ספורטאי כגון טייגר וודס נכנס לצרות רצינית ומאבד חסויות בשווי של עשרות מיליוני דולר.
לפי "פורבס", ספונסרשיפ לספורטאי, לקבוצה או לאצטדיון לא משתלמת ביחס רכישת באנר בגוגל והחשיפה למאות המיליונים שהוא מביא.
ואכן, במהלך השנה האחרונה ביואיק נפרדה מטייגר וודס עוד לפני פרשות הבגידה ופפסי נפרדה מדיוויד בקהאם ומריה שראפובה. ב-2008 החליטה מיקרוסופט לא להאריך את חוזה החסות עם לברון ג'יימס. אגב, יצרנית הטרקטורים Cup Cadet גם כן יצאה מהסכם בשווי 2 מיליון דולר עם לברון ג'יימס.
חברות צריכות לחפש זיהוי טוב יותר עם הספורטאי שהן נותנות לו חסות, או כפי שהגדיר זאת עומאר סאעד, אנליסט מקרדיט סוויס: "חברות משלמות באופן שיטתי יותר מדי לשחקנים וקבוצות, במיוחד לאור הסיכונים הגדולים שמעורבים בהסכמי ספונסרשיפ כאלו".
תחום שעשוי לפרוח בעקבות ירידה באטרקטיביות של הספורטאי הבודד, הוא הענקת זכויות שם לתחרותיות ואצטדיונים. זכויות שם לאצטדיונים הכניסו ל-122 הקבוצות המקצועניות בארה"ב 187 מיליון דולר, המהווים 1% בלבד מההכנסה הכוללת שלהם – כך שיש לאן לגדול.
מעניקת החסות הגדולה ביותר בארה"ב היא נייקי, שמחזיקה בהתחייבויות חסות בשווי 4 מיליארד דולר.