העוצמה עברה לצד הכחול של מנצ'סטר
החובות העצומים של מנצ'סטר יונייטד הם נכות אדירה בקרב נגד הכסף הגדול של אבו דאבי
ב-2003 נכנס רומן אברמוביץ' לכדורגל האנגלי עם שקים של כסף שאפשר לזרוק על הקבוצה אותה רכש – צ'לסי. את עונת 2003/04 סיימה היריבה העירונית של צ'לסי, ארסנל, כאלופה ללא הפסד – הישג חסר תקדים. ארסנל שלטה בלונדון אבל הכסף הגדול של אברמוביץ' שינה זאת במספר שנים. נכון, ארסנל עדיין הקבוצה הלונדונית האהודה יותר וגם המוצלחת יותר מבחינה היסטורית, אבל הכסף הרוסי הפך את צ'לסי לנציגה הבכירה של הכדורגל בבירת הממלכה.
זה קרה בעיקר דרך שוק העברות השחקנים. צ'לסי השקיעה מיליונים שלארסנל לא היו (בגלל שלא היו לה בעלים שמוכן להכניס את היד לכיס) כדי להביא את השחקנים המובחרים ביותר ולשלם להם משכורות שאף אחד אחר לא היה יכול לשלם. לעיתים צ'לסי ממש חטפה שחקנים שארסן ונגר עקב אחריהם במשך זמן רב – מייקל אסיין, למשל.
במקביל, ארסנל נכנסה לחובות הקשורים בבניית האצטדיון החדש שלה, שאמור להבטיח את מקומה כאחת מהקבוצות המכניסות ביותר באירופה בשנים הבאות.
החובות, כמובן, השפיעו גם על ההחלטות המקצועיות של ארסן ונגר, שקיבל אישור להתחיל תהליך ארוך טווח, שכלל בתוכו הסתמכות על אקדמיית הנוער המעולה של המועדון ומכירת שחקנים מובילים בהצעות כספיות נדיבות. התהליך הפך את ארסנל לפחות תחרותית אבל לרווחית. צ'לסי, שבשנים האחרונות רשמה הפסדים פיננסים אדירים, מילאה את ארון הגביעים שלה.
פחות מעשר שנים אחרי אותו תהליך בלונדון ונראה כי גם מנצ'סטר תחווה אותה נדידת עוצמה לצד אחר של העיר. ושוב, הגורמים לשינוי הצפוי הם הכסף הגדול של מועדון אחד והחובות הגדולים מצד שני.
היום פורסם כי השייח' מאנסור, הבעלים של מנצ'סטר סיטי, השקיע 395 מיליון ליש"ט מהונו המוערך ביותר מ-500 מיליארד ליש"ט, במועדון הכחול של מנצ'סטר סיטי כדי לכסות חובות והפסדים כספיים (יותר מ-92 מיליון ליש"ט השנה). ההשקעה הזו היא רק ל-17 החודשים הראשונים שלו במועדון ולפני ההשקעה המאסיבית של הקיץ האחרון (בו הביא את עמנואל אדאביור, קרלוס טבס, גארת' בארי ועוד לקבוצה.
טובעים בחובות
באותה תקופה, משפחת גלייזר, שרכשה את מנצ'סטר יונייטד ב-2005, לא הכניסה ולו דולר אחד מכיסה לקבוצה, שבגלל הרכישה שקועה בחובות של 700 מיליון ליש"ט.
הבעלות של משפחת גלייזר אף גזלה כסף מהמועדון. בשלוש השנים שעד יוני 2008 שילמה החברה האם של יונייטד 263 מיליון ליש"ט בריביות על החובות בלבד. החוב של הקבוצה לקרנות הגידור ולבנקים, מהם לקחו הגלייזרים את ההלוואה, זינק מ-540 מיליון ליש"ט ב-2005 ל-699 מיליון ליש"ט ב-2008. כעת הגלייזרים מחפשים לממן מחדש את החובות – מה שצפוי להגדיל את החוב של המועדון בעוד כמה מיליונים טובים.
הגלייזרים טוענים כי הקבוצה עצמה לא מושפעת מהחובות – אבל את הטענה הזו ניתן להגדיר בפשטות כבולשיט. המועדון סיים ברווח תפעולי של 80 מיליון ליש"ט את השנה שהסתיימה ביוני 2008 אבל בגלל תשלום ריבית של 69 מיליון ליש"ט סיים את השנה בהפסד של 43 מיליון ליש"ט.
את הכסף הגדול שהרוויחו ממכירת כריסטיאנו רונלדו לריאל מדריד לא הוציאו בחזרה על שחקנים. כ-20 מיליון ליש"ט ממנו הושקעו (בתשלומים) ברכישת גבריאל אוברטן, אנטוניו ולנסיה ומייקל אואן (שבא בחינם). אלכס פרגוסון טוען כי זה בגלל ש"שווי השחקנים בשוק לא רציונלי", הרבה בגלל המעורבות של השייח' מאנסור בשוק.
מנצ'סטר יונייטד גם החליטה לא להחתים שחקנים מעל גיל 26 בסכומים גדולים – מה שכמובן יקשה על פרגוסון לרכוש שחקנים מוכחים כגון פרנק ריברי ודויד ויאה. ייתכן, שבגלל תקציב שכר קשיח יותר, ייאלץ המנג'ר הסקוטי לוותר על בעלי משכורות גבוהות כגון נמנייה וידיץ'.
בדומה לארסנל, גם במנצ'סטר יונייטד החלו בתהליך הצערה של הסגל עם תוצרי האקדמיה המשובחים שלה. אבל לצערם של אוהדי היונייטד, קבוצתם אולי תכניס יותר ממנצ'סטר סיטי, אבל לא תוכל להשקיע את הסכומים הללו בשחקנים בגלל שאין לה "שוגר דדי" שיכול לכסות הפסדים תפעוליים עצומים. יונייטד כעסק בפני עצמה מנוהלת בצורה נפלאה, אבל כחלק מאימפריית העסקים של גלייזרים היא סובלת מהריסוק של הכלכלה האמריקאית – בעיקר בסקטור בו הגלייזרים היו פעילים במיוחד – נדל"ן.
אזהרה: ליגת האלופות בפתח
הגעה של מנצ'סטר סיטי לאחד מארבעת המקומות הראשונים בפרמיירליג והעפלתה לליגת האלופות עשויה להפוך את שוק העברות של הקיץ הבא לאחד מהמעניינים והמשמעותיים ביותר בכדורגל העולמי. הכדורגלנים הבכירים ביותר (והסוכנים שלהם) אוהבים כסף אבל הם גם אוהבים את ליגת האלופות. אם תעפיל לליגת האלופות, תהפוך הסיטי, שיכולה לשלם יותר מכל אחד אחר בשוק, למוקד משיכה לכוכבים הגדולים בכדורגל העולמי.
מנצ'סטר יונייטד, לעומת זאת, תצטרך להיכנס לשוק העברות עם תקציב מצומצם יחסית. הסיטי היא מכונית פורמולה 1 כפי שהגדיר זאת ארסן ונגר. מנצ'סטר יונייטד, לעומת זאת, היא מכונית פאר שנאלצת לסחוב מטען חורג של חוב.
פייר פליי פיננסי או מכירה
איך בכל זאת תוכל מנצ'סטר יונייטד להימנע מלהפוך לקבוצה השנייה של מנצ'סטר? ובכן, כל עניין הפייר-פליי הפיננסי שמישל פלאטיני מקדם אמור לצמצם את השקעות הבעלים – שזה היתרון היחיד של הסיטי כאמור. הבעיה הגדולה היא כי מנצ'סטר יונייטד, כנראה, לא עומדת בתנאים בגלל החובות שקשורים ברכישת המועדון. הפתרון, כך נראה, הוא במכירת המועדון.
מי יקנה מטען חורג של חובות אדירים? זו כבר שאלה לכתבה אחרת.