אבי לוזון איש השנה
יו"ר התאחדות הכדורגל עושה את העבודה עבור חברות תיירות הספורט
המאמר "לאן נעלם הכדורגל הישראלי?", שפורסם ב"כלכליסט" ב־10 בנובמבר, סקר את מגמת הירידה ברייטינג של הכדורגל הישראלי ואת חוסר הרצון המובהק של הערוצים השונים לשדרו. בהמשך למאמר זה ראוי לדון בתופעה הרסנית לכדורגל הישראלי (ומצוינת לחברות מהסוג שלנו) שאותה קשה יהיה לעצור — האהדה לקבוצות זרות.
חברות תיירות הספורט זוכות בשנים האחרונות לעדנה כלכלית. מספר הישראלים אשר מבלים במגרשי הכדורגל העולמיים עולה בהתמדה. משנת 2007 עד 2009 כמות הכרטיסים שמכרנו ב־Sports Events 365 לישראלים קפצה בכ־600%. הסיבות לאובדן העניין בכדורגל הישראלי נטחנו עד דק: המתקנים, הרמה, הכיסוי הטלוויזיוני, השיטה לחישוב הנקודות ועוד. דוגמה מהשטח שלא קיבלה הד תקשורתי היא היציע המזרחי באצטדיון רמת גן. האוהדים ביציע זה נאלצים לעמוד על כיסאותיהם לכל אורך המשחק בשל חוסר בכוחות סדרן ומיקום אומלל של מזנונים החוסמים את שדה הראייה. התוצאה המיידית היא שילדים במקרה כזה אינם מסוגלים כלל לראות את המשחק. להערכתי אנשי ההתאחדות אינם מודעים לבעיה זו ממרומי מושביהם בצד המערבי המרווח.
בעיות אלו מביאות באופן ישיר לירידת הרייטינג של משחקי הנבחרת וליגת העל, אבל אינן מלוות כלל באובדן עניין הציבור הישראלי בכדורגל. הן רק מביאות לשינוי בהעדפות הצרכנים.
מהניסיון שצברנו בשנים האחרונות עולה כי ילדים ממשיכים לבחור להם קבוצה בגיל 3 עד 7. בישראל לרבים מהם הקבוצה איננה ישראלית אלא אחת מאריות אירופה (צ'לסי, ברצלונה, ריאל מדריד, ארסנל וכדומה). הסיבה לכך פשוטה. כמות המידע (שידורים, כתבות, קטעי וידיאו, אתרי אינטרנט ועוד) שניתן לקבל על קבוצות אלו עולה בהרבה על מה שניתן לקבל על קבוצות ישראליות.
המצב זהה כמובן עם אוהדי כדורגל מבוגרים, אשר בוחרים לעקוב אחר הקבוצות האירופיות ופחות אחר הישראליות שאותן ליוו בילדותם. התוצאה הברורה וההרסנית היא שפוטנציאל האוהדים של הקבוצות הישראליות הולך ומתכווץ.
האם ניתן לתקן? להערכתי כן. אבל לשם כך יש לשנות תפיסה.
הכדורגל הישראלי הוא מוצר. כדי למשוך אליו קהל צרכנים יש לשווק אותו ככזה. להתאחדות יש מוצר גרוע והיא אינה עושה הרבה כדי לשווק אותו ללקוחות פוטנציאליים. ההנחה היא שהאוהדים יגיעו מעצמם. לכן לא צריך לדאוג לנוחות, חניה ראויה, מחיר סביר ואיכות משחק. אני כאוהד קבוצה בישראל (מכבי נתניה) וכאוהד הנבחרת מעולם לא קיבלתי כל פנייה אישית להגיע למשחק.
אף אחד במכבי נתניה אף לא יודע שאני אוהד הקבוצה, אף על פי שבמהלך השנים היו לקבוצה ולנבחרת אין ספור הזדמנויות לקבל את שמי ופרטיי האישיים.
יש לראות באוהד לקוח ולא משהו המובן מאליו. זו תפיסה שלא הגיעה לראשי הכדורגל שלנו — ובראשותם ההתאחדות לכדורגל. כן, אבי לוזון עושה עבורנו, חברות תיירות הספורט, עבודה טובה. היינו בוחרים בו כאיש השנה שלנו ללא היסוס.
דרור לוי הוא משנה למנכ"ל Sports Events 365