לאן נעלם הכדורגל הישראלי?
המשחק המרכזי איבד עשרות אלפי צופים בקדנציה של אבי לוזון; ערוץ הספורט לא מעוניין לקדם מגזין לסיכום המחזור; צ'רלטון בכלל לא רוצה לגעת בכדורגל הישראלי; ערוץ 1 מנצל אותו כדי להעלות את הרייטינג של "מבט". הכדורגל הישראלי כמוצר טלוויזיוני בשפל חסר תקדים
בימים שקדמו למסיבת העיתונאים שבה הכריזו שערוץ 1 ישדר את המשחק המרכזי מדי שבוע בעונת 2009/10, היו דיונים גם לגבי תוכנית סיכום המחזור (המגזין). בערוץ 1 אמרו שהיו שמחים לקבל את התוכנית, אבל הכספים שמעורבים בנושא זה טיפה גדולים מדי עליהם. אחרי הכל, על המשחק המרכזי התחייב ערוץ 1 להעביר 13 מיליון שקל. כ־3.5 מיליון שקל מהסכום הזה אמורים להגיע מקופת רשות השידור המדולדלת. הטוטו וחסויות אמורים לכסות את שאר העלויות - וכרגע, כך נראה, ערוץ 1 לא יצליח להעביר את הסכום הזה במלואו.
ההסתייגות של ערוץ 1 לא מנעה מיו"ר ההתאחדות לכדורגל אבי לוזון להודיע כי ערוץ הספורט מנהל מו"מ עם רשות השידור על מכירת המגזין. כמובן שערוץ 1 לא משדר את המגזין שמוצנע איפשהו בלוח השידורים של ערוץ הספורט. ההתאחדות, אגב, עדיין לא חתמה על חוזה (באופן רשמי) עם ערוץ הספורט לגבי זכויות השידור של המגזין ומגוון זכויות אחרות.
אם תהיתם, כן, הליגה הישראלית משודרת בטלוויזיה הישראלית אבל זה בסדר, לא רק אתם לא מודעים לכך. רוב האוכלוסייה בוחרת להתעלם מהכדורגל המקומי.
וזו מגמה שנמשכת זמן רב. בעונת 2006/07 הרייטינג הממוצע למשחק המרכזי היה 15.3% סולידי. בעונה שלאחר מכן הוא ירד ל־13%. בעונת 2008/09 הגיע כבר לשפל של 12.4%, והעונה, כך נראה, לא יעבור את ה־11.5%.
בערוץ 1 מרוצים. הם רצו לקדם את "מבט" עם המשחק המרכזי ואכן יש עלייה בנתונים של מהדורת החדשות המרכזית. ברשות מדברים גם על כך שלפתע פתאום מתקשרים מפרסמים שבכלל לא הכירו בערוץ 1. אבל המשחק עצמו לא ממש מציג מספרים שבהתאחדות יכולים להיות מרוצים מהם.
גורמים בהתאחדות מאוד רצו שערוץ הספורט ייקח את המשחק המרכזי. פערים כספיים עם HOT ו־yes , שניהלו את המו"מ, סנדול של הרגולציה וחילוקי דעות בקשר לניהול השידורים מנעו מזה לקרות. עם זאת, לוזון, שדחף לחתימה עם הרשות, צייר את החתימה עם ערוץ 1 כמהלך אסטרטגי: "זה אירוע חשוב שבו מחזירים את הכדורגל הישראלי לערוץ 1", אמר. "חשוב שהכדורגל הישראלי יגיע לכל בית. זה יחזיר עטרה ליושנה". אגב, ההחלטה האסטרטגית החשובה היא לשנה אחת בלבד. הכדורגל כבר מזמן לא בכל בית.
אינטרס אחד, הרבה רצונות
כדי להבין לאן נעלם הכדורגל הישראלי מהמרקע שכלם צריך להבין את הגורמים הפועלים בשוק. ישנה ההתאחדות לכדורגל, שמטרתה המוצהרת היא לגייס כמה שיותר כסף לליגה; ישנה סוכנות הספורט הגרמנית, ספורטפייב, שרכשה את זכויות השידור מההתאחדות בכ־13 מיליון דולר לעונה וצריכה למכור אותן בכמה שיותר כסף כדי לרשום רווחים מהן (מה שקרה בשנים האחרונות); ישנה צ'רלטון, מפעילת ערוצי ספורט 1 וספורט 2; ישנו ערוץ הספורט; ישנם מפעילי הכבלים והלוויין; וישנה רשות השידור. גם למועצה ללוויין וכבלים חלק בעניין וכנראה שיהיה לה חלק גדול יותר אם וכאשר יגישו בהתאחדות בג"ץ על הרגולציה החדשה שלפי אנשי כדורגל, פוגעת בקניין של ההתאחדות וקבוצות הכדורגל וגורמת לירידה בעלות זכויות השידור, אבל זה לכתבה אחרת.
בכל מקרה, לכל הגורמים יש אינטרס אחד, כביכול: שכמה שיותר אנשים ירצו לראות כדורגל ישראלי. מטרת ההתאחדות היא לקדם את הכדורגל הישראלי, ופופולריות של המשחק בישראל היא קטגוריה אחת לפיה בודקים את בריאות המשחק ועבודת ההתאחדות. ספורטפייב צריכה לקדם את הכדורגל הישראלי כדי לרשום עליו רווחים. צ'רלטון בנתה את ערוצי הפיי שלה על כך שיש לה את שני מוצרי הספורט הפופולריים ביותר בישראל - הפרמיירליג האנגלית וליגת טוטו הישראלית. ערוץ הספורט יודע שהתחרות מחייבת שגם לו יהיה את הכדורגל הישראלי. HOT ו־yes צריכות את הכדורגל בשביל המאבק נגד הטלוויזיה החינמית. ערוץ 10 וערוץ 2 לא במשחק.
בפועל, הגופים מסוכסכים ביניהם במגוון נושאים שבמרכזם כסף, והתוצאה היא שהכדורגל הישראלי נכחד מהמסכים. ההתאחדות לכדורגל מחויבת להסכם עם ספורטפייב. גורמים בתקשורת וגם בהתאחדות עצמה אומרים שיכול להיות שראשיה דואגים יותר מדי לגבי הכסף וזנחו את המוצר עצמו. בפאנל "כלכליסט" שנערך בתחילת העונה אמר אבי בר, מנכ"ל ערוץ הספורט, ש"שראשי הכדורגל הישראלי האמינו בטעות שהמוצר שלהם שווה 21 מיליון דולר ולא ממש השקיעו בו".
בהתאחדות משוכנעים כי ישנה קונספירציה בקרב כל ערוצי התקשורת שמטרתה להוריד את מחירי זכויות השידור של הכדורגל. עם זאת, גורמים בהתאחדות אומרים שאולי באמת היו צריכים לעשות יותר מאמץ כדי לקדם את המוצר הטלוויזיוני או לבחור שותפים מתאימים יותר למשחק המרכזי, שאר המשחקים והמגזין.
השותף המתאים הזה, לפי אנשי ספורטפייב, הוא ערוץ הספורט ש"יודע איך לקדם מותג ברמה הכי גבוהה".
הקודים של הפרומואים
ואולם, לערוץ הספורט אין אינטרס לקדם את הכדורגל הישראלי, וזאת בגלל יחסי עבודה בעייתיים עם ראשי ההתאחדות לכדורגל - יחסי עבודה, אגב, שנפגעו בעבר גם בגלל עניין כספי, כמובן. את היחס לכדורגל הישראלי אפשר לזהות בפרומואים לשידורים.
את משחקי מכבי תל אביב ביורוליג, למשל, מקדמים בערוץ הספורט בלי סוף. גם מהפרומואים של משחקי ליגת ה־NBA עם עמרי כספי אי אפשר להתעלם. ליגת האלופות והכדורסל הישראלי הם גם שני מוצרים שמקודמים הרבה יותר מהכדורגל הישראלי וערוץ הספורט משקיע בהם הרבה יותר - מבחינת משאבים וכוח אדם, וזאת אף שבערוץ הספורט מודעים לכך שהכדורגל הישראלי אמור להיות "הלחם והחמאה" של הערוץ. רק שבלי שיתוף פעולה עם ההתאחדות אין ממש רצון שם לקדם אותו, ולכן תוכנית סיכום המחזור מסתתרת איפשהו בלוח השידורים. את השערים מהמחזור האחרון אי אפשר לראות באתר - או שלא רוצים שיראו באתר.
ערוץ הספורט, לעומת זאת, כן מקדם את ליגת ווינר – שהיא פחות פופולרית מליגת טוטו אבל לפחות מתנהלת כשותפה אמיתית ובשיתוף פעולה מלא עם התקשורת.
זה לא שעם ישראל שונא כדורגל. ההפך. כשיש כדורגל טוב שמוגש בצורה טובה, הוא צופה בו ונהנה. ישראל היא סוג של אימפריה מבחינת שליחת אוהדים למגרשים במדינות זרות. ישראלים קנו כעשרת אלפים כרטיסים למשחקי המונדיאל הקרוב בדרום אפריקה - הכי הרבה בעולם ביחס לאוכלוסיית המדינה.
גם מבחינה טלוויזיונית אירועי כדורגל גדולים מושכים רייטינג לא רע - וזאת אף שיותר מ־50% מהאוכלוסייה טוענים כי כדורגל לא מעניין אותם כלל.
עוד סכסוך ועוד סכסוך
גם הסכסוך בין ההתאחדות לכדורגל לבין חברת צ'רלטון בנוגע לזכויות השידור נותר ללא פתרון. בית המשפט המחוזי בתל אביב האריך השבוע את המועד של שידורי ליגת העל בצ'רלטון לפחות עד 17 בינואר. כזכור, לפני תחילת העונה הודיעה צ'רלטון כי היא מוותרת על שידורי המשחקים המשניים של ליגת העל - שאותם רכשה לתקופה שבין 2006 ל־2012. החברה הפסיקה להעביר כספים להתאחדות, שמצדה צריכה להתמודד עם מחסור של 27 מיליון שקל שלא הגיעו או יגיעו מצ'רלטון.
אורי שילה, מנכ"ל ההתאחדות, "לא רואה את צ'רלטון מפסיקה לשדר עד תום העונה". הוא אומר שכל הנושא בתהליך בוררות ואי אפשר לפרט על העניין. גם בצ'רלטון לא ממש מוכנים לדבר על הנושא.
עם זאת, בחברה מדברים על כך ש"אין רצון לגעת יותר בכדורגל הישראלי" וש"ההתאחדות לכדורגל דרדרה את הכדורגל למצב שהוא היום". בהתאחדות, כמובן, אומרים שהשידורים הרעים של צ'רלטון "שלא עומדים במפרט הטכני" הם הסיבה לכך שהכדורגל הישראלי נראה רע על מסך הטלוויזיה. הם טוענים גם שצ'רלטון עמדה מאחורי רעיון הגדלת הליגה, מה שצ'רלטון מכחישה בתוקף.
להתחיל מחדש?
הכדורגל הישראלי במשבר. מקצועי ושיווקי. אחד הסיבות לכך היא אובדן אמון הציבור בו – הן כמוצר ספורטיבי והן כמוצר טלוויזיוני. אם פעם המשחק המרכזי היה מושך כ־25% ויותר לערוץ 2, אז היום הכדורגל הישראלי הפך לפרסונה נון גרטה בסלונים רבים בישראל. מישהו צריך ללחוץ על כפתור ה"ריסט"ולהתחיל מחדש. הכל. אבל מי יהיה אמיץ מספיק לעשות זאת?