$
עסקי ספורט

עונת שיא שמתחילה בשפל

מינהלת ליגת ווינר מציגה העונה תקציב שיא - 20 מיליון שקל - אבל גם מספר שיא של קבוצות שיתנהלו לפי תקציב מינימום של 4.2 מיליון שקל ועננה כבדה שמרחפת מעל הכדורסל הישראלי. הקשיים אינם פוגעים באופטימיות של ראשי המינהלת, שבטוחים כי המוצר שלהם שווה הרבה יותר

אביתר לנג 09:1925.10.09

ליגת הכדורסל של ישראל החלה אמש בשיאה של הסערה עקב התאבדותו של מוני פנאן, מנהלה המיתולוגי של מכבי תל אביב ו"הבנק" האפור של האישיות הבכירות ביותר בענף. לא כך היו רוצים להתחיל את הליגה במינהלת ליגת ווינר. במינהלת דווקא היו רוצים לדבר על כך שבפעם הראשונה יגיע תקציבה ל־20 מיליון שקל, תקציב שיא בזמן המשבר הפיננסי, שנובע מעבודה שיווקית אינטנסיבית.

 

בסוף החודש, בישיבת דירקטוריון המועצה להסדר הימורים בספורט, אמור ההסכם השיווקי של טוטו־ווינר עם המינהלת לקבל אישור ולהיחתם. ההסכם בשווי 7.1 מיליון שקל, הסכום הגבוה ביותר שקיבלה המינהלת בהיסטוריה מספונסר ראשי, אבל יש המאוכזבים ממנו. "עשינו עבודת תחקיר גדולה בנוגע להסכם הספציפי עם טוטו־ווינר ושכרנו משרד פרסום חיצוני", מסביר אבנר קופל, יו"ר המינהלת. "לפי הנתונים שקיבלנו, אותו הסכם פרסומי־שיווקי שאנחנו מקבלים עליו קצת יותר מ־7 מיליון שקל שווה במציאות יותר מ־19 מיליון שקל בחשיפה. עם זאת, הבעיה היא שהסיכויים למצוא מישהו שישלם את הסכום הזה הם קלושים".

 

 

אוהדי הפועל חולון. תקציב מינימום, בקושי אוהדי הפועל חולון. תקציב מינימום, בקושי צילום: טל שחר

 

טלוויזיה בבית ובאולם

 

תקציב המינהלת מורכב ממכירת חבילות ספונסרשיפ (כ־7 מיליון שקל מטוטו־ווינר והשאר מנותני חסות אחרים) ומחבילת זכויות שידור ותקצירים בטלוויזיה ובאינטנרט (כ־7 מיליון שקל מערוץ הספורט וכחצי מיליון שקל מאתר וואן).

 

במינהלת עובדים כעת על דרכים חדשות להגדיל את ההכנסות מפעילות שיווקית. בימים אלה אף מדסקסים שם על הקמת ערוץ טלוויזיה משלה בעונה הבאה. כרגע הרעיון נמצא בבחינה וכלל לא בטוח שמשרד התקשורת ייתן אישור להקים ערוצים מסחריים חדשים. עם זאת, חברה חיצונית ששכרה המינהלת בודקת כעת את עלויות הקמת הערוץ ובמקביל גם דרכים להעצים את ההכנסות מהשיווק דרך שיתופי פעולה עם גופי תקשורת קיימים.

 

התוכנית הריאלית יותר היא לרכוש מערכת שעונים חדישה לכל המגרשים. השעון יהיה על מסך טלוויזיה ענק שאפשר יהיה גם לפרסם בו ולשדר הילוכים חוזרים של מהלכי המשחק. במינהלת מכנים את הפיתוח שכעת עובדים עליו "הוספת ממד טלוויזיוני" לצופים באולם.

 

הפעולות ייצאו לפועל רק אם השורה התחתונה שלהן תהיה רווח ולא הפסד. למרות ההכנסות הגבוהות של המינהלת נראה כי מצבן של הקבוצות לא השתפר.

 

חצי ליגה במינימום

 

חמש קבוצות יחיו השנה על תקציב מינימום של 4.2 מיליון שקל — עלייה משלוש קבוצות שתפקדו בשנה שעברה בתקציב מינימום. הקבוצות שחיות על תקציב מינימום השיגו אותו בקושי.

 

תקציב המינימום מורכב מ־400 אלף שקל שמעביר טוטו־ווינר כהקצבה לכל קבוצה. המינהלת מעבירה עוד מיליון שקל, וההקצבה ממרכז הספורט היא כ־150 אלף שקל. את השאר צריך לקושש מרשויות מקומיות ומספונסרים, שהכנסותיהם נפגעו מאוד מהמשבר.

 

זו הפעם הראשונה מאז עברה ליגת העל לידי המינהלת שיש חמש קבוצות שמציגות תקציב מינימום. הקבוצות עירוני נהריה, עירוני רמת גן, הפועל עפולה, אליצור מכבי נתניה והפועל חולון — כולן העמידו את תקציבן על 4.2 מיליון שקל ולא על גרוש אחד יותר. בעקבות כך הביעו גורמים במינהלת אכזבה אבל הם מבינים את המצב.

 

"הקבוצות הוזהרו השנה על ידי המינהלת שלא לקחת התחייבויות מעבר למה שיש להן", אומר קופל. "אני חושב שיש אנשי עסקים אחראים, לדוגמה לני רקאנטי מבני השרון, שמבינים בכלכלה ובעסקים ומביאים את זה לכדורסל. עדיף לנו שהקבוצה תהיה פחות אטרקטיבית אבל שתשמר את המסורת ותהיה נכונה לשנים הבאות ולא תתפרק", הוא מוסיף.

 

הירידה הגדולה ביותר בתקציב לעומת עונה שעברה היא של הפועל חולון, שתקציבה בעונה שעברה היה כ־6 מיליון שקל והעונה צנח לתקציב המינימום.

 

 

לא תהיה קריסה

 

קופל מאמין שלא נראה העונה קריסות כגון זו של עירוני נהריה בשנה שעברה (שנאלצה לשחרר חצי קבוצה בגלל אובדן הספונסר הראשי, ישקר). "אני מרוצה שכולם עברו בקרה תקציבית", אומר קופל. "מעבר לזה, אני גם שמח מאוד שיש העונה יהודים אמריקאים שמשקיעים בקבוצות כמו נתניה, חיפה וירושלים — וזה חשוב מאוד בעיניי עבור הליגה". מכבי חיפה, למשל, מוצאת לנכון גם למכור את זכויות השידור שלה לערוצי טלוויזיה אמריקאיים. לא שהכסף מכך גדול מדי, אבל החשיפה המובטחת מהצטרפותו של ג'רמי טיילור, כוכב התיכונים, עשויה לעזור לג'ף רוזן, הבעלים, לכסות חלק מההוצאות.

 

"זו הפעם הראשונה מאז הוקמה המינהלת שהתקציב יהיה כה גבוה, יותר מ־20 מיליון שקל", מסכם קופל. "אלו הכנסות שנובעות מעבודת שיווק אגרסיבית ואינטנסיבית שלנו".

 

בינם לבין עצמם במינהלת מרוצים ממצב השיווק של ענף הכדורסל לעומת זה של הכדורגל. אמנם פרשת מוני פנאן זוכה לכותרות הגדולות ביותר ומקשה על פתיחת הליגה

 

בראש נקי, אבל מבחינת נוכחות בתקשורת הכדורסל חזק מאוד — אפילו לאחר כישלון נבחרת ישראל באליפות אירופה האחרונה.

מבחינת המינהלת הכי חשוב שהמשחקים ישודרו והספונסרים יזכו לחשיפה (שהיא בעיקרה חיובית). ערוץ הספורט, שותף לשידורים בטלוויזיה, מקדם את המשחקים במרץ, הרבה יותר מאשר הוא מקדם את הכדורגל הישראלי. בכירים בערוץ הספורט מדברים גם על הנאה משיתוף הפעולה של המינהלת (בניגוד לגופים אחרים) —

גורם שכמובן יעזור במשא ומתן על חוזה השידורים הבא.

 

האם עד הפיינלפור ישכחו בארץ את פרשת פנאן המסואבת ויתרכזו רק בכדורסל? ספק גדול. כל מה שהמינהלת יכולה לעשות מבחינתה זה לעבוד כדי שגם בשנה הבאה תקציבה יהיה 20 מיליון שקל ויותר.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x