$
עסקי ספורט

מה שטוב לג'יטר טוב לבייסבול

רשתות השידור בארצות הברית מרוצות מההתקדמות של הניו יורק יאנקיז בפלייאוף והליגה מרוצה כי ההצלחה שלהם תעזור בחתימה על החוזים הבאים. לפתע פתאום התקציב הגדול בהיסטוריה של המשחק נראה מוצדק לחלוטין

מייקל בוטיאו, בלומברג 11:1312.10.09

גבוה מעל הכביש הראשי במרכז אטלנטה משקיף לו דרק גי'טר משלט חוצות אלקטרוני המתנוסס לא רחוק מהמשרדים הראשיים של TBS, ערוץ הטלוויזיה בבעלותו של טד טרנר, זהו אחד הסימנים הבולטים לכך שאנו נמצאים בתחילת עונת הפלייאוף של ליגת הבייסבול בארצות הברית.

 

הקפטן של הניו יורק יאנקיז הופיע לראשונה על שלט החוצות ב-11 בספטמבר, אפילו שהקבוצה הביתית, אטלנטה ברייבס עוד הייתה בעיצומו של המסע שלה לעבר הפלייאוף. מאמציה של אטלנטה נכשלו, אך ג'יטר והיאנקיז העפילו לפלייאוף, זאת לאחר שבשנה שעברה נכשלו לעשות זאת בפעם הראשונה ב-14 העונות האחרונות. החזרה שלהם למשחקי פלייאוף היא חדשות טובות לרשתות השידור ולהכנסות של החברה. ההצלחה שלהם עשויה אפילו להועיל לבייסבול בטווח הארוך, לאחר שחוזי החסות והטלוויזיה הנוכחיים יסתיימו.

 

 

דרק ג'יטר. השחקנים החדשים עזרו ליאנקיז לחזור לפלייאוף ולרשתות השידור לעשות רווחים דרק ג'יטר. השחקנים החדשים עזרו ליאנקיז לחזור לפלייאוף ולרשתות השידור לעשות רווחים צילוןם: אי פי

 

"מותג הספורט המוכר בעולם"

 

"הם כנראה מותג הספורט המוכר ביותר בעולם", אמר נשיא TBS דיוויד לוי, בריאיון שהעניק שעות לפני המשחק הראשון של היאנקיז בסיבוב הראשון של הפלייאוף נגד מיניסוטה טווינז. הם ניצחו 7-2. "ליאנקיז יש הרבה אוהדים בהרבה מאד מקומות".

 

לוי בן ה-47 אמנם טרח להדגיש שלרשת אין קבוצות מועדפות, אך אי אפשר להכחיש את החשיבות של היאנקיז, שמחזיקים במספר שיא של 26 אליפויות. הרייטינג של הסיבוב הראשון בפלייאוף צנח ב-24% בשנה שעברה כשהם לא השתתפו.

 

2008 הייתה השנה הראשונה מאז שביתת השחקנים ב-1994, שהיאנקיז לא הצליחו להעפיל לפלייאוף. המשחקים בסיבוב הראשון משכו 4.3 מיליו צופים, בהשוואה ל-5.7 מיליון ב-2007, כך על פי נתוני חברת המחקר נילסן.  משחק הפתיחה של היאנקיז נגד מיניסוטה זכה ל-19% רייטינג יותר מהמשחק של לוס אנג'לס דודג'רס נגד שיקגו קאבס בסיבוב הראשון של הפלייאוף של 2008.

 

בשנה שעברה אף אחת מסדרות הסיבוב הראשון בפלייאוף לא הוכרעה במשחק חמישי ומכריע. "אם בסיבוב הראשון מגיעים עד למשחק חמישי, לא משנה מי משחק אנשים יצפו", אומר לוי, המשמש בתפקידו הנוכחי מאז 2003. "אך ככל שהמשחקים מתקדמים והעלילות מתפתחות, התקווה היא שאפילו אוהדים אקראיים יצפו, וזה הוכח בשנה שעברה".

 

כל מה שיימכר בעתיד מבוסס על הישגי העבר

 

בעונה שעברה צפו בארצות הברית קרוב ל-13.4 מיליון אנשים במשחק מספר שבע בגמר הליגה האמריקאית בין הרד סוקס וטמפה ביי ששודר בערוץ TBS של טיים וורנר, המספר הגבוה ביותר של צופים במשחק פלייאוף בליגת הבייסבול ששודר בערוצי הכבלים.

 

TBS ורשת פוקס שבבעלות ניוז קורפ חולקים בזכויות השידור למשחקי ליגת הבייסבול עד 2013, החוזים שווים יותר מ-3 מיליארד דולר. TBS תשדר את משחקי הסיבוב הראשון בפלייאוף ואת סדרת הגמר של הנאשונל ליג, ואילו פוקס תשדר את גמר האמריקן ליג ואת הוורלד סירייס. היאנקיז משחקים באמריקן ליג.

 

מכיוון שמחירי הפרסום נקבעים זמן מה לפני תחילת הפלייאוף, הרייטינג הגבוה יותר שילווה ככל הנראה את המשחקים של היאנקיז לא יהיה בעל השפעה ישירה ומיידית על ההכנסות של הרשתות. גם ההכנסות של ליגת הבייסבול ושל הקבוצה לא יעלו באופן מיידי, זאת מכיוון שחוזי חסות הם לרוב רב שנתיים. הרווח יבוא לידי ביטוי רק בשנים הבאות, מסביר מארק גניס, נשיא ספורטסקורפ, חברת ייעוץ לקבוצת ספורט משיקגו שעבדה בעבר עם היאנקיז.

 

"כל מה שיימכר בעתיד מבוסס על הישגי העבר", אומר גניס. "כך שאם היאנקיז יצליחו השנה, והעניין שהקבוצה מעוררת יעלה, ההשפעה לא תתבטא בהכנסות של העונה, אלא בעונה הבאה ובזו שאחריה, כשיגיע הזמן לחתום על חוזי חסות ושידור חדשים תהיה לניצחונות השפעה על הערך של החוזים הללו".

 

150 אלף דולר לחצי דקת פרסום

 

טרנר גובה בין 70-80 אלף דולר עבור פרסומת של חצי דקה בסיבוב הראשון של הפלייאוף, ובין 120-150 אלף דולר למשחקים בסיבוב השני, כך על פי פרסומים באתר מדיה וויק. TBS לא הסכימה לחשוף את התעריפים שלה.

 

בין 1999-2008 הרוויחה היאנקיז בממוצע עוד 1.93 מיליון דולר עבור כל אחד מ-42 משחקי הפלייאוף הביתיים ששיחקה. לעומת זאת, מיניסוטה טווינס הרוויחה 1.53 מיליו דולר עבור עשר משחקי הפלייאוף הביתיים ששיחקה באותה תקופה. ליגת הבייסבול עצמה הרוויחה 5.6 מיליארד דולר בעונה הרגילה של 2008, עלייה מ-1.6 מיליארד דולר בעונה הקודמת.

 

החזרה של היאנקיז לפלייאוף תשפיע גם על העסקים בניו יורק. תאגיד הפיתוח הכלכלי של העיר פרסם בשבוע שעבר דו"ח לפיו כל משחק פלייאוף באצטדיון היאנקיז מייצר הכנסות בגובה 6.7 מיליון דולר בשל הוצאות האוהדים, השחקנים והתקשורת על בתי מלון, תחבורה ואוכל. הקבוצה יכולה לשחק עד 11 משחקים בבית במהלך הפלייאוף.

 

תקציב של 210 מיליון דולר

 

שבעה שלטי חוצות מעטרים את רחובות אטלנטה בפרסומות לקראת סדרת הפלייאוף בבייסבול, דרק ג'יטר המככב במדי היאנקיז מאז 1995 מופיע בחמישה מתוכם.

 

ברחבי ארצות הברית הציב ערוץ הטלוויזיה שלטים דומים המציגים כוכבים נוספים כגון אלברט פוהולס מסנט לואיס קרדינלס והקאצ'ר של הלוס אנג'לס דודג'רס, ראסל מרטין. בקנה מידה לאומי, ג'טר מופיע על 60% מהשלטים. היאנקיז חיוניים לכך שגם צופים אקראיים ידבקו למסכי הטלוויזיה במהלך משחקי הפלייאוף.

 

מעטות הן קבוצות הספורט שהשם שלהן נרדף לכסף כמו היאנקיז. תקציב השכר שלה עמד העונה על 210 מיליון דולר והיה הגבוה ביותר מכל הקבוצות בליגה, זוהי השנה ה-11 ברציפות שהקבוצה מוציאה את הסכומים הגבוהים ביותר על השחקנים מקרב 30 הקבוצות.

 

לפני העונה הנוכחית, השנייה תחת אימונו של ג'ו ג'ירארדי, הצליחה הקבוצה לפתות את המגישים CC סבתיה ו-AJ ברנט עם חוזים ארוכי טווח בשווי 243.5 מיליון דולר. ניו יורק גם העניקה למארק טיישרה חוזה לשמונה שנין בשווי 180 מיליון דולר. השינויים הובילו את הקבוצה העונה למאזן של 103 ניצחונות מול 59 הפסדים, המאזן הטוב ביותר בליגה. טיישרה חבט העונה 39 הום ראנס, ומספר החבטות הרב ביותר באמריקן ליג.

 

זו העונה הראשונה שבה הקבוצה משחקת באצטדיון החדש שנבנה בעלות של 1.5 מיליארד דולר בברונקס ממש מעבר לכביש מהאצטדיון הישן.

 

בעוד ש-TBS משדרת 26 משחקים בימי ראשון, כולל בעונה הסדירה, את משחקי הסיבוב הראשון ואת סדרת הגמרת של הנאשונל ליג, ההכנסות של פוקס תלויות בעיקר במשחק האול סטארס ובמשחקי הפלייאוף. "חשוב לרשת להשיג רייטינג גבוה יותר באירועים הללו כדי ליהנות מרווחי הפרסום", מסביר גניס. "אף קבוצה לא מייצרת כל כך הרבה עניין וצפיות, בייחוד בפלייאוף, כמו היאנקיז".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x