שערוריית הרמאות בפורמולה 1 תפגע ברנו
יצרנית הרכב הצרפתית תסבול בגלל שראשי קבוצת הפורמולה 1 מואשמים כי נתנו הוראה לנהג שלהם, נלסון פיקה ג'וניור, להתרסק בכוונה
רנו מתמודדת עם קנס וניסיון למצוא ספונסר חדש בגלל שערוריית הרמאות שמעורבת בה קבוצת הפורמולה 1 שלה.
הקבוצה הודיעה ב-16 בספטמבר שלא תערער על האישומים מטעם ה-FIA, התאחדות הספורט המוטורי העולמית, לפיהם תכננו בקבוצה שהנהג נלסון פיקה ג'וניור יתרסק בגרנד פרי של סינגפור בשנה שעברה, זאת כדי לעזור לחבר הקבוצה פרננדו אלונסו לזכות במרוץ.
ב-2007 קבוצת מקלרן נקנסה ב-100 מיליון דולר כיוון שריגלה אחר המתחרה פרארי. נציגי רנו השתתפו בשימוע היום בפריז.
לדברי מארק ג'נקינס, מרצה לאסטרטגיה עסקית באוניברסיטת קרנפילד הבריטית, השערורייה תפגע גם בחיפושים של קבוצת הפורמולה 1 של רנו אחר ספונסר שימלא את מקום ING, שהעניקה חסות לקבוצה בשווי 90 מיליון דולר בשלוש השנים האחרונות. ING הודיעה על סיום הסכם החסות הגדול בקיץ, הרבה לפני השערורייה.
"הרבה השלכות שליליות"
"יש הרבה השלכות שליליות", אמר ג'נקינס, שכתב ספר על פורמולה 1. "אחת השאלות הגדולות היא 'איך הם ישיגו מימון חסות החל מהשנה הבאה?'".
פיקה (24) ניצל מפגיעה כשמכוניתו התנגשה בקיר בטון לאחר 14 מתוך 61 סיבובים בזמן שאלונסו נכנס לעצירה ב"פיט". אלונסו, שהחל את המרוץ במקום ה-15, התקדם לאחר שנהגים אחרים נכנסו בעקבותיו לפיטס מיד לאחר פינוי השברים.
פיקה הברזילאי, בנו של הנהג נלסון פיקה, אלוף העולם שלוש פעמים, העיד בפני ה-FIA על התקרית לאחר שרנו פיטרה אותו. הוא לא סיים במקום גבוה מהעשירי בעשרת המרוצים הראשונים השנה.
"בטווח הקצר אין ספק שההתמקדות התקשורתית תזיק לרנו", אמר ריצ'רד יוסטון, אסטרטג מותג מווף אולינס. המקרה מסיט את תשומת הלב מארבע מכוניות האבטיפוס החשמליות לגמרי שהחברה השיקה בשבוע שעבר בתערוכת הרכב בפרנקפורט, הוא הוסיף.
בתוך כך, פלאביו בריאטורה, שעמד בראש הקבוצה מאז הקמתה, והמהנדס הראשי פאט סימונדס, עזבו את תפקידיהם ב-16 בספטמבר, מה שעשוי לצמצם את הסנקציות מטעם ה-FIA, לדברי נאזיר חוסיין, לשעבר סגן יו"ר ה-FIA. "החבר'ה הלכו, הם עזבו וזה אומר הרבה", אמר חוסיין. "אם האחראים פרשו, האם הוגן לפגוע ברנו?"
גם אלונסו יעזוב
רנו רכשה את הקבוצה של בנטון גרופ בעבור 120 מיליון דולר בשנת 2000 והנהג הספרדי אלונסו זכה באליפות הנהגים ב-2005 וב-2006. רנו סיפקה בעבר מנועים לקבוצות הפורמולה 1, כולל וויליאמס.
יצרנית הרכב הצרפתית, שתאבד את אלונסו - שיעבור בנובמבר, לפי המגזין האיטלקי "אוטו ספרינט" לקבוצה של פרארי - עשויה לנסות לצמצם את ההשקעה בפורמולה 1 בגלל השערורייה, אמר ג'נקינס.
לדבריו, אף שביולי רנו נרשמה לתחרויות עד 2012, היא עשויה לוותר על הנהלת הקבוצה. דוברת רנו, פטריציה ספינלי, סירבה להגיב. "רנו עשויה לחזור ולהיות ספקית מנועים ולהשאיר את הסיכונים לאחרים", אמר ג'נקינס.
עדכון: רנו הורחקה מכל פעילות בענף למשך השנתיים הקרובות.כך קבע היום (שני) ה-FIA. פלאביו בריאטורה, שלא עירער על האישומים כנגד קבוצתו ועזב את תפקידו, ספג עונש הרחקה מכל פעילות בפורמולה 1 ללא הגבלת זמן. המהנדס הראשי של רנו, פאט סימונדס, שגם הוא עזב את הקבוצה בעקבות החשדות והאישומים, ספג עונש דומה, אך ל-5 שנים.