כמה כסף ירוויח יוסאיין בולט?
האצן מג'מייקה הוא האיש המהיר בהיסטוריה. האם הוא יוכל להתעשר כמו טייגר וודס או רוג'ר פדרר?
המסלול באצטדיון האולימפי בברלין היה עֵד לספרינטים למאה מטר החשובים בהיסטוריה. הראשון היה הריצה החשובה בהיסטוריה האנושית - זו של ג'סי אוואנס באולימפיאדת 1936 מול עיניו הבוחנות של אדולף היטלר. הריצה החשובה השנייה היא זו של יוסאיין בולט, שביום ראשון בערב שבר שיא עולם בלתי נתפס של 9.58 שניות.
מהיר מדי
ואולם, לצערם של המארגנים ושל בולט, כולם מדברים על כשרות ההישג.
בימים שהובילו לתחרות, רבים בהתאחדות האתלטיקה הגרמנית רמזו שבולט משתמש בחומרים משפרי יכולות - האסורים והכל כך מוכרים בקרב האליטה של האתלטיקה העולמית - זאת לאחר שתוצאות של חומרים חשודים נמצאו בשתן של חמישה אצנים מג'מייקה. שניים מהם מתאמנים, כמו בולט, במועדון הריצה של קינגסטאון אצל המאמן גלן מילס.
נוסף על כך, במקום השישי בריצת הניצחון של בולט תמצאו את דוויין צ'יימברס הבריטי, לשעבר אלוף עולם שנתפס בעבר עם חומרים אסורים בדמו. כיום הוא רץ ללא ספונסר, בציוד משומש, ואיגוד האתלטיקה דורש ממנו להחזיר את 120 אלף הדולר שבהם זכה. צ'יימברס בן ה־31 נשאל לפני המרוץ אם הזוכה שלו יהיה ספורטאי נקי. “אם זה מה שאתם רוצים להאמין בו, לכו על זה", אמר.
בולט, לפי התפיסה האירופית, פשוט מהיר מדי - וזה עוד לפני המרוץ אתמול. אבל אִמרה זו מכעיסה את המאמן שלו, גלן מילס, שאמר לעיתונות הגרמנית: “אנשים באירופה שכחו איך לרוץ. הם נוהגים בכלי הרכב שלהם, הם משתמשים באוטובוסים ואינם יודעים עוד איך לרוץ בצורה נכונה. יוסאיין מגיע מפינה של ג'מייקה היכן שאין כמעט אוטובוסים, היכן שילדים הולכים קילומטרים כדי להגיע לבית הספר. לכן הרצים מג'מייקה כל כך מוכשרים. והם גם אינם מפונקים”.
ההסבר לא הכי משכנע, למען האמת. וזה בגלל שריצת מאה מטרים נגועה בסמים זה שנים רבות: מהאצן הקנדי־ג'מייקני בן ג'ונסון, שהציג דומיננטיות משתקת; דרך הספרינטר האמריקאי טים מונטגומרי, שהשתמש בעקביות בסמים משפרי יכולות כדי להשיג שיאי עולם; ועד מריון ג'ונס שנשלחה לכלא לאחר ששיקרה בנושא.
אולי החשד לשימוש בסמים מסביר גם מדוע בולט, ללא ספק אחד הספורטאים הגדולים בתבל, אינו מרוויח כמו ספורטאים מפורסמים פחות ממנו.
כמה בכל זאת הרוויח אתמול בולט אחרי שרץ 9 שניות ו־58 מאיות? הוא זכה ב־180 אלף דולר - 80 אלף עבור הניצחון ועוד מאה אלף על שיא העולם. הוא עתיד להמשיך לקבל סכומים דומים על כל אליפות שהוא יתחרה בה (כרבע מיליון דולר עבור השתתפותו בלבד), ועוד סכומים גבוהים על שיאי עולם שישבור בעתיד.
בולט גם חתום עם נותני חסויות מרכזיים כגון יצרנית המשקאות הקלים גייטורייד, חברת הסלולר הג'מייקנית דיג'יסל וחברת הלבשת הספורט פומה. חברת הלבשת הספורט הגרמנית משלמת לו כ־1.5 מיליון דולר לשנה, וחשוב מכך, מתעתדת להפוך אותו למותג ספורט בעל משך חיים ארוך כמו זה של טייגר וודס או רוג'ר פדרר, שני ספורטאים נטולי רבב.
השילוב המושלם
אם יתברר שבולט נקי - שהוא לא טוב מכדי להיות אמיתי - הוא יצליח להגיע לרף הזה בקלילות. זאת מכיוון שהוא, כמו וודס ופדרר, מעורר את דמיון ההמונים. אמנם, בעולם הכלכלי של חסויות ספורט מצומצמות האתלטיקה נפגעת, אבל ספורטאים מהדרג הגבוה ביותר נפגעים פחות. "בולט הוא השילוב המושלם בין בידור לבין יכולת־על", אמר גרהארד יינצקי, המארגן של פסטיבל האתלטיקה בברלין.
בעצם נוכחותו בולט מעורר את הרגש של הקהל. גם כי הוא מנפץ שיאי עולם, מה שמוסיף ממד של אירוע היסטורי, וגם כי הוא שחצן, חייכן ונעמד בתנוחת הקשת המפורסמת שלו. בולט הוא כבר מותג חזק, ועכשיו רק נותר לו להרוויח מזה כסף - והמון. ויש לאתלטיקה העולמית אינטרס שזה יקרה.
למרות הגלובליזציה, מכירת זכויות השידור והחסויות, האתלטיקה חייבת תמיכה מקומית חזקה בכל תחרות. אליפות העולם בברלין, למשל, מכסה את רוב התקציב מכספי המקומיים. תקציבה עומד על 44 מיליון יורו: 15 מיליון מתוכו מייצרים 500 אלף כרטיסים שנמכרים - בעיקר למקומיים. עוד 20 מיליון מגיעים מכספי משלמי המיסים בברלין עצמה, והשאר מחסויות ומזכויות שידור (האתלטים יקבלו 7 מיליון יורו בפרסים).
כך שהחשיבות שיש למקומיים באליפויות אתלטיקה עצומה, ולכן למארגנים היה חשוב להביא כמה שיותר מקומיים אליה. שמות גדולים כמו בולט והשיאים שהוא שובר חשובים לאתלטיקה, כי הם מביאים אנשים ליציעים וגם גורמים להם לקנות מרצ'נדייז כגון ספוג בצורת תנועת הקשת שלו. באירוע של ליגת הזהב בפריז, למשל, מכירות הכרטיסים שולשו מהרגע שהג'מייקני הודיע שישתתף.
ריקי סימס, הסוכן של האצן שממוקם בלונדון, מדבר על בניית המותג של בולט, ומציג נכס שמניב הכנסות של כ־10 מיליון דולר בשנה מפרסים וחסויות. שלושה אירועים נחשבים למשמעותיים ולמניבים במיוחד עבור האצן הגבוה, הכוללים מרוצים שאותם הוא מסיים בפחות מעשר שניות. כלומר, בולט עושה כ־10 מיליון דולר בשנה על מספר מועט - ומהיר במיוחד - של הופעות.