הערב: מכבי חיפה והפועל תל אביב נלחמות על חוזה השידור הבא
הערב יתקיים "משחק עונה" אמיתי. הקבוצות צמודות זו לזו בטבלה והמשחק הזה עשוי להכריע מי תהיה אלופה, ואולי, רק אולי, הוא גם ישפיע על מכרז זכויות השידור של ליגת העל בעונה הבאה
בדצמבר האחרון הגיעו נציגי הערוצים הישראליים לכנס בהתאחדות לכדורגל שערכה חברת שיווק הספורט הגרמנית, ספורטפייב.
בכנס התלוננו נציגי ערוצים 10, 5, רשת וחברת צ'רלטון על רמת המוצר ששמו כדורגל ישראלי. התלונות היו בעיקר על המתקנים שמצטלמים נורא ואיום, על יחס אנשי הקבוצות לצוותי טלוויזיה וכמובן על רמת הכדורגל. "איך מצפים ממישהו נורמלי ליהנות מהמשחקים האלה?" , שאלו הנוכחים.
ראשי ההתאחדות התלוננו מנגד על כך ש"הפרשנים הורגים את המשחק" - שאי אפשר למכור כדורגל אם כל מה שהפרשנים עושים זה לרדת על הרמה. במהלך הפגישה העבירו נציגי ספורטפייב את ספר הנהלים החדש של ההתאחדות למשחקי ליגת העל, בעצם חוברת הדרכה שעניינה איך לשדר את המשחקים (בכמה מצלמות, מאילו זוויות וכו') בצורה הטובה ביותר.
על שני דברים מהותיים לא דיברו בכנס: האחד, על המצב המשפטי השורר בין החברות המשדרות לבין ההתאחדות לכדורגל - ערוץ הספורט, צ'רלטון וערוץ 10 היו או עדיין בעיצומם של מאבקים משפטיים עם ההתאחדות; השני, על הנתק המוחלט בין הציבור לבין הכדורגל הישראלי.
רייטינג כמעט משפיל
בשבוע שעבר הנתק הזה נראה לעיני כל בנתוני הרייטינג. משחק חשוב בין הפועל תל אביב לבני סכנין, שתי קבוצות שלהן קהל אוהדים לא קטן בארץ, הביא לערוץ 10 רייטינג משפיל כמעט של 7.6%.
בשבוע שעבר היו אנשים עסוקים בעיקר במדורות ל"ג בעומר. זה מסביר את הרייטינג הנמוך, אבל לא מסביר מדוע ככל שהעונה מתקדמת והמתח בצמרת גובר, הציבור מעדיף להתעלם מהכדורגל הישראלי.
משחקי הסיבוב השלישי בליגה רושמים עד כה רייטינג של 11.5% בממוצע בלבד, נמוך יותר מהרייטינג הממוצע של הסיבוב הראשון (12.8%) והסיבוב השני (13.2%). מנגד, משחק ליגת האלופות בין ברצלונה לצ'לסי ששודר ברשת משך יותר מ־26%.
יתרה מכך, נתונים מדויקים על צופים במשחקים עצמם אין באופן רשמי אבל האווירה האופפת את הענף היא שהרבה אנשים מעדיפים שלא להגיע אליהם. עם זאת, למשחקי ליגת האלופות הישראלים באים בהמוניהם והם מוכנים לשלם כסף רב בשביל לראותם.
הישראלים אוהבים כדורגל. אבל לא כדורגל ישראלי.
משחק חשוב באמת
הערב ישחקו הפועל תל אביב ומכבי חיפה ב"משחק עונה" אמיתי. הקבוצות צמודות זו לזו בטבלה והמשחק הזה עשוי להכריע מי תהיה אלופה ואולי, רק אולי, ישפיע גם על מכרז זכויות השידור של ליגת העל בעונה הבאה.
ההתאחדות לכדורגל תוציא בימים הקרובים את המכרז לשידור המרכזי של ליגת העל. המכרז יצא כשרקע מצב כלכלי קשה של הערוצים והגבלות חדשות שהטילה מועצת הלוויין והכבלים על שידורי הספורט.
כבר עכשיו אפשר להכריז שמעולם לא יצא מכרז עלוב כל כך.
ההתאחדות מכרה את המשחק המרכזי בפעם הקודמת במחיר שנראה כיום דמיוני - 6.5 מיליון דולר לעונה. ערוץ 10 שילם את רוב הסכום הזה אבל אין סיכוי שהוא ישלם שוב סכום דומה.
בהתאחדות לכדורגל לא מוכנים להתפשר בנושא הזה, אבל הם בבעיה. ערוץ 10 רוצה את הכדורגל הישראלי אצלו אבל לא רוצה לשלם יותר מ־3 מיליון דולר עבור המשחקים האלה. ואין ממש תחרות עליהם: רשת לא תיכנס לזה, ערוץ הספורט לא יכול להיכנס לזה, קשת לא רוצה להיכנס לזה ולערוץ 1 אין הכסף או היכולות להרים משחק מרכזי בכל שבוע. כך שבעצם רק ערוץ 10 נשאר בשוק לשידור המרכזי.
אם הפועל נגד חיפה יהיה אירוע מרגש ומעניין שיצליח להביא רייטינג גבוה - יותר מ-15% - ייתכן שהוא גם ישפיע על החלטות ראשי ערוץ 10.
בכל מקרה, לפי הערכות, מחיר המשחק המרכזי יירד ביותר מ־2 מיליון דולר.
דע את מקומך
"בשנה הבאה יהיו משחקים כל כך גרועים, כל מיני מכבי פתח תקווה נגד הפועל רעננה", מזהיר גורם בכיר בכדורגל הישראלי. "אני באמת לא מבין למה שמישהו ירצה לשלם עליהם".
רבים בכדורגל הישראלי לא אוהבים את הגדלת הליגה של אבי לוזון אבל הבעיה הגדולה היא שראשי הכדורגל לא מבינים עד כמה הבעיה חמורה. ועד שהם לא יבינו עד כמה הבעיה חמורה, הם לא יצליחו לפתור אותה.
הכדורגל הישראלי נהפך אט אט לספורט נישה. במדורי הספורט עדיין מקדישים לו עשרות עמודים בשבוע, אבל הרייטינג, כמות הקהל במגרשים והאווירה הכללית מעידים שהכדורגל הישראלי במצב קריטי.
באותו כנס שארגנו ספורטפייב הרצה מומחה גרמני על שיפור מצב הליגה. הבונדסליגה, כמו הליגה האנגלית הבכירה, היתה בשפל נוראי בתחילת שנות השמונים אבל אז הבינו הרשויות וראשי הכדורגל במדינה שצריך לנקוט צעדים דרמטיים, כדי להגביר את הפופולריות של המשחק.
הכדורגל הישראלי נתון בשפל כזה. ועד שלא יבינו זאת בהתאחדות וינקטו צעדים דרסטיים, ספר נוהלי שידור או הגדלת ליגה לא יעזרו. צריך לעשות הכל כדי שהציבור יתחבר מחדש לכדורגל הישראלי.
אילו צעדים? להקצות משאבים לשיפור המתקנים, למשל. להקים מינהלת ליגה, שתנהל את הליגה הבכירה באופן עסקי נכון יותר ולשתף פעולה יותר עם האוהדים.
אלו דברים גדולים, אבל יש גם "דברים קטנים" שאפשר לעשות כדי לשפר את המצב.
למשל לקיים את כל המשחקים (חוץ משניים) באותה שעה וליצור גרסה טלוויזיונית של תוכנית הרדיו "שירים ושערים" שתהיה דינמית, מעניינת ולא תימרח על פני כמה שעות (כמו משחקי ליגת העל בשבת, שלהם יש ערך טלוויזיוני אפסי); לייחד יציע שלם למשפחות במחירים סבירים; לערוך סקרים נרחבים שמטרתם תהיה להבין מה הישראלי רוצה לראות בכדורגל המקומי. וישנם עוד ועוד רעיונות, שהציעו ומציעים גם מומחי שיווק בעולם הגדול.
"הדבר הכי חשוב בשיווק ספורט זה להבין את המקום שלך", אומר איבן בראבו, מנהל השיווק של ריאל מדריד. "לא כל אחד יכול להיות ריאל מדריד, לא כל ליגה יכולה להיות הליגה האנגלית. אם אתה מבין איזה מקום אתה יכול לתפוס בלוח הזמנים של האוהד שלך, הלקוח שלך, זה הצעד הראשון להצלחה עסקית בכדורגל".