$
עסקי ספורט

בספורט הישראלי מתכוננים לנטישת ספונסרים המונית

קבוצות כדורגל וכדורסל מתחילות להציע לספונסרים הנוכחיים "חבילות מיתון" - אותו הסכם חסות בסכום נמוך בהרבה. האם זה יעזור לשמור כמה מנותני החסות בספורט הישראלי? לא בטוח

אביתר לנג 09:4819.03.09

בדיחת הקרש שרצה במסדרונות קבוצות ואיגודי הספורט בישראל מסכמת היטב את התחושה בקרב בכירי תעשיית הספורט בישראל. "בזמן המיתון אנחנו על אי משלנו", אומרים בכירים בספורט בחיוך מריר. "אי של חוסר ודאות".

 

מצב הקבוצות העונה עוד טוב יחסית. "אין עוד מקום עבודה שמבטיח את המשכורת לשחקנים לפחות עד סוף העונה", כפי שהגדיר זאת בכיר בכדורגל הישראלי. אבל העונה הבאה, שמתחילה ממש בקרוב, תעמוד לפני משבר המזומנים הגדול ביותר שידע הספורט הישראלי.

אבנר קופל יו"ר מינהלת ליגת הכדורסל. הופתע מעוצמת המשבר אבנר קופל יו"ר מינהלת ליגת הכדורסל. הופתע מעוצמת המשבר צילום: בועז אופנהיים

 

לפי הערכות, יאבד ענף הספורט את רוב הכסף משוק החסויות ומעטות הקבוצות שיוכלו להסתמך על טוב לבם של יזמים וחברות בזמן משבר כלכלי הולך ומחריף.

 

סכנה ברורה ומיידית

 

ישנם מקומות שהמשבר כבר היכה בהם בכל כוחו. ע"ע עירוני נהריה, אימפריית הכדורסל מהצפון שנקלעה למשבר חמור בגלל נטישת הספונסר הראשי, ישקר. ייתכן שבעונה הבאה לא תוכל נהריה להרשות לעצמה לשחק בליגת ווינר, הליגה הבכירה של הכדורסל.

 

בכירים בענף מאמינים שבעקבות הורדת תקציבי השיווק של רוב החברות שנותנות חסות לקבוצות, יעמוד הכדורסל הישראלי בפני המשבר החמור בתולדותיו.

 

את אבנר קופל, יו"ר מינהלת הליגה, חומרת המשבר די הפתיעה: "לא צפיתי שיהיו בכדורסל תנודות חריפות כל כך כלפי מטה, כמו שקרה בנהריה. ידענו שהולכים לשנה או אפילו לשנתיים קשות אבל לא צפיתי שזה יהיה ברמה כזאת".

 

קופל מוסיף שכבר עכשיו יש ירידה מהותית בהכנסות מספונסרים בכדורסל: "לכל קבוצה, כולל המינהלת, יש יותר משני ספונסרים משניים שנפגעו במשבר. עקב כך נפגעו חוזי החסות".

 

לפי קופל, ספונסר שבשנתיים האחרונות נתן חסות בסכום של חצי מיליון דולר בכל עונה קיבל מהמינהלת הצעה להישאר ספונסר בסכום של 25% פחות. כלומר 375 אלף דולר יספיקו - העיקר שלא יעזוב ואז יצטרכו לחפש שוב ספונסר חדש.

 

גורם אחר במינהלת מסביר: "אנחנו צריכים להראות שאנחנו מתחשבים, כדי שלאותו סמנכ"ל שיווק יהיה אומץ לבוא לישיבת דירקטוריון, לאשר חוזה חסות ולהמשיך בהתקשרות איתנו. אנחנו נותנים כלים לפני שמבקשים אותם מאיתנו".

 

מכבי אלקטרה תל אביב, כהרגלה, מנותקת לחלוטין מהליגה. הסכם החסות הראשית שלה עם אלקטרה מובטח גם לעונה הבאה והירידה במחירי תאי הצפייה והחסויות המשניות של הקבוצה ובהיכל נוקיה היא באמת צרות של עשירים.

 

הכה את המומחים

 

ענף הכדורסל יספוג מכות קשות בשוק החסויות אבל מבחינות רבות המינהלת עשויה להציל את המצב בגלל הכוח שהיא מקבלת מהקולקטיב של הקבוצות. בכדורגל, לעומת זאת, אין קולקטיב. כל קבוצה פועלת לבדה בג'ונגל החסויות, שנהפך למקום זחיח במיוחד במשבר הנוכחי.

 

המשבר היכה בחסויות של הקבוצות הטובות ביותר, לדוגמה מכבי נתניה. הקבוצה מועמדת לאליפות אבל באחרונה איבדה (בשקט בשקט) ספונסר משני חשוב. קבוצת ריאליטי, שהגיעה למועדון בתחילת השנה והשקיעה בו קרוב למיליון שקל, פשטה את הרגל, ומיד כשהחלה לפגר בתשלומים, הקבוצה של דניאל יאמר חתכה, השלטים והכיתוב על החולצות ירדו והופ - הלך עוד ספונסר.

דניאל יאמר בעלים מכבי נתניה. הרבה ספונסרים דניאל יאמר בעלים מכבי נתניה. הרבה ספונסרים צילום: ראובן שוורץ

 

בעקבות המצב מתכננים בנתניה לחזור לימים של ספונסרים קטנים. כיום מקבלת הקבוצה כמיליון שקל ממקפת החדשה (הספונסרית הראשית), 800 אלף שקל מניו קופל (ספונסרית משנית) וחצי מיליון שקל מעוד ספונסרית משנית, אגאדיר. במועדון יודעים שסכומים כאלו אינם אפשריים בזמן מיתון.

 

"במסגרת היערכות שלנו לקראת העונה הבאה החלטתי ללכת על מספר גדול יותר של ספונסרים בינוניים במקום ספונסרית גדולה אחת", אומר המנכ"ל קובי בלדב. "זה נראה לי הפתרון האידיאלי למצב הקשה. זה עשוי לתפור את הירידה בהכנסה השיווקית ולקרב יותר בעלי עסקים למועדון".

 

בצפון המצב לא טוב יותר. בתחילת העונה עוד תכננו במכבי חיפה להעלות את מחירי חבילות הספונסרשיפ שהוצעו לקראת העונה הבאה. ההנחה היתה שמכבי חיפה תצליח על המגרש ותחזור למקומה הטבעי כנציגה הישראלית באירופה. אבל המצב הכלכלי שינה את ההערכות לחלוטין. "אין ספק שבשנה הבאה יהיה לנו הרבה יותר קשה עם הספונסרים", מספר גורם בכיר בחיפה. "ייתכן שנציע לספונסרים שלנו 'חבילות מיתון'. כלומר אותו פרסום בפחות כסף".

 

בחיפה מתכננים להציע לספונסרים הנוכחיים חבילת מיתון ששווה 10%–15% מהחבילה הנוכחית. ספונסר אחד כבר הודיע לחיפה שהוא אינו עוזב.

 

בית"ר אטרקטיבית

 

בית"ר ירושלים תעמוד בקיץ לפני משבר לא קטן עם עזיבתו של ארקדי גאידמק, אבל מבחינת מותג עדיין מדובר באחד מהחזקים בשוק הספורט הישראלי. למרות המצב של הקבוצה ולמרות הכלכלה הקשה הצליחה בית"ר לגייס ספונסר משני חדש, אופטיקה משקפיים, שהכניסה 100 אלף דולר לקופה המתרוקנת של בית"ר.

 

האמונה בבית"ר ירושלים כמוצר וביכולת השיווק שלו ככזה היא אדירה. במועדון אומרים שגם בימים שלא הולך לשחקנים על הדשא הפרסום והחשיפה הם גדולים הרבה יותר לעומת כל קבוצת ספורט אחרת. כלומר גם במצב שארקדי יעזוב, עדיין תוכל הקבוצה להעמיד תקציב נאה מהכנסות של מפרסמים ונותני חסות.

 

חיפה וירושלים יצליחו להעמיד תקציב ראוי מספונסרים ומחסויות. כך גם הפועל תל אביב ומכבי תל אביב, ובאופן מפתיע גם בני יהודה די בטוחה מבחינת הכנסות מספונסרים. "לבני יהודה יש מספר ספונסרים מצומצם, שהולך איתה כבר כמה שנים", אומר חזי מגן, יו"ר הזהובים. "כל קיץ אנחנו יושבים ומסכמים. לדעתי, למרות המצב במשק הם ימשיכו איתנו גם בעונה הבאה".

 

קבוצות אחרות - ויהיו לא מעט כאלו בליגת העל בת 16 הקבוצות בשנה הבאה - יסבלו די קשה. לפי הערכות, הספונסרים לא ישלמו את הסכומים ששילמו עד כה והירידה מהכנסות בליגה תהיה בעשרות אחוזים.

 

סופם של הקטנים

 

לפי כל תסריט, ענפי הספורט הקטנים יותר עתידים לאבד את המעט שיש להם.

 

"לצערנו, המצב הכלכלי הנוכחי אינו מאפשר לנו לחשוב קדימה, הדברים נראים לא טוב, אין לאן להתפתח, לא ברמה הקבוצתית ולא ברמת הנבחרות הלאומיות שלנו", אומר גורם בכיר בעולם הכדוריד.

 

מנכ"ל איגוד הכדורעף, יאיר שרון, חושש גם הוא מעתיד חשוך במיוחד מבחינת חסויות בענף. אבל אם קבוצות כדורסל וכדורגל עוד יכולות להשיג חסות קטנה זו או אחרת, בענפים הקטנים זה לא קורה. המצב גרוע גם כי התקציבים הציבוריים המיועדים לספורט מקוצצים. "אין ספק שהמיתון פוגע בנו. רוב הקבוצות מבססות את התקציב שלהן על כספים שהן מקבלות מהרשויות המקומיות, ורבות מהן כבר קיבלו הודעה על קיצוץ גדול בתקציבים האלו", אומר שרון. "כפר סבא, הוד השרון, מטה אשר ורעננה קיבלו הודעות שהתקציב שלהן יקוצץ ב־20%–30%. זה קיצוץ גדול שיכול לפגוע אנושות בקבוצות".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x