100 מיליון מספונסרים? שאיפה לא מציאותית
חברות לא רוצות לקחת סיכון שיווקי בתקופה הכלכלית הנוכחית ולכן מייקל פלפס צפוי לאבד הכנסה לא מועטה
מייקל פלפס, שזכה בשיא של 8 מדליות זהב במשחקים האולימפיים בבייג'ינג, עשוי לאבד שני חוזי פרסום בגלל פרסום תמונתו מעשן באנג בעיתונות הבריטית בשבוע שעבר.
פלפס צולם מעשן באנג, מכשיר המשמש לשאיפת מריחואנה, במסיבה בדרום קרוליינה לפני שלושה חודשים. השבועון האנגלי "ניוז ווף דה וורלד" פרסם את התמונה ב-1 בפברואר. השחיין, שהודה באשמה אחרי שנתפס נוהג בשכרות ב-2004, הודה שהתמונה אמיתית והתנצל.
בינתיים, חברת קלוגס, יצרנית הדגנים הגדולה בעולם, כבר הודיעה שלא תחדש את הסכם החסות שלה עם פלפס, שמסתיים ב-28 בפברואר.
הוא גם עשוי להפסיד עסקת פרסום מצידה של חברה צרכנית שהייתה מעוניינת לשכור את שירותיו לפני שפורסמה התמונה, אמר בוב וויליאמס, מנכ"ל "ברנס אנטרטיימנט אנד ספורטס מרקטינג" מאיבנסון, אילינוי. הוא סירב לומר באיזו חברה מדובר.
"הם אמרו שהמריחואנה, יחד עם הנהיגה בשכרות לפני 4 שנים, הופכת את ההשקעה בפלפס למסוכנת, והם לא מרגישים נוח לקחת סיכון כזה בתקופה כזו", אמר וויליאמס, שהחברה שלו מוצאת מפרסמים עבור חברות. "הכלכלה במצב גרוע, וקשה לחברות להחתים ידוענים על עסקאות יקרות וארוכות טווח" אמר וויליאמס.
פרטי העסקה של פלפס עם קלוגס לא נחשפו. וויליאמס סירב להתייחס לנושא התשלומים שקיבל השחיין מהחברה.
"הוא פגע בעצמו, אבל הנזק איננו בלתי הפיך" אמר טום קאנון, מרצה לפיננסים בעולם ספורט באוניברסיטת ליברפול באנגליה. "אם הוא יעשה את הדברים הנכונים הוא עדיין יכול לחזור לרמה הגבוהה ביותר, בה משלמים מאות מיליוני דולרים לחוזה פרסום".
הסכם עם יצרנית בגדי ים
לפלפס, 23, יש הסכמי חסות עם חברות כמו יצרנית בגדי הים 'ספידו', שהיא חלק מקבוצת פנטלנד, ועם מלונות הילטון של קבוצת בלקסטון.
קלוג הודיעה שהתמונה גורמת לתדמית לא טובה לגבי החברה.
"ההתנהגות של מייקל לאחרונה לא תואמת את התדמית של קלוג", מסרה באימייל דוברת החברה סוזן נורוויץ'.
סאבווי, שחתמה עם פלפס הסכם על מסע פרסום לרשת הסנדוויצ'ים שלה, אמרה שתמשיך לעבוד עם השחיין למרות שהחברה "מאוכזבת מהתנהגותו".
פלפס הרוויח בונוס של מיליון דולר מספידו, על כך ששבר את שיאו של מרק שפיץ (שזכה ב-7 מדליות זהב באולימפיאדת מינכן 1972), וקיבל בונוס נוסף בסך 670 אלף דולר מהוועד האולימפי של ארה"ב והתאחדות השחייה האמריקאית.
השעיה מתחרויות
ב-6 בפברואר השעתה ההתאחדות האמריקאית את פלפס מתחרויות למשך 3 חודשים. הסוכנות של פלפס, אוקטגון, סירבה לספק פרטים פיננסים על חוזי הפרסום שלו.
הסוכן שלו פיטר קרלייל, שאמר באוגוסט לוול סטריט ג'ורנל שהשחיין עשוי להרוויח 100 מיליון דולר מחסויות במהלך חייו, לא ענה לטלפונים והאי-מיילים שלנו.
ספידו ואומגה, חברת השעונים מבית 'סוואטש', הודיעו שלא יבטלו את ההסכמים עם פלפס.
רשת מלונות הילטון האריכה לאחרונה את ההסכם עם התאחדות השחייה האמריקאית עד למשחקים האולימפיים ב-2012, נאמר בהודעת אי-מייל ששלחה הרשת. "נמשיך לתמוך במייקל פלפס כאתלט, שסגולותיו האתלטיות יוצאות הדופן מתעלות מעל התנהגותו, שניתנת למחילה" נאמר בהודעה.
ספורט אולימפי
טיבו של ענף השחייה, שכמעט ולא זוכה לפרסום מלבד בתקופת המשחקים האולימפיים, עשוי לפגום ביכולתו לשקם את תדמיתו הציבורית, אומר דיוויד קרטר, מנהל המכון לעסקי ספורט באוניברסיטת דרום קליפורניה בלוס אנג'לס.
כשכוכב הלוס אנג'לס לייקרס קובי בראיינט הואשם באונס אישה באתר נופש בקולוראדו ב-2003 – אשמות שבוטלו מאוחר יותר – הוא נחשף לעיני מעריציו במשך כמה חודשים רצופים, והמשיך להפגין את היכולת ששבתה את ליבם מלכתחילה.
"אין הרבה אנשים שמתעניינים בעולם השחייה שלא בזמן המשחקים האולימפיים", אומר קרטר. "שלא כמו קובי בראיינט, הוא לא משחק עבור מותג עולמי עם בסיס אוהדים רחב, כמו הלוס אנג'לס לייקרס או ה-NBA".
למרות שפלפס הפגין שיפוט לקוי, פעמיים, עדיין יש לו זמן להתאושש, אומר סטיב רוסנר, אחד ממייסדי חברת שיווק הספורט 16W, מרות'רפורד, ניו ג'רזי. ההשפעה תהיה כנראה גדולה יותר בששת החודשים הקרובים, אומר רוסנר. "בעסקאות לטווח ארוך יש זמן שמאפשר לשכוח את המקרים הללו".
הזמן ירפא
רוסנר אומר שפלפס יכול לשקם את תדמיתו. "הייתי מייעץ לו להודות באשמה, ואז להוריד פרופיל ולראות אם זה עובר", אומר רוסנר. "הדבר הבא שעליו לעשות הוא לחזור לבריכה, בגלל ששם הראש שלו יישאר במקום הנכון. אז, כשהוא יהיה מסוגל להתחרות ברמות הגבוהות ביותר, הוא יוכיח לציבור שלילד הייתה תקלה, אבל הוא חזר למסלול".
באוגוסט, ספיץ אמר שפלפס הולך ללמוד כמה זה קשה להיות הכי טוב בהיסטוריה. "תנו לו לשאת את נטל האחריות והציפיות הגדולות במשך 20 ,30 ,50 השנים הבאות, או במשך שארית חייו", אמר ספיץ, "ותרשו לי לגלות לכם, יהיו לו חיים קשים".