הבזבוזים של היאנקיז הגיוניים ומוצדקים
דאג מלווין, המנכ"ל של מילווקי ברוורס לא מבין למה היאנקיז משלמים 161 מיליון דולר ל-CC סבאת'יה. הבוס שלו - מארק אטאנסיו, יליד הברונקס - יכול להסביר לו. גם בזמנים קשים, היאנקיז פשוט לא יכולים להרשות לעצמם להחתים שחקנים בזול
חייבים לגחך כשמנכ"ל המילווקי ברוורס דאג מלווין, מטיל ספק במודעות הפיסיקאלית של הניו יורק יאנקיז.
הנה איש בייסבול שמחלטר כאיש עסקים (ונכשל בצורה אומללה) תוהה בקול מדוע היאנקיז הציעו ל-CC סאבת'יה, השחקן הבכיר מבין הפיצ'רים החופשיים, חוזה של 140 מיליון דולר כשההצעה הגבוה ביותר של מילווקי באותו זמן הייתה 100 מיליון.
"עושה רושם שהם מבזבזים יותר מדי", אמר מלווין בזלזול מוחצן. "אם אנחנו הצענו ל-CC 100 מיליון, למה הם הציעו לו 140 מיליון? למה לא להציע לו רק 110 מיליון?"
מיד נגיע לסיבות לכך.
עושה רושם שעצתו של מלווין ליאנקיז הייתה להיכנס למלחמת הצעות, סוג של משחק נדנדה של "תציע יותר אם אתה יכול". ההצעה שלו מראה חוסר הבנה מוחלט לתשוקתם של ספורטאים להרגיש רצויים ולעסקים שמאחורי הבייסבול בברונקס, במיוחד בזמנים האלה בהיסטוריה של המועדון.
היאנקיז, כמו שמלווין היה צריך לדעת, לא יכלו להרשות לעצמם להניף ולפספס את המטרה מספר 1 שלהם בפגרה הנוכחית. הצעה של 110 מיליון דולר הייתה עשויה לגרום לסאבת'יה לפקפק בתשוקתה של ניו יורק אליו. שחקנים חופשיים כמו סאבת'יה רוצים שמחזריהם יחניפו להם. כמובן, גם הכסף חשוב. אבל כך, גם, הצורך להרגיש חשוב. לכן מנכ"לים של קבוצות מופיעים על סף ביתו של השחקן ברגע שהוא הופך לחופשי.
כוח התמחור
יותר מכך, מלווין היה צריך לדעת מה תהיה המשמעות של דחייה מצד סבאת'יה לניו יורק יאנקיז, מועדון הספורט החשוב ביותר בארה"ב. היאנקיז, למקרה שמלווין שכח, אמורים לחנוך השנה את האצטדיון החדש שלהם, שעלותו 1.3 מיליארד דולר.
וינס ג'נארו, מחבר הספר "יהלומי דולרים: הכלכלה המנצחת בבייסבול", מעריך שהמתקן החדש עשוי להוסיף להם הכנסות שנתיות בהיקף 200 מיליון דולר. כמו שהתברר, היאנקיז, לתדהמתו של מלווין, הצליחו להחתים את סאבת'יה - ולא על חוזה של 140 מיליון דולר - אלא של 161 מיליון דולר ל-7 שנים.
לאחר מכן החתימו היאנקיז פיצ'ר חופשי בכיר נוסף, איי.ג'יי. ברנט, שיקבל 82.5 מיליון דולר לחמש עונות. היאנקיז עדיין לא סיימו את סבב הקניות.
זה לא שהיאנקיז לא מודעים למצב הכלכלי הנורא בעולם. הם היו בפגישת בעלי קבוצות ה-MLB בחודש שעבר כשיו"ר הפד לשעבר פול וולקר אמר לנוכחים שהוא מצפה למיתון ארוך. אולם הינאקיז ידעו שגרעין האוהדים שלהם דורש ווינר. הם מודעים לכך שחזרה על העונה שעברה - כשהמועדון עם הפיצ'רים העלובים סיים במקום השלישי בבית המזרחי של האמריקן ליג והחמיץ את הפלייאוף לראשונה מאז 1993 - לא תמשוך 4 מיליון אוהדים ליציעים ולא תמכור את תאי הצפייה היוקרתיים והרווחיים מאוד.
העובדה שפחות אוהדים באים מתורגמת לירידה במכירת הנקניקיות, בירות ושאר החטיפים שנמכרים ביציעים. אל תשכחו, היאנקיז, הדאלאס קאובויז וגודלמן זאקס הקימו באוקטובר חברה קמעונאית למזון.
קיימת גם רשת הבידור והספורט של היאנקיז, הנקראת YES. הקבוצה מחזיקה בבעלות על 38% מהרשת, שמכניסה לה כ-70 מיליון דולר בשנה. והמועדון גם מקבל חלק מרווחי הרשת.
"בליגה אחרת"
באופן כללי הרייטינג לא נופל בזמן משברים כלכליים. להיפך. קבוצה מנצחת מושכת יותר צופים, מה שמתורגם למיליוני דולרים של הכנסה מפרסום. את כל זה מלווין לא ידע, אבל הבוס שלו - הבעלים של הברוורס מארק אטאנסיו, יליד הברונקס, שהיאנקיז היו גיבורי ילדותו - כן ידע.
"לא רק שהיאנקיז יקבלו תזרים מזומנים, אלא גם רווחים מרשת YES", אמר אטאנסיו, ראש מחלקת ההשקעות ב-TCW גרופ. "רבים מאיתנו מקבלים כסף מרשת הכבלים המקומית. ליאנקיז למעשה יש בעלות על הרשת, מה שמוסיף להכנסותיהם. במובנים רבים, הם נמצאים בליגה אחרת מאיתנו".
היאנקיז לקחו סיכון ענקי עם האצטדיון החדש. לא יהיה חכם מצידם להעלות למגרש קבוצה בלי פיצ'רים טובים. אז הם שילמו מה שהיה צריך כדי להבטיח את החתמת סאבת'יה, שכמעט לבדו הביא את הברוורס לפלייאוף בשנה שעברה, וזו הייתה ההופעה היחידה של הברוורס בפלייאוף ב-26 השנים האחרונות.
"זה נדיר לראות בספורט בו יש 25 שחקנים בסגל של קבוצה שלשחקן אחד תהיה השפעה דומיננטית על הקבוצה כמו שלסאבת'יה הייתה", אמר לי אטאנסיו. "שחקן בכיר מקבל תגמול הולם, גם במצב הנוכחי. אני יכול להבין את זה". מלוין, לעומת זאת, לא מבין זאת.