בוקה ג'וניורס מציגה: חלום בצהוב-כחול
בקבוצת הכדורגל הארגנטינאית נוקטים צעדי שיווק לא שגרתיים. בין השאר, מתכננים שם הקמת בית מלון בצבעי המועדון - ובית קברות פרטי לאוהדים
אתם נשכבים לישון במיטה מכוסה במצעים של קבוצת הכדורגל האהובה עליכם, בתוך חדר שעל קירותיו מתנוססות תמו
נות המתעדות את הרגעים הגדולים של הקבוצה. בבוקר אתם קמים לארוחת בוקר מפנקת של כוכבי כדורגל ומקנחים בביקור פרטי במגרש של המועדון. נשמע כמו חלום? ובכן, זה בדיוק החלום שהחליטו באימפריית הכדורגל בוקה ג'וניורס להגשים למיליוני אוהדיה ברחבי העולם.
בוקה ג'וניורס, אחת מקבוצות הכדורגל הפופולריות ביותר בעולם, הפכה כבר מזמן למותג ארגנטינאי מוביל. כמעט כל תייר שמבקר בבירת ארגנטינה מסיים את הביקור כשברשותו חולצה/צעיף/כובע של הקבוצה מדרום בואנוס איירס. גם ביקור במגרש המרהיב של הקבוצה, הבונבונרה, משתלב היטב בטיול בשכונת "בוקה" הצבעונית שבו הוא ממוקם, והפך מזמן לאחד מטיולי החובה בעיר. עכשיו החליטו אנשי השיווק של בוקה לקחת את המותג צעד קדימה ולהקים מלון נושא מיוחד, שיוקדש לגיבורים בצהוב־כחול.
קונספט אחר
"הרעיון נולד לפני כמה שנים, בעקבות התפשטות המותג בוקה ברחבי העולם", סיפר לאחרונה אחד מבכירי המועדון לעיתון הארגנטינאי "לה כרוניסטה". "הכוונה היא שהאורחים ינשמו בוקה, אבל באווירה מאוד שונה מזו שיש ביציע. מדובר בקונספט של מלון בוטיק ברמת גימור מאוד גבוהה". הבכיר אישר שאם יצליח המלון, הוא יהיה הראשון ברשת שלמה שתקום.
"אנחנו יודעים שלמותג בוקה יש נוכחות חזקה בכל העולם וגם בישראל", מציין מנהל השיווק של המועדון סרחיו סולר בשיחה ל"כלכליסט". "הרגשנו את זה כששיחקנו נגד מכבי תל אביב לפני שנתיים" (בוקה ניצחה 1-0 במשחק שנערך במאי 2006 כחלק מחגיגות המאה של המועדון התל אביבי). לדברי סולר, כצעד של האסטרטגיה השיווקית של הקבוצה, אנשיה תרים כל הזמן אחרי שווקים חדשים, שבהם יוכלו למכור את המרצ'נדייז הצהוב־כחול לאוהדים נלהבים. "אנחנו פתוחים לשמוע כל רעיון שקשור בהפצת השם שלנו בעולם, כל זמן שמדובר ברעיון ששומר על איכותו ועל שמו הטוב של המותג", סולר אומר.
"אף שמדובר ברגע קשה מבחינה כלכלית, החלטנו להמר על הפרויקט הזה", סיפר נשיא קבוצת סולאנס, החברה הקבלנית שתקים את המלון. לדבריו, המשקיעים של החברה מכירים בחשיבות של פיתוח התיירות בארגנטינה והם מאמינים שהמלון ינחל הצלחה גדולה, כיוון שהוא יקושר לאחד המועדונים החשובים בעולם. "כבר קיבלנו עשרות הזמנות לחדרים ממקומות שונים בעולם", סיפר.
המלון, שאמור להיפתח ב־2010 בשכונה התיירותית סאן טלמו, עתיד להיות המלון הראשון בעולם שיוקדש כולו לקבוצת כדורגל. מפרטים שמסרה Design Suites, חברת העיצוב שמשקיעה במיזם 15 מיליון דולר, עולה ש־80 החדרים, הספא, המסעדה ושאר הפינוקים ברמת 5 כוכבים שיציע המלון יעוצבו כולם ברוח הקבוצה: החל בצבעים שישלטו בעיצוב (כחול וצהוב, כמובן), עבור באין ספור תמונות של שחקנים וכלה בעשרות מסכים שישדרו בלי הרף רגעים גדולים מתולדות המועדון. אגב, החדרים לא ימוספרו כמקובל אלא יישאו שמות של שחקני עבר, וגולת הכותרת, הסוויטה, תיקרא על שמו של הגדול מכולם - דייגו ארמנדו מרדונה.
"עדיין לא החלטנו בדיוק איך ייראה העיצוב", מודה האדריכל שממונה על עיצוב המלון. "הצוות שלנו מנסה עכשיו לחשוב על דרכים שיגרמו למבקר לחוות את מה שבוקה מייצגת - לא רק בעיני אוהד הכדורגל הארגנטינאי אלא גם בעיני מי שעבורו בוקה היא אטרקציה תיירותית".
דרכים יצירתיות
בשיחה עם "כלכליסט" סולר מציין שבניית המלון טרם התחילה. "חסרים לנו כמה אישורים טכניים קטנים", הוא אומר, "אבל אפשר לומר שהפרויקט כבר יצא לדרך". על השאלה כיצד משפיע המשבר הכלכלי העולמי על המועדון משיב סולר שסימני המשבר כבר ניכרים ושבקבוצה עסוקים בעיקר בהיערכות לקראת חידוש החוזים המסחריים עם המפרסמים השונים. "ברור לנו שנצטרך לעדכן את ההסכמים, כי כולם מבקשים להוזיל את המחירים; לכן אנחנו מחפשים כרגע דרכים יצירתיות שיאפשרו לנו לשמור על הקשרים עם הספונסרים באופן שישקף את המשבר שעובר על כולנו".
עוד קיצוץ יהיה בתקציב הקבוצה, שאמור להצטמצם השנה מ־50 מיליון דולר ל־40 מיליון דולר בלבד. "הסיבה לכך היא המשבר הכלכלי וגם החולשה של הפסו הארגנטינאי", מסביר סולר.
לפחות במה שנוגע לאוהדים, יכולים אנשי בוקה לנשום בינתיים לרווחה. למועדון, המתהדר בכך שיותר ממחצית תושבי ארגנטינה הם אוהדיו, יש כיום יותר מ־63 אלף מנויים, שמשלמים 14–25 פסו תמורת כרטיס החבר (5–8 דולרים).
אגב, הכניסה לאצטדיון אינה בהכרח משימה פשוטה, שכן מספר המנויים גדול כיום ממספר המושבים ב"בונבונרה" (61 אלף), והאצטדיון מלא בכל משחק ביתי במקומיים ובתיירים מעשרות מדינות.
בכירי המועדון נשמעים בטוחים במותג שלהם ובהצלחת המלון החדש, אבל בינתיים האוהדים הפשוטים של בוקה מתעניינים בדברים החשובים באמת. "במקום לבנות מלונות יוקרתיים, עדיף שישקיעו את הכסף ברכישת שחקנים חדשים", העיר לאחרונה אחד מהם באתר הקבוצה.