הסיבה האמיתית לביאת המשיח
כולם דיברו על החזרת עטרה ליושנה וחשיבות החולצה הלאומית, אבל האמת היא שההתאחדות הארגנטינאית לכדורגל הבינה שמראדונה הוא היחיד שיכול להציל אותה מהמשבר הכלכלי
"עם מראדונה על הקווים, נבחרת ארגנטינה היא כמו הביטלס"
גיז'רמו טופוני, מנכ"ל החברה שמארגנת את משחקי הידידות של נבחרת ארגנטינה לא יכול היה לקוות לבשורה טובה יותר מהבחירה בדייגו ארמנדו מראדונה, גדול שחקני הכדורגל בכל הזמנים ולבטח הצבעוני שבהם, למאמן הנבחרת. "דווקא בזמן של משבר כלכלי עולמי, המינוי הזה יצר אווירה מאוד חיובית בשוק הכדורגל", הוא צוטט לאחרונה ביומון הארגנטינאי "לה נסיון".
עבור כל ארגנטינאי חובב כדורגל (כלומר עבור כל ארגנטינאי) מראדונה הוא סמל של גאווה, תשוקה, געגועים וכאב. הכל חוץ מכסף. אבל הרעיון להחזיר את הגאון המטורף למגרשים - הפעם בתפקיד המאמן - עשוי להתגלות גם כהברקה כלכלית. "חזרתו של מראדונה למגרש תזכיר לנו לא רק באיזה ענק כדורגל מדובר, אלא גם איזו עוצמה תקשורתית יש לו", כתב החודש בעיתונות הספרדית שחקן העבר והפילוסוף בהווה חורחה ולדנו, שזכה עם מראדונה בגביע העולם ב-1986.
הרמז הראשון לעוצמה השיווקית הזו נראה לפני כשבועיים, כשארגנטינה התארחה בסקוטלנד למשחק חסר חשיבות מול הנבחרת המקומית, לראשונה בהדרכתו של מראדונה. אלפי אוהדים נהרו לשדה התעופה בתקווה לגעת ב"יד האלוהים", 450 עיתונאים מרחבי העולם הגיעו למגרש, ורשתות טלוויזיה מיותר מ-150 מדינות קנו את זכויות השידור למשחק. "המלון של הנבחרת נראה כמו לפני הופעה של יו-2", העיר טופוני.
אגב, הסקוטים עצמם סירבו להתרגש מהחגיגה העולמית. רק כ-30 אלף כרטיסים נמכרו למשחק (מתוך 52 אלף מקומות באצטדיון בגלזגו), וכיסו בקושי את עלות הבאתה של נבחרת הכוכבים הארגנטינית - 800 אלף ליש"ט. ההתאחדות הסקוטית גם למדה שיעור מתסכל בתזמון: היא מכרה את זכויות השידור למשחק תמורת סכום שנע בין חצי מיליון למיליון ליש"ט לפני שנודע על החתמתו של מראדונה וללא ספק היתה מקבלת הרבה יותר אם היתה מוכרת אחרי שהכוכב קיבל את המינוי.
"קווי הטלפון התפוצצו"
סקרים שנערכו בשבועות האחרונים בארגנטינה הראו שרוב התושבים סקפטיים למדי בדבר סיכויי ההצלחה של מראדונה בתפקיד. מי שאינם מפקפקים בחשיבות המינוי הם הספונסרים. לנבחרת ארגנטינה יש שמונה ספונסרים רשמיים: אדידס, קוקה קולה, סטאנדרד בנק, פולקסווגן, Quilmes, Claro, Ypf ו-Italcred - כולם קשורים איתה בחוזי פרסום שמנים לפחות עד מונדיאל 2010. "ברור שאנחנו מרוויחים מהמינוי הזה", אמר ל"לה נסיון" בכיר בחברת האשראי Italcred. "מראדונה הוא כמו מגנט - כל מה שהוא נוגע בו נמכר. האנשים מעריצים אותו וצורכים כל דבר שקשור בו".
מלבד הספונסרים הרשמיים יכולה הנבחרת להתקשר גם עם שמונה ספקי ציוד קבועים, אך עד כה חתמה על הסכמים עם ארבעה בלבד. "לפני המינוי היו שיחות עם כמה חברות, אבל שום דבר קונקרטי לא נסגר", סיפר ל"לה נסיון" מנכ"ל החברה שאחראית על הקשרים המסחריים של הנבחרת. "אבל מאז שמראדונה מונה, אותן חברות לוחצות לסגור איתן חוזים והיו פניות גם מצד חברות אחרות שמעוניינות להתקשר עם הקבוצה".
מקור רווח אחר של התאחדות הכדורגל הארגנטינית (AFA) הוא משחקי ידידות. ההתאחדות כבר חתומה על חוזים לקיום 24 משחקים כאלה ברחבי העולם עד שנת 2011 תמורת 18 מיליון דולר. "כשנודע על המינוי קווי הטלפון פשוט התפוצצו ועל הקו היו נציגים של נבחרות שרוצות לשחק נגדנו", סיפר טופוני. לארגנטינה מתוכננים שלושה משחקי ידידות ב־2009, הראשון שבהם יתקיים ב־11 בפברואר במארסיי מול נבחרת צרפת. כעת מבקש טופוני לנצל את המומנטום ולהוסיף לפחות עוד שני מפגשים בסביבות יוני ועוד אחד לקראת סוף השנה. לדבריו, ההכנסות ממשחקי ידידות מגיעות ממכירת כרטיסים במגרש וממכירת זכויות שידור. "עם מראדונה על הקווים, מדובר בעסק בטוח".
"התהילה חשובה מכסף"
מראדונה אולי נשמע בטוח בסדר העדיפויות שלו, אבל יש מי שחושש שהמניעים הכלכליים שמאחורי המינוי באים על חשבון מניעים ספורטיביים. רבים בארגנטינה זוכרים שחוליו גרונדונה, נשיאה הנצחי של AFA, הצהיר בעבר שלא יעסיק את מראדונה בשל בעיות הסמים של האחרון.
אז מה השתנה עכשיו? האם די היה בהתנהגותו הטובה יחסית של האליל בתקופה האחרונה? האם זהו רצונה של AFA להגדיל את הכנסותיה בימים שבהם משבר כלכלי שוטף את ארגנטינה, או אולי פשוט זהו הרצון להחזיר את הנבחרת למסלול ההצלחות שממנו נעדרה מאז פרש מראדונה? יש לזכור שגם להצלחה ספורטיבית יש תמורה כלכלית נאה. במונדיאל הקודם בגרמניה קיבלו הנבחרות המשתתפות מהתאחדות הכדורגל העולמית (FIFA) פרסים בסכום של יותר מ־280 מיליון דולר, והזוכה לבדה חזרה הביתה עם יותר מ־20 מיליון דולר. סביר להניח שבמונדיאל הקרוב בדרום אפריקה, שאליו מנסה ארגנטינה להגיע, יחולקו פרסים בהיקף גדול אף יותר.
מלבד זאת, נבחרת התכלת־לבן - שעם צ'ה גווארה, הבשר המשובח והטנגו הם אחד מסמליה הבולטים של ארגנטינה - מקיימת גם תעשייה עצומה של מוצרים נלווים, מחולצות ודגלים ועד סכו"ם וספרים. חזרתו של מראדונה לנבחרת עתידה להזניק בצורה דרמטית את מכירות הפריטים הללו. בהקשר זה נשמעו לאחרונה קולות בארגנטינה שהביעו דאגה מההתמקדות בצד השיווקי של הנבחרת ולא באיכות המשחק שלה. "הבעיה עם מרקטינג היא שהוא חייב להיפסק כשהמשחק מתחיל", אמר שחקן העבר דייגו לאטורה.
ומראדונה עצמו? הוא אפילו לא חתם עדיין על חוזה עם ההתאחדות, אך העיתונים מדווחים בימים האחרונים כי הוא דורש שכר של 2 מיליון דולר בשנה - פי ארבעה ממה שקיבל קודמו בתפקיד. את מה שקשור לטקטיקה ושיטות משחק הוא משאיר בינתיים לעוזרים שלו, ומעדיף להתמקד במוטיבציה: "אני חייב לגרום לשחקנים להבין שחולצת הנבחרת חשובה יותר מכל דבר אחר ושהם אינם יכולים להחליף את התהילה בכסף. התהילה שווה הרבה יותר. אני יודע שהם יודעים את זה, אני רק צריך לגרום להם לזכור את זה כל יום".