$
רכישות

איך עובד מודל קבוצה בבעלות אוהדים בישראל?

בהפועל אוסישקין מנסים לשלב בין מציאות כלכלית לאידיאל של קבוצה השייכת לאוהדיה. בינתיים, בליגה א' זה עובד. אבל מה יקרה כשתקציב המינימום יהיה מיליון דולר?

מיקי פלד 11:2304.11.08
בשנה שעברה, כאשר הגיעו נציגי קבוצת הכדורסל של הפועל אוסישקין למשרדי איגוד הכדורסל לרשום את קבוצתם החדשה, היתה קבלת הפנים צוננת. "הם אמרו לנו שהם כבר מכירים אותנו, אוהדי הפועל תל אביב, ושמבחינתם אנחנו בעייתיים", נזכר יונתן לרנר, אוהד ותיק של המועדון האדום והיום חבר הנהלת אוסישקין.

 

לאנשי האיגוד היה על מה להסתמך - הימים היו אלה שלאחרי שאולם אוסישקין המיתולוגי נהרס בהוראת העירייה ואוהדי הפועל תל אביב זכו לכותרות לא מחמיאות על פעולות אלימות, ובהן ריסוס על קברי הוריו של ראש העירייה רון חולדאי.

 

 

הפועל אוסישקין באקשן הפועל אוסישקין באקשן צילום: עמית מגל

 

במשחקים הראשונים של העונה שעברה, שבהם שיחקה אוסישקין לראשונה בליגה ב', היה נראה שיש משהו בדברי אנשי האיגוד. השיא היה כאשר הדליקו האוהדים אבוקות באולם, מעשה אשר האיגוד עלול בעקבותיו לקנוס את הקבוצה בעשרות אלפי שקלים. בתום משחק האבוקות, חזר לרנר לביתו וכתב בפורום האוהדים כמה משפטים שבהם הוא מבהיר שהקנס לא יבוא מכיסיו של בעל הון זה או אחר, כמו שאול אייזנברג בהפועל תל אביב, אלא מכיסו של המועדון - כלומר מכיסי האוהדים עצמם. מאז, לפחות עד משחק העלייה בסוף העונה שעברה, לא נראו אבוקות במשחקי הפועל אוסישקין.

 

לא רק מודל - תוכן

 

בסיפור הקצר הזה (שגם מלמד משהו על מקור אלימות הקהל) אולי מסתתרת האמת שמאחורי הסיפור של הפועל אוסישקין. נכון שכל אחד מ־600 חברי העמותה אוהב כדורסל, וכמובן, כל אחד מהם אהד או אוהד את הפועל תל אביב, לפחות בכדורגל, אבל המודל הכלכלי הוא לא רק צורה אלא גם תוכן. כלומר עצם זה שהאוהדים אינם רק מרכיב במועדון - הם המועדון עצמו. באתר האינטרנט של הקבוצה, בכותרת חמש סיבות להיות חבר בעמותה, הסעיף הראשון הוא "קבלת אחריות".

 

הרעיון עצמו אינו מקורי. קבוצות בבעלות אוהדים נפוצות במדינות רבות באירופה, והחשודות המיידיות הן ריאל מדריד וברצלונה. אבל בחוג המייסדים קיבלו השראה גם ממקורות אחרים, כגון הבונדסליגה הגרמנית וליגת סאו פאולו הברזילאית.

 

בשונה מהפועל קטמון בכדורגל - שקמה כתגובת נגד להתנהלותם של ויקטור יונה ויוסי סאסי בהפועל ירושלים - אוסישקין אינה מוגדרת כחברה אלא כעמותת חברים. העמותה היא זו המנהלת את הקבוצה הבוגרת ואת מחלקות הילדים והנוער שנפתחו באחרונה. 600 חברי העמותה שילמו 300 שקל כל אחד בעונה שעברה והעונה, והם אלו שבוחרים את ההנהלה ומצביעים באסיפות על החלטות שונות של המועדון.

 

תקציב הקבוצה הבוגרת עומד בעונה הנוכחית על כ־600 אלף שקל, פי שניים מהתקציב הממוצע של קבוצה בליגה א' מרכז. 60% מהתקציב מקורם בדמי החבר ובמכירות כרטיסים, בעוד השאר מקורם בתורמים פרטיים, בתמיכות של מרכז הפועל ובעיריית תל אביב; עוד כ־200 אלף שקל מתקבלים מנותני חסויות.

 

לפני כשבועיים נוסף עוד סכום נאה של כ־150 אלף שקל בעקבות הסכם חסות עם רשת בתי הקפה ארומה תל אביב, שתהיה נותנת החסות העיקרית של הקבוצה ושהלוגו שלה מופיע על חולצות השחקנים ואף על הכרטיסים למשחק. במועדון מנסים גם לחזק את מקומם של המרצ'נדייז - בעיקר חולצות וצעיפים, אך גם מטריות ומחזיקי מפתחות - הנמכרים בדוכנים מחוץ לאולם הדר יוסף בכל אחד ממשחקי הבית, וגם באתר האינטרנט של המועדון.

 

המכירות מכסות את העלויות, אך לא הרבה יותר מכך, ואחד הפרויקטים העתידיים הוא מיסוד הנושא, בין השאר, באמצעות קביעת תפקיד ייעודי לניהול מכירת המרצ'נדייז.

 

עלייה ודאית

 

אוהדי אוסישקין מצהירים בגלוי על תפיסת עולם כלכלית הנוטה בבירור שמאלה, והיותה של הקבוצה עמותת חברים היא הסממן העיקרי לכך. עם זאת, גם להם ברור שבמציאות הכלכלית של הכדורסל הישראלי, שאינה פשוטה כשלעצמה, הטיפוס במעלה הליגות יחייבם להגדיל את שיעור החסויות ואף אולי לצרף בעלי הון לקבוצה, מתוך הקטנת שיעור התקציב שמקורו בדמי החבר.

 

תובנה זו משולבת בניסיונה של הקבוצה להיות מנוהלת באופן מקצועי, ודאי לגבי ליגה א' מרכז, שבה היא משחקת כיום ואף לגבי כמה קבוצות בליגת העל. מסביב למועדון עומלים יותר מעשרה אוהדים בהתנדבות, והם אחראים לאספקטים השונים של ניהול המועדון, ובכללם שבע קבוצות הנוער והקט־סל. ניהול זה, בשילוב התקציב הגבוה באופן יחסי, הוא זה שהופך את אוסישקין למועמדת ודאית לעלייה לליגה הארצית בסוף העונה.

 

"בכל עונה אנחנו צריכים להציג תקציב גבוה הרבה יותר משל הקבוצות האחרות, כדי להבטיח את העלייה שלנו", מצהיר רמי כהן, יו"ר העמותה. הוא מוסיף: "המטרה הכלכלית הראשונה שלנו היא להגדיל את מספר חברי העמותה, שכן זהו הבסיס של הקבוצה. המטרה השנייה היא לחבר לקבוצה קהילה עסקית של תורמים, נותני חסויות ומועדון ידידים אוהדי הפועל שיגדלו ביחד איתה לליגות הבכירות".

 

באשר לעתיד, כהן מנסה להישאר אופטימי ומאמין שהמודל הנוכחי יהיה חזק דיו גם בשביל הליגות הבכירות. "אני מאמין שכולנו נשמח אם יהיה אפשר להסתדר בלי קבוצת ניהול, אבל זה תלוי במספר חברי העמותה ובקהילה עסקית שבאה מאהדה - זה החלום".

 

אם המודל הזה יתקיים גם בליגה הלאומית, שאליה מקווה הקבוצה להעפיל בעוד שתי עונות, הבעיה עלולה לצוץ עם העלייה לליגת העל - אז יהיה על התקציב לתפוח לכמה מיליונים כדי שהקבוצה תהיה יריבה ראויה לקבוצות הגדולות (תקציב המינימום הוא מיליון דולר).

 

בינתיים, מנסים בקבוצה לבנות את העתיד בניסיון תמידי לשלב בין המציאות הכלכלית לרעיון הבסיסי שמגדיר את הקבוצה - כזו השייכת לאוהדיה.

 

שירת האינטרנציונל

 

לדברי לרנר, הייחוד של הפועל אוסישקין וההתמסרות של האוהדים היא בכך שמדובר בסטארט־אפ שכבר מצא את האנג'לים שלו - חברי העמותה. "המועדון הזה בעצם מוכר חלום שכבר קורם עור וגידים, בדיוק כמו שסטארט־אפ עושה, רק שאצלנו האנג'לים לא שמים כסף ושותקים אלא מעורבים באופן פעיל בניהול. זה גם הייחוד של החלום שלנו".

 

בסוף כל משחק בית, דרך אגב, בעוד השחקנים רצים לעבר 500 האוהדים, מתנגן לו ברקע האינטרנציונל הסוציאליסטי. המבוגרים יותר גם שרים את המילים.
בטל שלח
    לכל התגובות
    x