האם לואיס המילטון יהפוך לטייגר וודס של הפורמולה 1?
לפני שנתיים הרוויח נהג המרוצים לואיס המילטון פחות ממיליון דולר בשנה. היום הוא כבר מכניס כ-45 מיליון דולר. בעולם הספורט המוטורי העיניים נשואות להמילטון, שעשוי להפוך לאלוף הצעיר בכל הזמנים, ועל הדרך - גם למיליארדר
לפני כשנתיים פנתה חברת קוסמטיקה לנהג מרוצים צעיר בשם לואיס המילטון והציעה לו חוזה חסות בשווי 80 אלף דולר. המילטון הבריטי הסכים לחתום על החוזה אבל ברגע האחרון התחרטו בחברת הקוסמטיקה, מתוך חשש שמדובר בבחירה אנונימית מדי.
כיום שווה חוזה כזה עם המילטון 8 מיליון דולר לפחות. החוזים העתידיים עם הנהג הצעיר עשויים להגיע לסכומים גבוהים הרבה יותר, אם יזכה היום בברזיל בסבב הפורמולה 1 ויהפוך לנהג הצעיר בכל הזמנים שעושה זאת.
הביקור האחרון של לואיס המילטון בברזיל הסתיים בעוגמת נפש. הנהג הפסיד את האליפות במרוץ האחרון. זה לא מנע מקבוצתו, מקלרן מרצדס, להחתים אותו על חוזה רחב היקף למשך חמש שנים, במסגרתו יקבל 140 מיליון דולר וכ-10 מיליון דולר נוספים כבונוס, אם יזכה בסבב. את החוזה הגישו לו במקלרן מתוך הבנה שמדובר בהנהג המוכשר ביותר על המסלול ולא פחות חשוב - מקדם מכירות מצויין.
בקהאם who?
הנהג בן ה-23 הצטרף לקבוצה בתור נער אחרי שהרשים את רון דניס, הבעלים, עם ביטחון עצמי מדהים לגילו. "הי רון, אני לואיס ויום אחד אני אנהג במכונית שלך", אמר הילד בן ה-10 לדניס. בספרו האוטוביוגרפי, נזכר דניס: "אמרתי לו שאתקשר אליו עוד 9 שנים ונסדר משהו". כמה שנים לאחר מכן, דניס אכן התקשר ללואיס וצירף אותו לצוות הנהגים הצעירים.
כיום מדברים על המילטון שעל מי שיש לו פוטנציאל לעקוף בהכנסותיו אפילו את טייגר וודס ולהפוך לספורטאי הראשון שלפי כל ההערכות יהפוך למיליארדר בזכות הספורט בלבד.
המילטון, שכבר היום קרוי רחוב על שמו בעיר הולדתו, סטיבינג', הצליח אפילו לקבל אישור מיוחד ממקלרן מרצדס לחתום על חוזים שיווקים עצמיים, מתוך הנחה שהוא עשוי להפוך בקרוב "לאחד ממותגי הספורט החזקים ביותר".
זמן קצר לאחר ששדרג את חוזהו במקלרן מרצדס מ-1.6 מיליון דולר לשנה ל-28 מיליון דולר, חתם המילטון על חוזה בהיקף 20 מיליון דולר עם ענקית ההלבשה ריבוק, וכן על חוזים עם חברת השעונים, Tag Heuer וענקית האופנה, הוגו בוס.
את ההסכמים השיג לו אביו, אנת'וני, שמתפקד גם כסוכנו. בסך הכל, מכניס כיום המילטון כ-16 מיליון דולר בשנה מחסויות ומכלל עיסוקיו הוא מכניס כ-45 מיליון דולר בשנה.
"יש לו כל מה שמפרסמים רוצים וספונסרים מתים על זה", אמר נייג'ל קארי, מנהל בסוכנות הספורט brandRapport. "הוא חתיך, חכם, רהוט וכמובן הוא הנהג השחור הראשון בפורמולה 1. גם התזמון שלו מושלם, לפחות בבריטניה. המותג של דייויד בקהאם יורד מנכסיו וכולם רוצים גיבור חדש. המילטון הוא הגיבור החדש".
רגשות מעורבים
בשנה שעברה, עונת הרוקי שלו בפורמולה 1, שבר המילטון כמעט כל שיא קיים. עם זאת, למרות שהוביל את הסבב לאורך השנה, הפסיד הנהג הצעיר את האליפות לקימי רייקונן מפרארי. השנה הוא שוב מתחרה מול נהג של פרארי - פיליפה מאסה הברזילאי. בפרארי טוענים שהמילטון "מהיר הרבה יותר", אבל בכל זאת מקווים לנפילה של הבריטי.
אם המילטון אכן ייפול, כמו בשנה שעברה, הוא עשוי לאבד את מעמדו השיווקי. עם זאת, כדאי לציין שבבריטניה מעורר נהג המרוצים רגשות מעורבים. מצד אחד, תקשורת מפרגנת ועדת מעריצים. מצד שני, ביקורת על החלטתו לעזוב את הממלכה ולהעתיק את מקום מגוריו למקלט מס בשווייץ. "מעט אחרי שקראו לרחוב בסטיבנג' על שמו הוא ברח לשווייץ", נכתב ב"דיילי מירור". "אבל בשביל להיות בריטי אמיתי הוא צריך לשלם מיסים".
גם בעולם לא כולם אוהבים את המילטון. בסבב יש תלונות על כך שהוא יהיר, חוצפן ונהג שמסכן את עמיתיו בגלל הרצון לנצח. יחד עם זאת, מיכאל שומאכר, נהג הפורמולה 1 הגדול (והשנוא) בכל הזמנים, מאמין שלהמילטון יש סיכוי להפוך לכוכב גדול אפילו ממנו. "האם הוא יכול לשבור את כל השיאים שלי? כן, הייתי אומר שכן", אמר הגרמני לתוכנית של BBC. "כשחושבים על מה שהוא עשה בסבב בזמן כל כך קצר, זה מדהים".
שומאכר היה הנהג היחיד עד כה שהביא ספונסרים לקבוצתו והיה הראשון שהצליח להכניס יותר מ-80 מיליון דולר בשנה מחסויות. המילטון, מצדו, מתכנן לעקוף את שומאכר גם בכל מה שקשור להצלחתו העסקית וניצחון בברזיל עשוי לסייע לו להגשים את החלום.
המילטון, שבא ממשפחה אוהבת, מספר שאת הכסף הוא משקיע בקרוביו, ובעיקר באחיו שסובל מפיגור שכלי. לדבריו, את הניצחון בברזיל הוא יצליח להביא למרות הביתיות של מאסה. "הקהל לא משנה על המסלול", הוא אומר, "המשפחה שלי מאחוריי והיא שווה יותר מ-100 אלף איש באצטדיון. התמיכה שלהם בי שווה יותר מהכל".