כדורגל: אושרה התוכנית להצלת גביע אופ"א
ארגון אופ"א החליט בסוף השבוע על שדרוג המפעל, ששמו יוחלף ל"ליגת אירופה". המטרה: הכפלת ההכנסות מזכויות שידור
אופ"א, ארגון הכדורגל האירופי, החליט בסוף השבוע על שדרוג גביע אופ"א, במטרה להגדיל את העניין במפעל. במסגרת זו, אופ"א, שחבריה התכנסו בבורדו שבצרפת, תקבל את השליטה על מכירת זכויות השידור של הטורניר בן ה-37, שעד כה נמצאו בשליטת הקבוצות עד שלב רבע הגמר. המטרה היא להביא להכפלת ההכנסות מזכויות שידור. כמו כן הוחלט על שינוי שם המפעל, והוא ייקרא "ליגת אירופה".
הטורניר, שבמשך שנים מהווה כינור שני לצ'מפיונס ליג, מכניס מעט מאוד כסף בהשוואה לאחיו הגדול. בשנה שעברה, 40 הקבוצות ששיחקו במפעל, בהן גם הפועל תל אביב, חילקו ביניהן 40.3 מיליון יורו. לשם השוואה, 32 קבוצות הצ'מפיונס ליג חילקו ביניהן 588.6 מיליון יורו.
בגלל המחסור בכסף, קבוצות בכירות רבות שהגיעו לגביע אופ"א מעדיפות לשחק עם שחקני מילואים, ולאפשר לכוכבים הגדולים לנוח לקראת משחקי הליגה, שמכריעים מי תגיע לצ'מפיונס ליג.
"הצ'מפיונס ליג היא מפלצת", אומר וויליאם גאייר, יועצו של מישל פלאטיני, נשיא אופ"א. "היא יצרה בעיה כי אנשים התחילו לשאול למה צריך את גביע אופ"א".
עד 97', המשתתפות בצ'מפיונס ליג היו אלופות המדינות בלבד, ושאר הקבוצות התחרו בגביע אופ"א. כיום מגיעות לצ'מפיונס ליג גם סגניות האלופות מהמדינות הגדולות ואף קבוצות שסיימו במקומות השלישי והרביעי. עובדה זו הביאה לריקון גביע אופ"א מהכוכבים הגדולים, ולהפניית כספי הטלוויזיה הגדולים לצ'מפיונס ליג.
מעמסה מקצועית וכלכלית
כיום, קבוצות רבות רואות בגביע אופ"א מעמסה מקצועית וכלכלית. אפילו קבוצות ללא מסורת אירופית, כגון בולטון, מעדיפות לשלוח שחקני מילואים למשחקים בטורניר.
אברטון האנגלית, למשל, מכרה כרטיסים למשחקי גביע אופ"א ב-10 ליש"ט פחות לעומת משחקי פרמיירליג - ועדיין לא הצליחה למלא את האיצטדיון. יחד עם זאת, רשמה אברטון הישג יפה באופ"א, עם העפלה לרבע הגמר והכנסות של 2.5 מיליון ליש"ט מהמשחקים.
"לקבוצות גדולות ההכנסה מגביע אופ"א היא מינימלית", אומר איתמר צ'יזיק, מנכ"ל מכבי חיפה. "עבור קבוצה ישראלית גדולה, שהיא בינונית ברמה האירופית, גביע אופ"א הוא חשוב". לכן, נוצר מצב שבו קבוצות רבות ממדינות קטנות משקיעות יותר מקבוצות ממדינות גדולות - וגם זה גורם לפחות אנשים ברחבי אירופה להתעניין בטורניר.
קית' ווינס, מנכ"ל אברטון לשעבר, אומר: "אפשר לעשות כסף אם ייכנסו יותר קבוצות אטרקטיביות לגביע אופ"א ויביאו יותר ספונסרים". אבל לפי ווינס, "גביע אופ"א הוכתם בבינוניות. מדובר על מותג גוסס ופורמט תחרותי שצריך לשנות".
וזה מה שמתכננת אופ"א: לשנות את המפעל לשיטה שתזכיר את ליגת האלופות. הכנסותיה של זוכת גביע אופ"א בשנה החולפת, זניט סט. פטרסבורג, הסתכמו ב-5 מיליון יורו - כעשירית מהכנסותיה של הזוכה בצ'מפיונס ליג, מנצ'סטר יונייטד, שהסתכמו ב-43 מיליון יורו. המטרה של אופ"א היא שההכנסות של הזוכה בגביע הטורניר יהיו כחמישית מההכנסות של הזוכה בצ'מפיונס ליג.
כסף מהטלוויזיה
הסכם מכירת זכויות השידור הגדול ביותר של גביע אופ"א הוא של ערוץ 5 הבריטי. הערוץ חתם על הסכם בהיקף של 15 מיליון ליש"ט כדי לשדר את המשחקים המעניינים ביותר מהגביע. את שאר המשחקים משדרת רשת סטנטה ספוטרס.
"הרייטינג יהיה יותר טוב בעתיד, מאחר שאנחנו נראה רק את המשחקים שממש מעניינים את הצופים", אומר רוברט צ'ארלס מערוץ 5. מבחינת רייטינג, משחקי גביע אופ"א באנגליה משכו כ-2 מיליון צופים, בעוד משחקי הצ'מפיונס ליג משכו יותר מחמישה מיליון צופים למסכי הטלוויזיה.
לפי התוכנית של אופ"א, מעונת 2009/2010 גביע אופ"א ייראה הרבה יותר כמו הצ'מפיונס ליג, עם 48 קבוצות שיחולקו ל-12 בתים, בהם הן יתחרו על מקום בשלב הנוק אאוט. אם התוכנית של אופ"א תיכשל, ייתכן שהמפעל ייעלם - בדומה לגביע המחזיקות ולגביע בין ערים.