סינגפור מקווה שמרוץ הפורמולה-1 הלילי יאושש את כלכלתה
כשהתחזיות הכלכליות קודרות, סינגפור מדליקה זרקורים כדי להאיר את העתיד. שר המסחר והתעשייה הסינגפורי מצפה שהמרוץ, שיתקיים בעיר בשבוע הבא, יניב סכום השווה ל-71 מיליון דולר
מרוץ הפורמולה 1 הלילי הראשון אי פעם יתקיים ב-28 בספטמבר בסינגפור, בעזרת 1,600 פנסים שייצרו אור חזק פי 4 מהמקובל באצטדיוני ספורט רגילים. הנהג לואיס המילטון מקבוצת מקלארן יוביל את החבורה, שתדהר מסביב לאזור העסקים מארינה ביי במהירות של יותר מ-300 קמ"ש, יותר מפי שש מהמהירות
סינגפור, הניצבת על סף מיתון, משלמת כ-200 מיליון דולר עבור הזכות לארח את הארוע ב-5 השנים הקרובות, בתקווה שהתחרות המוטורית המפורסמת ביותר בעולם תוכיח שהאי הזעיר הוא לא רק מרכז פיננסי. "סינגפור תמיד הייתה מוכרת כמרכז עסקים בינלאומי מצליח" אמר ס. איסווארן, שר המסחר והתעשייה בממשלה הסינגפורית. "מה שאנחנו מנסים לעשות זה לבנות לסינגפור פרופיל של עיר גלובלית עם סגנון חיים ואווירה נהדרת".
מרוץ הגראנד פרי הוא האטרקציה האחרונה של העיר (והמדינה בעלת אותו השם) הדרום מזרח אסיאתית, בה יש בין השאר שני בתי קזינו ומרכז ספורט בשווי 850 מיליון דולר. הגלגל הענק הגדול בעולם נחנך בעיר השנה, ומזדקר מעל רחבת הטיפולים שתארח את המכונאים של פרארי, מקלארן ו-ב.מ.וו.
אירוח אירועי ספורט חשובים הוא חלק מהאסטרטגיה של סינגפור לגוון את כלכלתה המבוססת מסורתית על מפעלי ייצור ולמשוך תיירים, מסבירים הכלכלנים. ההשפעה של מרוץ הפורמולה 1 תורגש במשך שנים ולא תסתכם רק בחוויות מסוף השבוע של המרוץ עצמו.
עיר גלובלית
"סינגפור רוצה להפוך לעיר גלובלית ואירועים כאלה נחוצים כדי להפוך אותה לכזו", אמר הכלכלן הסינגפורי סונג סנג וון. "מרוץ הפורמולה 1 הוא רק עוד חתיכה בפאזל הגדול". ההאטה הפיננסית גרמה לסינגפור לקצץ את תחזית הצמיחה שלה ל-4% עד 5% השנה, לעומת קצב של 7.7% ב-2007. "הזעזועים הפיננסים האחרונים גורמים לחוסר ודאות, אבל כל הכרטיסים כבר נמכרו" אמר וישנו ואראת'ן, כלכלן סינגפורי אחר. "הקמעונאים כנראה ירוויחו יותר הוצאות מצד הצרכנים". איסווארן מצפה שמרוץ הפורמולה 1 יניב יותר מ-100 מיליון דולר סינגפורי (71 מיליון דולר) בגידול ההכנסות מתיירות, כשיותר ממחצית מ-100,000 האנשים המעורבים בגראנד פרי יגיעו לסינגפור ממדינות אחרות.
המילטון מחזיק מעמד
המרוץ הצמוד על התואר העולמי בפורמולה 1 - כרגע המילטון מוביל על פני פליפה מאסה מפרארי בנקודה אחת בלבד, כשנשארו עוד 5 מרוצים מתוך 18 - עשוי לחזק את תשומת הלב שתופנה לסינגפור, שגורדי השחקים והנמל שלה יספקו את התפאורה למסלול הרחוב המעגלי באורך 5.1 ק"מ עליו יתנהל המרוץ. "ממש כמו אולימפיאדת בייג'ינג, כל העיניים יופנו לסינגפור" אמרה מישל דניס, הדוברת של מלון ריץ-קרלטון במארינה ביי, בו כל החדרים נמכרו כבר ביולי, למרות ההגבלה על מינימום של ארבעה לילות. לא כולם יזכו בנתח מהעוגה, כולל כמה מהסוחרים שיהיו קרובים למרכז ההתרחשויות. סגירת כבישים והגבלת הכניסה לאזור המרוץ גורמים למלווין יאפ לשקול לסגור את החנות שלו במילניה-ווק.
"זה הולך להיות ממש גרוע" אמר יאפ, "הלקוחות הרגילים שלנו לא יוכלו להגיע אלינו". "נהיה חייבים להסתמך על התיירים" מוסיף גארי ליאו מהחנות אוריינטל, המוכרת רהיטים בקניון במארינה. "לא נראה שהמיליונרים ירצו לקנות בקניון כזה".
ספורט הבחירה
הפורמולה 1, עם 150 מיליון צופים למרוץ, הפכה לספורט הבחירה של מיליונרים כבדים. בבחריין נערך מרוץ מאז 2004, ואבו דאבי שילמה סכום שיא של 45 מיליון דולר תמורת הזכות לארח מרוץ מסבב הגראנד פרי בשנה הבאה. כמו סינגפור, מדינות ערב מחפשות לקדם את תדמיתן וליצור עוד זרם הכנסות לכלכלתן. דרום קוריאה והודו יצטרפו לסבב הגראנד פרי של הפורמולה 1 ב-2010.
ספורט, אמנות ותרבות "יוצרים מנוע עם צילינדר טורבו" אמרה ויויאן בלקרישאנאן, שרת הפיתוח הקהילתי, הצעירים והספורט של סינגפור. "אנחנו מקווים שנוכל לגרום למנוע הזה להפעיל את כל הצילינדרים די מהר ובלי קשר למחזור הכלכלי".
הזרם של אוהדי מרוצים עשירים לסינגפור, הממוקמת 137 ק"מ מצפון לקו המשווה, מגיע אחרי שזרם התיירים הרגיל נחלש כתוצאה מהאינפלציה המתגברת, שער חליפין חזק וצמיחה כלכלית עולמית חלשה. מספר התיירים באי נפל ב-3.8% ביולי וב-7.7% באוגוסט, מה שמטיל בספק את יכולתה של סינגפור לעמוד ביעד של הגדלת מספר התיירים ב-5% השנה, ל-10.8 מיליון. ההכנסות מתיירות מהוות כ-6% מכלכלת העיר, שמתכננת להכפיל את ההכנסות מתיירות לרמה של 30 מיליארד דולר ב2015.
"אנחנו לא מחוסנים בפני ההשפעות של ההאטה העולמית" אמר איסווארן. "האטרקציות שלנו, בין אם אלו פורמולה 1 או בתי הקזינו, יצטרכו להתרגל לסביבה עוינת יותר".