יו"ר מכבי תל אביב: "נתנהל בהיגיון עסקי"
לאביב בושינסקי, שמנהל את מכבי מטעם הבעלים אלכס שניידר, יש מודל חדש להתמודדות בעולם הקליקות והקומבינות של הכדורגל הישראלי
אביב בושינסקי, יו"ר מכבי תל אביב, ניסה בכל מיני דרכים לשכנע את הקשר דולי ג'ונסון לחתום במכבי תל אביב. הוא שיבח בפניו את המותג מכבי תל אביב - הקבוצה עם הכי הרבה תארים בישראל ובעלת שם מוכר ברחבי אירופה. הוא ציין ששחקנים מליגת העל הישראלית הגיעו לפרמיירליג, והדגיש שמכבי הוא מועדון פאר. ג'ונסון השתכנע וחתם בקבוצה, אבל אף אחד לא הכין אותו למשחק הראשון שלו על אדמת הקודש. זה היה במסגרת משחקי גביע הטוטו, גביע זניח, שיש גורמים המתעקשים להמשיך אותם. לכן מתקיימים בחודשי הקיץ משחקי כדורגל ללא קהל, בחום דביק ובאווירה של מיאוס מכדורגל. ג'ונסון, שהגיע מהליגה השבדית, לא האמין למראה עיניו. המאמן של "מועדון הפאר" תדרך את השחקנים על הדשא, כמו בליגת הנוער בליבריה, כיוון שלא היה ניתן לשהות בחדר ההלבשה המהביל של אצטדיון וינטר.
זה לא היה האלמנט השכונתי היחיד. דקת הדומייה, שנערכה לכבוד רלף קליין ז"ל, נמשכה כשלוש דקות, אף אחד לא ממש ספר. לאצטדיון שליד הספארי כמעט לא הגיע קהל, ובחדרי ההלבשה לא היתה אפשרות להתקלח. "מועדון פאר?", תהה ג'ונסון, "איפה הפאר?". "מה אומרים לבנאדם כזה?", תוהה בושינסקי, "יש הרבה מאוד דברים בסיסיים ברמת התשתיות שצריך לעשות כדי שיהיה לנו כדורגל כמו שצריך".
עוד אשכנזי
בושינסקי, שמנהל את מכבי תל אביב החדשה מטעם הבעלים החדש אלכס שניידר, הגיע בשנה שעברה כדי לנהל את מועדון הכדורגל המסובך ביותר לניהול, ללא ניסיון בעולם הדביק של ביצת הכדורגל המקומית. קשה להגיד שהוא סובל. הוא אוהב את העמדה של הילד החדש בשכונה, שחקן השחמט שמסתכל על הכל במבט מחושב וכלכלי. יש לו חזון לגבי מכבי תל אביב והכדורגל הישראלי, אבל הוא טוען שהוא גם מוכן לעבודה היומיומית הסיזיפית, המייאשת, שמועדון כדורגל ישראלי מייצר.
כבר היו כמוהו בכדורגל הישראלי. "אשכנזים שבאו ללמד את הילידים איך לנהל את עסקיהם", כפי שאומר בכיר בעולם הכדורגל הישראלי. היה מושיק "אדום עולה" תאומים, שניפח את השכל לכל מי שרצה והסביר לו על הנפקת הפועל "כתר" תל אביב בבורסה. היה גם לוני הרציקוביץ', שבא ללמד את הכדורגל הישראלי תרבות מהי. הכישלון שלהם היה מהדהד. גם תאומים וגם הרציקוביץ' הפכו לשנואים בעיני האוהדים, התדמית הציבורית שלהם התלכלכה, יש אומרים אף נהרסה לחלוטין, ורבים טוענים שהם אימצו את כל מה שרע בכדורגל הישראלי בלי להשפיע עליו לטובה, אפילו לא במעט.
איך מכבי תל אביב של שניידר ובושינסקי תימנע מאותו גורל נורא?
בושינסקי לא יודע איך. "אולי אנחנו רוצים שדברים יקרו, ואולי הם בחיים לא יכולים לקרות", הוא אומר בהקשר של חוסר הניסיון שלו בניהול כדורגל ישראלי. "מה שעוד לא למדנו אנשים אחרים שכחו. אולי. אנחנו לא יכולים להגיד שהמועדון יהיה בית מרקחת, בסך הכל לא ניהלנו מועדון כדורגל, אפילו לא בשכונה, במתנ"ס. אבל אנחנו באים עם תפיסה".
ומהי התפיסה?
"מכיוון שאנחנו לא מעולם הכדורגל, אנחנו נקיים ממחויבויות, מקליקות, אנחנו לא חייבים לאף אחד שום דבר. אנחנו לא עשינו בעבר קומבינות עם סוכנים, ואני לא חייב למאמן כלשהו משהו מפני שהוא העלה אותי מהנוער. בתהליך בחירת המנכ"ל קיבלנו הרבה הצעות מהרבה מאוד אנשים, אבל הלכנו על מישהו שהוא לא מעולם הכדורגל (עוזי שעיה - א"ד) בכוונה תחילה. ברומא צריך להתנהג כרומאי, אבל לפחות לא נולדתי רומאי".
בושינסקי מצביע על כך שאפשר לראות את השינוי כבר בדברים הכי קטנים. למשל בשיפוץ חדר האוכל במגרש האימונים של מכבי תל אביב בקריית שלום, או בכך שכל צוות האימון לובש את חולצת מכבי תל אביב ולא חולצה עם כיתוב "פוטה דה מדרה", למשל. הוא גם גאה בעובדה שהקבוצה עברה את תהליכי הבקרה בלי בעיות ו"בלי פינג פונג". "היה חשוב לעבור את הבקרה התקציבית במכה אחת", הוא אומר. ערבויות של 30 מיליון שקל, באדיבות הבעלים אלכס שניידר, עשו את העבודה, שכיום לאור תסבוכת ארקדי גאידמק נראית מקצועית מתמיד - בייחוד לאור העובדה שמדובר בתקציב הכי גדול של מכבי תל אביב בכל הזמנים.
מודל כלכלי
עוד דברים שהשתנו במכבי הם נושא ההזמנות וה"בארטרים". אין יותר הזמנות למשחקים כמו בימים שבהם ההזמנות נשמרו בכספת המשרד של הרציקוביץ' בבית ישפאר - זה אובדן הכנסה. לא הורידו מחירי הכרטיסים למרות לחץ האוהדים - זה אובדן הכנסה. את השחקנים מכבי רוכשת, לא משאילה. גם זה שינוי בתפיסה. אם רכשו הם יכולים למכור - ולעשות רווח. גם לא יהיה מצב שהאח של המאמן מביא את האוכל, ושהגנן עושה עבודות גינון תמורת כרטיסים או שאיזה זמר מפורסם יקבל כרטיסים עבור הופעות באירועי הקבוצה. לא, הכל צריך להיות לפי מודל כלכלי, ולא לפי מודל הקומבינה שנפוץ בכדורגל הישראלי.
"צריך לאמץ מודל כלכלי", אומר בושינסקי, "אני מאמין שדרך משקפיים כלכליים הכל ייראה טוב יותר ומקצועי יותר. כיוון שזה יהיה מנוהל טוב יותר ומקצועי יותר, הכדורגל יהיה מקצועי יותר וטוב יותר. זה נקרא היגיון עסקי".
היגיון עסקי זה נחמד מאוד, אבל בלי התמיכה של הבעלים המיליארדר ההיגיון עלול להיעלם. בושינסקי לא מכחיש. "אי אפשר לנהל את מכבי תל אביב כמועדון כדורגל גדול על סמך ההכנסות הטבעיות בלבד", הוא אומר, ומצביע על כך שאין עלייה בהכנסות, ושהגדלת הליגה בשנה הבאה תביא להקטנת ההכנסות פר־קבוצה.
אין צ'ק פתוח
זה לא שיש פנקס צ'קים פתוח משניידר, אבל לפי היו"ר, עם האוכל יבוא התיאבון. ככל שיראה שיש עבודה טובה יותר, מסודרת יותר, מקצועית יותר, ככה הוא ישקיע יותר. הוא עושה את זה בשביל הכיף, כחלק מצדקה, אבל הוא לא ארקדי גאידמק. הוא לא יפציץ ללא רחמים. הכל לפי היגיון כלכלי. הוא כאן בשביל הכיף. אם יקללו אותו הוא לא יחשוב פעמיים וילך. אם לא יראה שיפור, לא יישאר.
ואיך מגדילים את ההכנסות? לשם כך יש הרבה תוכניות. למשל בניית חנות אוהדים באצטדיון בלומפילד ובניית בית קפה או מסעדה באזור, כדי שיהיה מקום בילוי לאוהדים לפני המשחק - כמו באירופה, רק עם פלאפל. מדברים גם על שיווק כרטיסים עצמאי ולא דרך סוכנות לאן. חושבים גם להשקיע סכומי כסף משמעותיים במחלקת הנוער (כיום ההשקעה היא כ־2 מיליון שקל), כדי להפוך אותה לאקדמיה, אולי, מתישהו בעתיד.
נראה שבושינסקי יודע בדיוק מה להגיד. "למה אנשים אוהדים את הפועל קטמון?", הוא שואל. "זה לא בגלל שהכדורגל מדהים שם, לא. זה בגלל שאנשים חשים הזדהות. זה הכדורגל. האוהד הוא לא לקוח כמו לקוח של המשביר לצרכן, הוא יותר מזה וצריך להשקיע בו".
האוהדים, כן, הם אלו שצריך להשקיע בהם, לא בשחקנים ולא באגו של הבעלים. אולי במכבי תל אביב החדשה יבינו את זה. אם לא, זה יהיה סיפור של עוד אשכנזי שבא ללמד את הילידים ניהול ונכשל.