האולימפיאדה עברה בשלום גם לספונסרים
למרות בעיות במסע הלפיד המושמץ וקריאות מצד פעילי זכויות אדם להחרים את המשחקים האולימפיים בבייג'ינג, האולימפיאדה רצה באופן חלק. לפי סקרים שנערכו בסין, הסינים התאהבו ב-60 ומשהו הספונסרים של האולימפיאדה ומעוניינים יותר לרכוש מוצרים שלהם
הספונסרים של האולימפיאדה בבייג'ינג הוציאו מאות מיליוני דולרים עבור האירועים הספורטיבים ורובם מאמינים שזה היה כסף שהושקע בחוכמה.
כספי ספונסרשיפ הם חלק גדול מהכנסות האולימפיאדה - כשליש - אבל עבור רוב הספונסרים הכסף הגדול באמת הושקע במארחת, סין, ולא במשחקים עצמם. הלקוח הסיני התאהב ב-60 ומשהו הספונסרים של האולימפיאדה ומעוניין יותר לרכוש מוצרים שלהם. כך לפי סקרים שנערכו בסין.
"זו הצלחה גדולה כמעט ללא נפגעים", אומר ג'יואהן קוון, ראש מחלקת חסות הספורט של סמסונג אלקטרוניקס, אחת מ-12 הספונסריות הרשמיות והעולמיות של הוועד האולימפי, ששילמה כ-72 מיליון דולר עבור הזכות להעניק חסות לבייג'ינג 2008 וגם למשחקי החורף האולימפיים שנערכו ב-2006 בטורינו. למרות בעיות במסע הלפיד המושמץ וקריאות מצד פעילי זכויות אדם להחרים את בייג'ינג 2008, המשחקים שנערכו בין השמיני ל-24 באוגוסט רצו באופן חלק והספונסרים מאוד מרוצים מכך.
תשומת הלב הגלובאלית שקיבלנו היתה פנטסטית, הרייטינג הטלוויזיוני ברחבי העולם הגיע לשיאים חדשים, ואתלטים עשו היסטוריה", אמר מייקל לינץ', ראש מחלקת חסות הספורט של ויזה, עוד אחת מ-12 הספונסריות הרשמיות של הוועד העולמי.
ויזה, כמו קוקה קולה, מקדונלד'ס וספונסריות אחרות, לבשו על עצמן פטריוטיות סינית כדי להתחבב על 1.3 מיליארד הסינים, שממשלתם עשתה את כל המאמצים כדי להתחבב על המערב במהלך המשחקים. הרצון הסיני להתחבב על המערב ולצרוך מוצרים מערביים, במיוחד אחרי האולימפיאדה, משתלב היטב עם האטה בשווקים העולמיים, שכל החברות המערביות מרגישות.
בקוקה קולה, שתעניק חסות לאולימפיאדות לפחות עד 2020, ציינו שהמכירות בסין, לפחות בטווח הקצר שאחרי האולימפיאדה, צפויות לצמוח. "לטווח הארוך אנחנו עוד רוצים לגדול בסין", אמר הדובר פטרו קאקיור, "סין היא השוק הרביעי בגודלו עבורנו וזה אומר שאנחנו צריכים עוד להגדיל את החשיפה למוצר שלנו".
קוקה קולה - המותג ששווק בצורה היעילה ביותר
מי המוצר ששיווקו בצורה היעילה ביותר? CSM מדיה, שבדקה את התגובות של הלקוחות הסינים מאז 2006 ביחס לספונסרים של האולימפיאדה, ציינו כי קוקה קולה עקפה את Yili, חברת מוצרי החלב הגדולה בסין, ברשימת המותג ששווק בצורה היעילה ביותר.
מנהל הפיתוח של CSM, מת'יו ברוסן, אמר שלפחות 70% מהלקוחות הסינים ציינו שהם מכירים מוצרים בזכות האולימפיאדה. "המשחקים בבייג'ינג היו הצלחה אדירה עבורה הספונסרים", אומר ברוסן, "הם קיבלו חשיפה אדירה והסינים מקבלים אותם בצורה טובה יותר".
קשה לחברות לבדוק את ההחזר מהספונסרשיפ למשחקים אבל כל החברות מדברות בשבחי הוועד האולימפי העולמי, שנלחם היטב בשיווק גרילה של חברות שהן לא ספונסריות רשמיות.
בסמסונג ציינו שהם בונים על עלייה של 10% במכירות. "בייג'ינג היתה הצלחה אדירה מבחינת המכירות", אמר קוון.
מומחי שיווק טוענים כי למרות ההצלחות, האולימפיאדה תצטרך בסופו של דבר להצדיק את ההוצאה הכספית על ספונסרשיפ במיוחד לאור האטה בשווקי העולם. קודאק ולנבו כבר הודיעו שלא יעניקו חסות למשחקים האולימפים בלונדון 2012 ושתי חברות נוספות – ג'ונסון & ג'ונסון ומאנולייף, עדיין לא בטוחות אם להמשיך את החוזה שלהן עם הוועד האולימפי.
איבן מורגנשטיין, מחברת פרמייר מנג'מנט גרופ, אמר שזה קשה לספונסרים לחשב את התועלת של החסות אבל המשיכה של האולימפיאדה חזקה מדי - במיוחד אם יש פעולות שהופכות את המותג לחלק בלתי נפרד מהאולימפיאדה.
"רק לקנות את הטבעות האולימפיות זה לא טוב מספיק", אמר, "הספונסרים צריכים לקנות את הטבעות אבל להשקיע פי שניים בפעילות שיווקית כדי להצדיק את ההוצאות. מה עם לונדון? מי לא רוצה לנסוע ללונדון?! יש שם תמיד בחורות פנויות והאולימפיאדה היא הבחורה הפנויה הכי יפה".