שלושה ימים לאולימפיאדה: רק 1.3 מיליארד רוצים מהם זהב
מי הספורטאים הסינים שכדאי לשים לב אליהם באולימפיאדה הקרבה?את רוב השמות אתם אולי לא מזהים, אבל יהיה כדאי לחפש אותם בלוח השידורים
באולימפיאדת סיאול ב־1988, זכתה סין ב־5 מדליות זהב, בדיוק כמו בריטניה. 14 שנה אחר כך הסינים הביאו הביתה מאתונה 32 מדליות זהב, רק שלוש פחות מהמובילה ארצות הברית. השנה, באולימפיאדה הביתית בבבייג'ינג, כך חולמים ומקווים מדינה המאוכלסת בעולם, הסינים יהיו ראשונים בכמות המדליות.
הסינים, שבעבר נודעו כמי ש"אוספים מדליות" בענפי ספורט נידחים יחסית רק כדי להתגאות במספר גבוה של מדליות, מתמקדים בשנים האחרונות בענפים המרכזיים ומייצרים כוכבים גם בכדורסל, כדורגל, אתלטיקה ושחייה.
מדובר בגאווה לאומית, אבל גם בהרבה כסף. ענפי ספורט שונים בסין עוברים מאז שנות השמונים תהליך מתמיד של התמקצעות, וגם של התמסחרות. עד תחילת העשור, לא נראו כמעט בסין קמפיינים פרסומיים בכיכובם של ספורטאים, אבל ההצלחה המסחררת של כוכב ה־NBA יאו מינג וספורטאים אחרים שינתה את התמונה.
תקציבי הפרסום הקשורים לאולימפיאדה עשויים להגיע ל־4 עד 6 מיליארד דולר, לפי CSM, חברת מחקר שווקים בבייג'ינג, וספורטאים כוכבים גוזרים מכך קופון נאה. מי שמרוויח גם כן הם מוסדות הספורט של המדינה שמנהלים את הקריירה של רוב ספורטאי סין, מטפחים אותם מילדות מוקדמת, ומקבלים נתחים מהכנסתם אם הם הופכים לכוכבים רווחיים.
אז מי הם התקוות הגדולות של סין לאולימפיאדה הקרובה. את רוב השמות אתם אולי לא מזהים, אבל יהיה כדאי לחפש אותם בלוח השידורים: אחרי הכל, הם יעלו להתחרות כשמאחוריהם תקוות וציפיות ודחיפה של 1.3 מיליארד בני אדם.
(Yao Ming)
בלי ספק הספורטאי הסיני הידוע ביותר מחוץ לסין היום, וכוכב בסדר גדול שסין לא הכירה קודם. יאו משתכר עשרות מליוני דולרים – הרבה, הרבה יותר מכל ספורטאי אחר בסין - בגלל חוזהו ביוסטון רוקטס ובעיקר מפרסומות לשלל מותגים סיניים ובינלאומיים כמו קוקה קולה ומקדונלד'ס.
קשה לעבור צומת בערי סין בלי להיתקל בשלט עם פרצופו המחייך. באולימפיאדה הוא יוביל נבחרת שלא מצפים ממנה להרבה אם כי ראשי הוועד האולימפי המקומי מתעקשים שהם "מקווים לראות את יאו עומד על דוכן המדליות".
יאו מינג. הידוע ביותר צילום: אי פי איי
ליו שיאנג (Liu Xiang)
זוכה מדליית הזהב ב־110 מטר משוכות באתונה הוא כוכב על בסין. עד כדי כך הוא גדול שאגודת האתלטיקה הסינית הגבילה אותו לקבלת חסויות מארבע חברות בלבד. כיום הוא הדובר הבינלאומי של של חברת נוטרילייט שמייצרת תוספי מזון. את הציוד שלו מממנת נייקי, והוא מפרסם בסין גם את קוקה קולה וקאדילק. הכנסתו השנתית מוערכת ב־2.8 מיליון דולר ולפי ספקולציות הכנסותיו עשויות לתפוח עד 60 מיליון דולר אם יביא זהב בבייג'ינג. הקריירה של ליו מנוהלת בידי המדינה, ובמנהליו הוטחה ביקורת קשה אחרי שאישרו לו לפרסם את "באישה", אחת מחברות הסיגריות המובילות בסין. מבקרים טענו שפרסום סיגריות לא מתאים למי שנחשב לסמל חיובי לצעירים.
גואו ג'ינג'ינג (Guo jingjing)
הקופצת למים שזכתה בזהב באתונה היא הדבר הכי קרוב שיש בסין לספורטאי-סלבריטאי. בניגוד לתדמית הילדים הטובים שמטפחים רוב הספורטאים הסינים, גואו אוהבת להסתובב עם טייקונים, שחקנים ונערי שעשועים מהונג קונג, ונתפסת לא אחת במצלמות הפפראצי. חיי האהבה שלה נפרשים בעיתונים ואתרי אינטרנט, והמאמנים שלה דואגים שהעיסוק המוגזם בה עלול לפגוע בסיכוייה להביא עוד מדליות בבייג'ינג. גואו נחשבה לאחת מהספורטאיות עם ההכנסות הגבוהות ביותר בספורט הסיני. היא מפרסמת בסין את טושיבה ושורה של מותגים מקומיים, ומשתתפת בקמפיין הבינלאומי של מקדונלד'ס.
ג'נג ג'יה (Zheng Jie)
הטניסאית שהפתיעה והגיעה לחצי הגמר בווימבלדון הפכה בין לילה לאהובת הקהל הסיני. חודש קודם לכן אזור הולדתה במחוז סיצ'ואן נחרב ברעידת אדמה, ואת מאות אלפי הדולרים שהרוויחה בווימבלדון תרמה לנפגעי הרעש. "הפרח הזהוב" גרמה למאות אלפי סינים צעירים להתחיל לשחק טניס, היא מופיעה בקמפיין של נייקי ומשמשת כ"יועצת מיוחדת" לספונסרית שלה, חברת מוצרי הספורט יונקס. נייקי, אגב, הורידה מהקמפיין הסיני את בת הזוג של ג'נג במשחקי הזוגות, יאן זי, והחליטה להתמקד רק בג'נג בעקבות ההישג שלה. באולימפיאדה לעומת זאת, מעריכים שלשתיים יש סיכוי לזכות במדליה במשחקי הזוגות,
לין דאן (Lin Dan)
בדמינגטון, משום מה, הוא ספורט אהוב בסין, ולין דאן המדורג ראשון בעולם שואף לזהב בבייג'ינג. את לין אפשר לראות במודעות פרסומת ענקיות בערים הסיניות כשהוא מפרסם את חברת המשלוחים הבינלאומית פדקס. "מעולם לא אמרתי שהזהב מונח בכיסי", צוטט לאחרונה אבל ספק אם "סופר דאן" לא יזכה בזהב.
וואנג צ'ון (Wang Qun)
השחיינית בת 16 זכתה במדליית זהב במשחקי אסיה במקאו ב־2005 כשהייתה בת 13 בלבד, ומאז מטופחת על ידי שלטונות הספורט בסין, שלא מאפשרים לה חשיפה לתקשורת או השתתפות בקמפיינים כדי להגן על ביצועיה. אתר השחייה האמריקאי "סווימר וורלד" הציע לקוראיו כבר ב־2006 לעקוב אחרי וואנג, אבל לא ברור אם הצעירה אכן תצליח להביא זהב בבייג'ינג, ונראה שהסינים מצפים שתצבור ניסיון בינלאומי ותככב באולימפיאדת לונדון ב־2012.