פיינלפור זה כסף קטן (ובקרוב אירוע לא רלוונטי)
דיוויד סטרן מתכנן להכניס את אימפריית ה-NBA שלו לאירופה ובכך להשמיד את הרלבנטיות הלא קיימת ממילא של היורוליג. מכבי תל אביב חייבת להמשיך ולהציג מספרי NBA בשביל להישאר במשחק
והנה כמה שאלות:
1. מי זוכת הצ'מפיונס ליג של הכדוריד? 2. מי אלופת אירופה בכדורעף? 3. מי זכתה באליפות אירופה בכדורמים? 4. מי אלופת היורוליג הנוכחית? 5. מי זכתה בצ'מפיונס ליג בכדורגל?*
(* התשובות למטה).
קשה? שכחתם? לא ידעתם? רק לשאלה מספר 5 יש תשובה פשוטה? אתם לא לבד.
"באירופה חמשת ענפי הספורט הקבוצתי הפופולריים ביותר הם כדורגל, כדורגל, כדורגל, כדורגל וכדורגל", כך לפי איש תקשורת בינלאומי בכיר, "כל השאר זה שטויות. טניס, גולף, פורמולה 1 - אלה מושכים קהל אבל כל משחקי הכדור מקבלים שורות אחדות בעמודים האחוריים של עיתוני הספורט, כולל כדורסל".
איך מוודאים אמירה קשה זו? עוקבים אחרי הכסף, כמובן. אם חברות התקשורת באירופה מוכנות לשלם מאות מיליונים על רכישת זכויות השידור של הצ'מפיונס ליג בכדורגל, מירוצי פורמולה 1 וסבב ה-ATP, הרי שנתח השוק של משחקי הכדור האחרים, כולל כדורסל, הוא שולי לחלוטין. סכום התקציבים של כל קבוצות היורוליג אינו שווה לתקציב השנתי של צ'לסי מהפרמיירליג.
ההבדלים ענקיים
כדי להמחיש את ההבדלים הענקיים בין הכדורסל לכדורגל נספר רק שהזוכה בגביע אופ"א, הטורניר השני בחשיבותו של הכדורגל האירופי, מקבלת כ-3 מיליון אירו בונוס מאופ"א, בעוד שהמנצחת בפיינלפור של היורוליג זוכה בכ-200,000 אירו בלבד. בכלל, אין מקום להשוואה בין הצ'מפיונס ליג, גוף בעל הכנסות של כ-830 מיליון אירו, שמחלק כ-530 מיליון אירו בין הקבוצות, לבין היורוליג, גוף שהכנסותיו מסתכמות בכ-20 מיליון אירו.
שמעון מזרחי, יו"ר מכבי תל אביב, כועס כשמציינים בפניו שכדורסל זה עניין נישתי לחלוטין באירופה. מבחינתו, מכבי תל אביב אימפריה וכל העולם יודע את זה. אולי. אבל מכבי תל אביב היא אימפריה בעיקר בעולם הכדורסל האירופי ולא הרבה מעבר לזה, בגלל האקלים המיוחד שהתפתח בישראל סביב הנושא - אקלים שגדול מטפחיו הוא שמעון מזרחי.
הערוצים הישראליים, הספונסרים הישראליים והקהל הישראלי הם היחידים באירופה שמוכנים לשלם כסף גדול עבור כדורסל. לכן מכבי תל אביב היא הקבוצה היחידה ביורוליג שמסיימת את העונה באיזון יחסי, למרות תקציב גדול.
לא לחינם מכניסה מכבי תל אביב לבדה 21% מכלל ההכנסות של היורוליג ממכירת זכויות השידור ברחבי אירופה. ערוץ 10 הוא הערוץ שמשלם הכי הרבה ביבשת עבור זכויות שידור של קבוצה אחת ביורוליג (3.8 מיליון דולר - סכום שכ-20% ממנו מפרישה מכבי ליורוליג), אף ערוץ ספרדי, רוסי, יווני, צרפתי או איטלקי אינו משלם סכומים דומים - את הכסף שומרים לכדורגל.
גם המחירים של תאי הצפייה בהיכל נוקיה והמושבים על המגרש מרשימים את אנשי העסקים של הספורט ברחבי אירופה.
"המחירים שמכבי תל אביב מקבלת עבור הכרטיסים ותאי הצפייה הם מדהימים, מחירי NBA", אומר איבן בראבו, מנהל השיווק של ריאל מדריד, שמארחת את הפיינלפור. "אני חושב שזו תופעה מאוד נדירה באירופה, ומכבי תל אביב היא המובילה בעניין הזה".
לפי בראבו, בגלל הירידה הדרסטית בפופולריות של הכדורסל ביבשת, מדינות רבות צריכות היו למתג מחדש את הענף כ"ענף משפחתי". מחירי הכרטיסים הוזלו, ילדים ונשים הוכנסו חינם, המיתוג כולו היה של אירוע שכונתי, שנוגע למעט מאוד אנשים - מאוד רחוק מספורט מקצועני.
מכבי תל אביב במובן הזה היא קבוצת NBA בתוך אירופה, קבוצה מקצוענית ומכניסה עם הרבה אוהדים ומגרש מלא כמעט בכל משחק.
ה-NBA בדלת
לאנשי מכבי תל אביב יש אינטרס מובהק לשמור על הבולטות שלהם בשוק האירופי, בייחוד לאור העובדה שב-NBA מתכננים להתפשט גם לאירופה בעשור הקרוב, מה שיהפוך את הכדורסל ביורוליג לכמעט לא רלבנטי לסצנת הספורט האירופית ולעסקי הספורט באירופה.
"זה משהו שמאוד אפשרי שיקרה", אמר דיוויד סטרן, הקומישינר של ה-NBA במסיבת עיתונאים שבה הציג את הטור של אירופה שעושות קבוצות NBA לקראת העונה החדשה באוקטובר. "העניין הוא שאנחנו נצטרך מבנים, מתקנים ויותר כסף מהטלוויזיה. אנחנו צריכים מודל כלכלי שעובד".
סטרן מתכנן להקים, כפי הנראה, חמש או שש קבוצות NBA בערים הגדולות באירופה, שיתחרו ביריבות אמריקאיות בתוך עשר שנים. מכבי תל אביב, למען העתיד שלה, חייבת להיות שם.
החשודות העיקריות מבחינת סטרן הן פריז, לונדון, ברלין ורומא - לא שוקי כדורסל מפותחים אבל שווקים גדולים - וב-NBA הגודל קובע. עוד קבוצה חייבת להיות ספרדית, שוק כדורסל מפותח יותר, אבל השאלה הגדולה היא מי - ריאל מדריד או ברצלונה. קבוצות מיוון ומרוסיה כנראה לא יעברו את שלב המיונים הראשון של ה-NBA, למרות הפופולריות היחסית של הכדורסל במדינות הללו.
מכבי צריכה להראות שהיא היחידה שיכולה, עוד לפני כניסת ה-NBA לאירופה, להציג מספרי NBA. זאת כדי שסטרן לא יוכל להתעלם ממנה, אף שהיא באה משוק קטן. אילו דברים נוספים על מכבי לעשות כדי לזכות במכרז של סטרן? להגדיל את האולם שלה או לעבור לאולם חדש, למשל, אף שזה נשמע בלתי אפשרי, בייחוד לאחר השיפוצים שנעשו בהיכל נוקיה. המעבר לאולם חדש עשוי להיות הכרחי, כי 11,000 אלף צופים למשחק אינם מספקים את ה-NBA.
מכבי תהיה חייבת גם לדרוש כסף גדול יותר עבור מכירת זכויות השידור, למרות הכסף הגדול שכבר נכנס. מה עוד? ב-NBA מעריכים שקיפות. מבחני הכנות וניקיון הכפיים שאנשי עסקים צריכים לעבור בשביל לקבל אישור כדי לרכוש קבוצת NBA מחמירים במיוחד. מכבי, במבנה ההנהלה הנוכחי, קצת תתקשה במבחנים אלה, מכיוון שההנהלה אינה ששה לחשוף פרטים כלכליים על המועדון (אף שחל שיפור מסוים).
בשביל להמשיך לעשות רושם על ראשי ה-NBA, חשוב גם שמבחינה מקצועית למכבי תל אביב תמיד תהיה קבוצה טובה ומסודרת לעומת היריבות. הפיינלפור, שייערך בסוף השבוע במדריד, עשוי להדגיש שוב את החשיבות של מכבי תל אביב לשוק הכדורסל האירופי. זכייה נוספת של מכבי תל אביב בגביע תעצים את הנפח העצום שתופסת הקבוצה בצהוב בכדורסל האירופי לנגד עיניים אמריקאיות.
"מכבי תל אביב צריכה להיות ב-NBA אירופה", אמר בראבו עוד לפני שמכבי, סיינה, צסק"א וטאו יעלו למגרש הביתי שלו, פלאסיו ויסטלגרה. "מכבי מועדון כדורסל אירופי ענק ו-NBA אירופה לא יכול להתקיים בלעדיה".
התשובות: 1. THW קיל (גרמניה); 2. דינמו קזאן (רוסיה); 3. פרו רקו (איטליה); 4. פנאתינייקוס (יוון); 5. מילאן (איטליה)