בניית אצטדיון הכדורגל החדש בנתניה תקועה, וכולם מפסידים
המגרש החדש של מכבי נתניה היה אמור להיחנך באוגוסט הקרוב. זה לא יקרה. מה גורם לעיכוב, ומדוע הקבוצה מפסידה בגללו מיליוני שקלים
לפני שלוש שנים, כשעיריית נתניה הכריזה על בניית אצטדיון חדש, דיברו כולם על הפאר והחדשנות של המתקן, שתוכנן לעמוד בסטנדרטים אירופיים מתקדמים. היום, חצי שנה לפני מועד סיום הבנייה המתוכנן, כבר ברור שיהיו עיכובים, והאווירה האופטימית, שלא לומר אירופית, נעלמה מזמן. אף אחד לא
חוסר תקשורת בסיסי
עלות בניית האצטדיון בן 20 אלף המושבים (11 אלף בשלב א') היא כ־150 מיליון שקל, ומועצת ההימורים בספורט העבירה לפרויקט 40 מיליון שקל. מקור המימון השני של עיריית נתניה אמור להגיע מההכנסה העתידית שתתקבל ממכירת השטח שעליו יושב כיום האצטדיון הישן, "הקופסה", שם אמורות לקום לפחות 350 יחידות דיור חדשות. על פי הערכות שמאי, הדירות שייבנו על חורבות המגרש הישן יכניסו לקופת העירייה כ־70 מיליון שקל. את שאר הכסף לבניית האצטדיון, כ־50 מיליון שקל, הוציאה ראש העירייה מרים פיירברג־איכר מקופת העירייה, בגיבוי הלוואה בנקאית עם תנאי ריבית מצוינים.
במכרז להקמת האצטדיון זכתה חברת רמט, שהתחייבה לבנות את הפרויקט הגדול בסכום של 100 מיליון שקל. כ־50 מיליון נוספים יושקעו בתשתיות גישה למתחם, הממוקם מזרחית לכביש החוף.
אלא שככל שחלף הזמן התברר כי התיאום בין רמט לבין ח.ל.ת (החברה לפיתוח ולתיירות נתניה), הממונה על הפיקוח מטעם עיריית נתניה, כמעט לא קיים, מה גם שהצדדים "שכחו" להתייעץ עם הנהלת מכבי נתניה, שבשלב מאוחר יחסית הציבה דרישות לשינויים מהותיים בתוכנית הבנייה המקורית - שאכן נעשו וגרמו לעיכוב בהשלמת הפרויקט.
גורם בכיר בדירקטוריון ח.ל.ת אמר השבוע: "אנחנו לא מרגישים שרמט עושה מאמצים אמיתיים לסיים את העבודה בצורה המהירה ביותר". בנתניה טוענים שמאז החלו העבודות, מספר הפועלים קטן וקצב העבודה אטי במיוחד - כנראה כתוצאה מקשיי נזילות של החברה. רמט היתה על סף פשיטת רגל, עד שלפני חודש וחצי קבוצת אלעזרא, בראשותו של איש העסקים אלי אלעזרא, רכשה את רמט וגרמה לאופטימיות מחודשת בקרב המעורבים בפרויקט, שמקווים שהרכישה תביא לזירוז משמעותי בהשלמתו.
יאמר מודאג
בהנהלת מועדון מכבי נתניה מודאגים יותר מכולם. העתיד הנשקף מחלון משרדו של דניאל יאמר נראה יותר שחור מוורוד. גם את עונת המשחקים הבאה, 2008/2009, נתניה לא תפתח באצטדיון החדש, ותיאלץ לנדוד למגרש חלופי, מאחר שהמגרש הישן אמור להיסגר ולהיהרס לטובת התחלת בניית יחידות הדיור. "הנזק הכספי שייגרם לנו הוא אדיר", אומר גורם בכיר במועדון. "מעבר להפסד הכספי הכרוך בשכירת מגרש ומגרשי אימונים מחוץ לעיר, העיכוב בבניית האצטדיון יגדיל גם את הפסדי ההכנסות העתידיות".
כשבנתניה מדברים על הכנסה עתידית מתכוונים בעיקר לתאי הצפייה היוקרתיים המתוכננים באצטדיון החדש, שאמורים להכניס לקופת המועדון מאות אלפי דולרים בעונה, ולא יהיו פעילים במועד שתוכנן מראש. נוסף על כך, יש סיכוי גדול שהקבוצה תשחק בגביע אופ"א גם בעונה הבאה - מה שיאלץ אותה למצוא מגרש חלופי גם למשחקים באירופה - ולהגדיל את החור בקופת המועדון. בנתניה מעריכים כי שכירת מגרש למשחקי הבית מסתכמת בעלות כוללת של יותר מ־750 אלף שקל, ועלות שכירת מתקן אימונים מוערכת ב־250 אלף שקל נוספים. תוסיפו לכך את עלותם של בתי מלון ונסיעות מחוץ לעיר, וההוצאות יטפסו עד ל־2.5 מיליון שקל בעונה הבאה. ההפסד מחוסר הפעילות בתאי הצפייה הפרטיים באצטדיון החדש מסתכם בכמיליון שקל נוספים.
מתיחות על סף פיצוץ
על פי החוזה, רמט היתה אמורה לסיים את בניית האצטדיון בחודש אוגוסט הקרוב, אלא שלפני כמה חודשים הודיעה החברה כי היא תשלים את הפרויקט רק בחודש נובמבר, כלומר באיחור של שלושה חודשים. אבל גורם בכיר בעיריית נתניה מעריך כי העבודות עשויות להסתיים רק במרץ 2009. על כל חודש של איחור רמט תשלם לעיריית נתניה קנס של חצי מיליון שקל, מה שגורם לאווירה מתוחה בין הצדדים.
"כל אדם סביר יגיע למסקנה שקצב הבנייה לא היה משביע רצון כלל וכלל", אומר אדיר בנימיני, חבר דירקטוריון ח.ל.ת נתניה, "נוצר הרושם שבניית האצטדיון כבר היתה צריכה להיות בשלבי סיום, והנזק הכלכלי והמקצועי שנגרם למכבי נתניה הוא אדיר. כספי הפיצויים, גדולים ככל שיהיו, הם לא נחמה".