סגור
חנויות של רשתות פוקס גולף ו המשביר לצרכן
חנויות של פוקס, גולף והמשביר לצרכן (צילומים: יובל חן, צביקה טישלר)

רשתות המסחר: מתווה האוצר המשופר לא נותן מענה לחברות הגדולות, צפוי צונאמי של פיטורים

המתווה המשופר שהציג אתמול האוצר מקל אמנם בתנאי החל"ת ומעלה את שיעור ההשתתפות של המדינה בשכר העובדים, אך מנגד לא מקל בתנאי הסף לקבלת מענקים מהמדינה וחברות עם מחזור של 400 מיליון שקל ומעלה לא זכאיות למענק. התאגדות רשתות המסחר: "משרד האוצר החליט להמשיך להפקיר מאות אלפי עובדים"

רשתות המסחר יוצאות נגד המתווה המשופר שהציג האוצר בטענה כי אין בו מענה לחברות הגדולות במשק, ושוב העובדים מאוימים באיבוד מקום עבודתם. "משרד האוצר החליט להמשיך להפקיר מאות אלפי עובדים, שכל חטאם הוא שבחרו לעבוד בעסקים הגדולים בישראל", מסרה התאגדות רשתות המסחר באיגוד לשכות המסחר שמייצגת את רשתות הקמעונאות.
"אמנם הצלחנו לתקן באופן משמעותי את מתווה האוצר עבור העסקים הקטנים והבינוניים, אך הוא עדיין בוחר להתעלם ממאות אלפי העובדים שמועסקים בחברות הגדולות במשק, במסחר, בתעשייה ובבנייה. חלק ניכר מעובדים אלו יוצאו לחל"ת כאשר לרבים מהם לא יהיה לאן לחזור, ללא הסיוע הממשלתי הנחוץ בדגש על הלוואות ומענקים בהתאם לגודל העסקים. אלפי עסקים קטנים, שתלויים למחייתם בעסקים הגדולים, ייפגעו מגל הדף משני ועלולים להגיע לפשיטת רגל". עוד נמסר מטעם הרשתות: "אנו מתריעים בפני צונאמי של פיטורין שיהווה משקולת נוספת על תקציב המדינה. החברות הציבוריות במסחר הן היחידות עד כה שהתחייבו שיחזירו את הסיוע הממשלתי שיקבלו, במידה וירוויחו רווחי יתר במהלך הלחימה".
בשבוע שעבר קיימו נציגי המגזר העסקי ובכללם התאגדות רשתות המסחר, הקבלנים, תעשיינים ועוד, כנס חירום ובו שללו את המתווה הראשוני של שר האוצר והודיעו כי הם מאמצים את המתווה של שר הכלכלה. משרד הכלכלה תומך בבקשה של החברות להוציא את העובדים לחל"ת גמיש, אך באוצר מסרבים למודל הזה ואתמול הציגו הקלות בחל"ת ובין היתר הפחתת תקופת החל"ת המינימלית לצורך קבלת דמי אבטלה מ-30 יום ל-14 יום. שיעור ההשתתפות בשכר העובדים עלה מ-60% בתוכנית המקורית ל-75% במתווה המשופר, אך תנאי הסף לקבלת המענקים מהמדינה לא השתנו וחברות עם מחזור כספי של מעל 400 מיליון שקל לא זכאיות לקבלת מענקים מהמדינה, מה שגורם להתמרדות מצד בעלי החברות הגדולות במשק.